Här är vad jag tror (civ ing, maskinkonstruktion) men det var ett tag sedan man satt på skolbänken.
Massan eller tyngden (masskraften) vill ju fortsätta framåt när man bromsar, den kraften verkar på tyngdpunkten och vrider upp hojen. Masskraften kan lyfta bakhjulet helt till en stoppie, eller bara lätta på tyngden på bakhjulet delvis. Hursomhelst försskjuts tyngden mot framhjulet. Ju hårdare man bromsar, ju mer vikt ligger på framhjulet. Exakt hur en ABS är inställd och arbetar vet jag inte, men även en hoj med ABS får tyngden på framhjulet. Att ABS bromsar effektivare är att den är bättre på att ligga precis på gränsen än en vanlig förare.
Det stämmer inte att däckytan gör att man bromsar effektivare, då hade ju en motorcykel varit helkass på att bromsa, med den lilla kontaktytan. En större yta fördelar bara trycket och därmed slitage och värmeutveckling. En större yta har också ett säkrare grepp och är mindre känsligt för enstaka gruskorn. Men i princip kvittar ytan så länge däcket inte överhettar.
Jag skulle tro att det är oväsentligt om man gör en stoppie, om bakhjulet är precis i luften, eller kvar i marken. Det där avgörs av hur bra däck man har och hojens tyngdfördelning. Huvudsaken att man ligger på gränsen på de hjul som är i marken (vilket leder till att bakhjulet lyfter på en RR kanske?). Att man inte gör stoppies i RR beror på att man får sämre kontroll och inte vinner bromssträcka? Bara inte bakhjulet är låst och släpar i marken, då ligger ju en del av tyngden på en yta som har låg friktion mot marken.
Det finns bara tyngd och friktion att jobba med tror jag.
(Fan nu blir man messerschmidt här...

)