Pratar vi RR är fäste irrelevant då problemet är att bakhjulet lyfter, detta förutsatt att man fått "tryck" på däcket (kraaama) så att man inte låser ett framhjul som halvt hänger i luften.
Ju snabbare vi nyper åt bromsen, desto snabbare blir rotationen som vill lyfta bakhjulet, då kan det löna sig att vara liiite försiktigare med frambromsen och dosera lite bakbroms parallellt istället för att "sätta/sänka" hojen lite.
I slutändan handlar det om att hitta max broms utan att hojen roterar runt sin egen axel. Desto högre bakhjul, desto mindre bromsverkan för att slå över/fortsätta rotation. Så att satsa på att ha bakhjulet "nästan" i luften känns fortfarande som den bästa rekommendationen.
Att fippla med bakbromsen de där 2 första tiondelarna medan man "sätter" hojen och lägger på bromsen kräver också oerhört mkt för att inte låsa bakhjulet då det redan där blir väldigt lätt. Så det mest effektiva i verkligheten för alla som inte är wunderbarn är sannolikt att skippa bakbromsen och försöka ha bakhjulet 1mm ovanför backen. Att det studsar och slår lite gör ju liksom inget. Den sista biten in mot böj måste man ändå släppa av lite för att inte gå in i böj med en HELT kollapsad gaffel, utan istället "sätta" hojen i det läge man vill för att gå in i böj så stabilt/snabbt som möjligt.(Stabilt = instabilt eftersom en stabil hoj inte svänger).
Typ..
Fritt citerat ur min fantasi.