Maximalt snabb/kort bromsning

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena,

Om vi skall bromsa 50-0 och/eller 100-0, vilket är teoretiskt det snabbaste/kortaste sättet?

Bromsa med båda bromsarna utan att bakhjulet låser sig?
Bromsa med frambromsen tills man har en 45 graders stoppie och hållas där?

Var nåt flum någonstans om att en "stoppie" är det effektivaste sättet att bromsa på pga gravitationen drar hojen neråt eller annat flum. :)

optimalt är när bakhjulet ligger o studsar/ släpar mot marken och då räcker kraftig motorbroms där.
Att de sista metrarna går upp till stoppie kan man tjäna en snutt på men inte generellt.

Teoretiskt är nog drivankare/vägbom det effektivaste, men praktiskt så är fram och bakbroms det effektivaste. Hade stoppies varit det bästa sättet att bromsa hade nog fler inom RR åkt på framhjulet ;)

Jag skulle säga att bakhjulet ska vara bara precis ovanför asfalten, så då kvittar det om du trycker på bakbromsen eller ej. En stoppie gör bara att tyngdpunkten på ekipaget lyfts upp, och det borde vara dåligt tycker jag.

Teoretiskt är nog drivankare/vägbom det effektivaste, men praktiskt så är fram och bakbroms det effektivaste. Hade stoppies varit det bästa sättet att bromsa hade nog fler inom RR åkt på framhjulet ;)

Fast under en optimal inbromsning så touchar bakhjulet knappt marken och då tillför du 0,0001% genom att pillra med bakbromsen.

Fast under en optimal inbromsning så touchar bakhjulet knappt marken och då tillför du 0,0001% genom att pillra med bakbromsen.
Lite beroende på typ av hoj då va ;) Jag skulle vilja se den glidare, power cruiser eller så som bromsar med bakhjulet i luften, det blir nog tom jävligt svårt med min FJR med tjej och packning ;)

Lite beroende på typ av hoj då va ;) Jag skulle vilja se den glidare, power cruiser eller så som bromsar med bakhjulet i luften, det blir nog tom jävligt svårt med min FJR med tjej och packning ;)

Oj, jo. nu snackar vi "RR"

Jo nämnvärt skulle väl ha varit att RR hoj är det som intresserad, glidar-hojar kan vi lämna åt glidarna.

Riktigt intressanta svar, verkar int vara riktigt 100%.

Varför är den optimala bromsningen så att bakhjulet just lättar en del?

I racing är det väl svårt att göra stoppies och svänga in i en kurva samtidigt.. Men nu snackar vi om att bromsa ner till 0.

Jo nämnvärt skulle väl ha varit att RR hoj är det som intresserad, glidar-hojar kan vi lämna åt glidarna.

Riktigt intressanta svar, verkar int vara riktigt 100%.

Varför är den optimala bromsningen så att bakhjulet just lättar en del?

I racing är det väl svårt att göra stoppies och svänga in i en kurva samtidigt.. Men nu snackar vi om att bromsa ner till 0.

Jag föreslår en helkväll vid någon ödslig raka med ett par polare och ett par koner, och ett måttband. Testa olika bromstekniker. Jag skulle tro att man får kortast bromssträcka när båda däcken är i marken, eftersom att man har 3 ggr så mycket gummi i marken som bara framhjulet, åas har man ju högre friktion med framhjulet.
Hade varit intressant att testa som sagt.

Jag föreslår en helkväll vid någon ödslig raka med ett par polare och ett par koner, och ett måttband. Testa olika bromstekniker. Jag skulle tro att man får kortast bromssträcka när båda däcken är i marken, eftersom att man har 3 ggr så mycket gummi i marken som bara framhjulet, åas har man ju högre friktion med framhjulet.
Hade varit intressant att testa som sagt.

Been there done that. Optimalt är när bakhjulet studsar/svävar på marken.
Då räcker motorbroms. Någon som har koll på det fysiska kan förklara varför.

Att bra sätt kolla vad som är effektivast är att åka ut en dag när temperaturen är strax över 0 eller kanske inte lika kul när det regnar eller dimman gjort vägen blöt. Har man då däck avsedda för torrt och varmt väglag märks det rätt snabbt vad som är bäst.
Bromsa framhjulet till stoppie
eller bromsa med både bak och framhjulet.
Min uppfattning är att för mig gäller att bromsar jag jag framhjulet tills det börjar kasa och inte bromsar med bakhjulet går jag omkull.
Men bromsar jag med båda hjulen kan jag (har i varje fall gjort) kasa framåt med båda hjulen kasande (vilket inte betyder att de är låsta).
Ett enkelt sätt testa är på en vanlig trampcykel.
Rejäl nedförsbacke. Helst regn. Bra fart.
1) Både fram och bakhjul.
2) Enbart bakhjulet
3) Enbart framhjulet
Att jag föreslår enbart framhjulet som steg 3) och trampcykel beror på att det är goda chanser steg 3) blir krasch och kanske spara hojen från den kraschen? :va

Vi fick en liten demonstration av ABS gentemot icke-ABS bromsning från 70 km/h på Kinnekulle i söndags. Trots att ABS hojen vägde sisådär 50 kg mer inkl förare gentemot den vanliga hojen blev bromssträckan ca 3 m kortare med ABS. Det var trots att den vanliga hojens förare testbromsat ett antal gånger så att han kände underlaget och visste hur mycket han skulle våga klämma. Första gångerna de testade blev avståndet betydligt längre.
ABS systemet använde både bak och frambroms och bakhjulet lyfte aldrig från marken. Vanliga hojen använde i princip enbart frambromsen, bakhjulet lyfte någon dm på slutet.

en annan faktor "som jag inte minns vart jag läst men låter fint är" med att använda bakbromsen. är att du tvingar ner cykeln lite, vilket sänker tyngdpunkten vilket i sin tur gör den lite mindre beägen till en stoppie vilket innebär att du kan trycka lite hårdare på frambromsen, typ. ta inte detta för sanningen :)

Här är vad jag tror (civ ing, maskinkonstruktion) men det var ett tag sedan man satt på skolbänken.

Massan eller tyngden (masskraften) vill ju fortsätta framåt när man bromsar, den kraften verkar på tyngdpunkten och vrider upp hojen. Masskraften kan lyfta bakhjulet helt till en stoppie, eller bara lätta på tyngden på bakhjulet delvis. Hursomhelst försskjuts tyngden mot framhjulet. Ju hårdare man bromsar, ju mer vikt ligger på framhjulet. Exakt hur en ABS är inställd och arbetar vet jag inte, men även en hoj med ABS får tyngden på framhjulet. Att ABS bromsar effektivare är att den är bättre på att ligga precis på gränsen än en vanlig förare.

Det stämmer inte att däckytan gör att man bromsar effektivare, då hade ju en motorcykel varit helkass på att bromsa, med den lilla kontaktytan. En större yta fördelar bara trycket och därmed slitage och värmeutveckling. En större yta har också ett säkrare grepp och är mindre känsligt för enstaka gruskorn. Men i princip kvittar ytan så länge däcket inte överhettar.

Jag skulle tro att det är oväsentligt om man gör en stoppie, om bakhjulet är precis i luften, eller kvar i marken. Det där avgörs av hur bra däck man har och hojens tyngdfördelning. Huvudsaken att man ligger på gränsen på de hjul som är i marken (vilket leder till att bakhjulet lyfter på en RR kanske?). Att man inte gör stoppies i RR beror på att man får sämre kontroll och inte vinner bromssträcka? Bara inte bakhjulet är låst och släpar i marken, då ligger ju en del av tyngden på en yta som har låg friktion mot marken.

Det finns bara tyngd och friktion att jobba med tror jag.

(Fan nu blir man messerschmidt här... :hej )

Vi fick en liten demonstration av ABS gentemot icke-ABS bromsning från 70 km/h på Kinnekulle i söndags. Trots att ABS hojen vägde sisådär 50 kg mer inkl förare gentemot den vanliga hojen blev bromssträckan ca 3 m kortare med ABS. Det var trots att den vanliga hojens förare testbromsat ett antal gånger så att han kände underlaget och visste hur mycket han skulle våga klämma. Första gångerna de testade blev avståndet betydligt längre.
ABS systemet använde både bak och frambroms och bakhjulet lyfte aldrig från marken. Vanliga hojen använde i princip enbart frambromsen, bakhjulet lyfte någon dm på slutet.

Och hojen med ABS var 7 mil lång och inte sporthoj så till att börja med är det som att jämföra äpplen och päron. Den långa hjulbasen och utformningen är inte stoppibenägen någonstans.

Jag har gjort liknande tester mot bland annat en Honda Hornet ifrån 08a med Abs mot min gixxer från 2005. Jag vann i så gott som alla underlag och tester. Så "alla" abser bromsar inte bättre yadyada.
Vi bytte även förare där bland annat en kkutbildare fick ta ABS hojen och kunde inte bromsa kvickare än mig på min gamle häck.

Jag säger inte att det är säkrare utan abs då man inte alltid vet om hur fästet är under sig och jag gjorde alltid 2-3 provbromsningar så jag hade känsla för underlaget.

Nåväl, jag tror det är rätt mkt man får ta i beaktning. lyfter bakhjulet för högt så vill ju hojen slå över så det är skit. Bromsar man så "löst" att bakhjulet har bra grepp så bromsar man inte optimalt med framhjulet.

Här är vad jag tror (civ ing, maskinkonstruktion) men det var ett tag sedan man satt på skolbänken.

Massan eller tyngden (masskraften) vill ju fortsätta framåt när man bromsar, den kraften verkar på tyngdpunkten och vrider upp hojen. Masskraften kan lyfta bakhjulet helt till en stoppie, eller bara lätta på tyngden på bakhjulet delvis. Hursomhelst försskjuts tyngden mot framhjulet. Ju hårdare man bromsar, ju mer vikt ligger på framhjulet. Exakt hur en ABS är inställd och arbetar vet jag inte, men även en hoj med ABS får tyngden på framhjulet. Att ABS bromsar effektivare är att den är bättre på att ligga precis på gränsen än en vanlig förare.

Det stämmer inte att däckytan gör att man bromsar effektivare, då hade ju en motorcykel varit helkass på att bromsa, med den lilla kontaktytan. En större yta fördelar bara trycket och därmed slitage och värmeutveckling. En större yta har också ett säkrare grepp och är mindre känsligt för enstaka gruskorn. Men i princip kvittar ytan så länge däcket inte överhettar.

Jag skulle tro att det är oväsentligt om man gör en stoppie, om bakhjulet är precis i luften, eller kvar i marken. Det där avgörs av hur bra däck man har och hojens tyngdfördelning. Huvudsaken att man ligger på gränsen på de hjul som är i marken (vilket leder till att bakhjulet lyfter på en RR kanske?). Att man inte gör stoppies i RR beror på att man får sämre kontroll och inte vinner bromssträcka? Bara inte bakhjulet är låst och släpar i marken, då ligger ju en del av tyngden på en yta som har låg friktion mot marken.

Nejdå. babbla på. Så länge teori stämmer överens med praktik är jag överens. rotation på bakhjulet tex?
vet att om man nyper det på en crosshoj mitt i luften så vill bågen tippa framåt? Bland annat därav kanske det är dumt att bromsa med bakhjulet när man ligger och duttar med det i backen?

Tyckte det var ett intressant ämne så jag letade upp den här artikeln
http://www.motorcyclecruiser.com/streetsurvival/0608_crup_effective_braking/

Om du inte orkar läsa så är slutresultatet följande för bromsnnig 100km/h - 0km/h:
Enbart bakbroms - 0.435 G
Enbart frambroms - 0.711 G
Bak och fram - 0.776 G
ABS - 0.886 G

Som tillägg, fipplar du med växlar och motorbroms ökar du bromssträckan med runt 3m

Nu är du lite inne på det som jag pratar om i första inlägget. :)
Detta måste ju gå att påbevisa av några fysiska lagar. Optimal vikt på framhjulet för maximalt kraftig bromsning.
om man bromsar in så att bakhjulet lite lättar, skulle det int leda till att före man stannar så ligger man så nära maxbroms för att få en så kort sträcka som möjligt?
Iofs. så spelar ju andra omständigheter in som vind, luftfuktighet osv.. Men om vi utgår från "normala" förhållanden och en rak sträcka med torr asfvalt.
Detta med ABS vs non-ABS har väl varit uppe miljontals gånger, och detta har ju lite med topicen att göra.
Kan man stoppa en likadan hoj snabbare med 99,99% optimal bromsning?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park