Material i motorkåpa GSX-R1100 -86?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hejhej! Någon som vet vad det är för material i kåpan som slavcylindern till kopplingen på en 1100R -86 sitter i? :confused: Samma kåpa som skyddar för framdrevet och där växelspaken sittar fast. Är det ren alu eller någon alu/magnesiumhistoria? Jag råkade stampa av en bit på den kåpan idag när jag skulle växla.. obra! :( Måste svetsa imorgon så jag kan komma ut och gasa!
 
lahi skrev:
Hejhej! Någon som vet vad det är för material i kåpan som slavcylindern till kopplingen på en 1100R -86 sitter i? :confused: Samma kåpa som skyddar för framdrevet och där växelspaken sittar fast. Är det ren alu eller någon alu/magnesiumhistoria? Jag råkade stampa av en bit på den kåpan idag när jag skulle växla.. obra! :( Måste svetsa imorgon så jag kan komma ut och gasa!
Det går inte att fulmeka med kemisk metall, har lagat ett kamaxelöverfall
till en gullvinge med det, höll en hel europasemester.
 
BMW R90s skrev:
Det går inte att fulmeka med kemisk metall, har lagat ett kamaxelöverfall
till en gullvinge med det, höll en hel europasemester.
Tjena! Nja, jag tvivlar på att det kommer att hålla. Axeln till växelspaken sitter i den biten som har gått av, så lagningen måste ta upp all belastning när jag trampar på växelspaken. Och det kan ju bli ganska ordentliga ryck.. Matallgrunkan är bara ca 2 mm tjock och anliggningsytan är totalt ca 8 cm bred, så det måste svetsas för att det ska hålla.
 
lahi skrev:
Tjena! Nja, jag tvivlar på att det kommer att hålla. Axeln till växelspaken sitter i den biten som har gått av, så lagningen måste ta upp all belastning när jag trampar på växelspaken. Och det kan ju bli ganska ordentliga ryck.. Matallgrunkan är bara ca 2 mm tjock och anliggningsytan är totalt ca 8 cm bred, så det måste svetsas för att det ska hålla.

Jag har ett par som ligger och skräpar om du vill ha :tummenupp
 
Tysken skrev:
Jag har ett par som ligger och skräpar om du vill ha :tummenupp
:) Kan vara bra att veta.. :tummenupp Jag provar först att laga (jobbar ju på Esab och tillverkar svetspinnar och sånt så någon lämplig pinne eller tråd kanske jag hittar) men går det inte så hör jag av mig! Antagligen kommer det inte att hålla eller så hittar jag inte exakt rätt pinne eftersom jag inte vet vad det är för material.. kan iofs be labbet på jobbet att analysera biten, men vetefan om de hinner. Har ju planerat in mc-tur imorgon med polarna! Men jag säger till om jag inte lyckas få ihop det!
 
Det är en vanlig aluminiumlegering som används för gjutning av alu-delar till motorer etc. Alu, mangan, zink, blättan blä och lite hemligheter. Det mest funkar att svetsa på det iaf, både pinne och tig. Är du lite seriös värmer du kåpan till 200 grader i ugn innan du ger dig på att svetsa - så slår det sig mindre.
 
andersbrink skrev:
Det är en vanlig aluminiumlegering som används för gjutning av alu-delar till motorer etc. Alu, mangan, zink, blättan blä och lite hemligheter. Det mest funkar att svetsa på det iaf, både pinne och tig. Är du lite seriös värmer du kåpan till 200 grader i ugn innan du ger dig på att svetsa - så slår det sig mindre.
Okajj! Tackar tackar! Finns nog inte så mycket som du inte vet om Suzuki... :tummenupp Här ska svetsas!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top