material i landyta hos2-taktsreedkorgar?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då jag är i startgroparna för att tillverka en egen reed-korg att ha till vevhusventilation på en 4-taktare, så undrar jag vilket material man måste bygga reed-landet av för att det inte ska slitas ut för snabbt. Det jag kan se via google image search, så ser alla reed-korgar ut att vara i alu med någon svart yta just där reed-bladen landar. Duger det att göra den här delen i mjuk alu (dvs svetsbar sort) om det inte måste tåla baktändningar? Bladen jag tänker används blir fjäderstål.

Reedkorgarna till tvåtakt har normalt en gummibeläggning för att dämpa smällen när bladet stänger, innan Yamaha kom på att man kunde göra så gick stålbladen av för snabbt. I ditt fall skulle jag tro att du klarar dig utan nått sånt, känns inte som att vevhusventilationen kommer vara särskilt brutal mot reeden ens på en stånka - och framförallt, du bör inte behöva oroa dig för att bitar av ett havererat blad kan förstöra diverse motordelar när det hamnar i kläm på nått olämpligt ställe, som det kan i en tvåtaktare.

Tycker det låter mer rimligt att köra med en Vac-U-Pan ventil. Högt flöde och lågt öppningstryck:tummenupp

Tycker det låter mer rimligt att köra med en Vac-U-Pan ventil. Högt flöde och lågt öppningstryck:tummenupp

Jag har en liknande ventil till en S&S H-D idag, men den verkar inte flöda bra nog. Sen får man ju inte dra in vevhusventen i avgassystemet på en banhoj, så jag har ingen vettig vakuumkälla att plocka från.

Vet inte dimensionen på S&S, men den jag tänkte på har ½tums anslutningar och behöver egentligen inte styras av vacum. Vart går evakueringen nu, till luftburken?

Vet inte dimensionen på S&S, men den jag tänkte på har ½tums anslutningar och behöver egentligen inte styras av vacum. Vart går evakueringen nu, till luftburken?

Nuvarande har 3/8" anslutningar (kanske 8mm invändiga hål), själva ventilkroppen är ~30mm grov. Evakuerar i luftburken.

Ska se om jag kan gräva fram en i garaget som du kan få och testa. Tror säkert att flödet räcker, den ska ju kunna ventilera en halv 500cui gjutjärnsåtta. Btw, har det kommit upp någon olja i luftburken eller är problemet bara att vevhuset inte ventilerar tillräckligt?

Ska se om jag kan gräva fram en i garaget som du kan få och testa. Tror säkert att flödet räcker, den ska ju kunna ventilera en halv 500cui gjutjärnsåtta. Btw, har det kommit upp någon olja i luftburken eller är problemet bara att vevhuset inte ventilerar tillräckligt?

Den kräks upp rejält med olja i burken med, men det beror nog mest på att vettig oljefälla saknas i originalkonstruktionen. Oljemängden som kommer upp blev mindre efter att jag monterade backventilen på slangen - innan så rann det en sjö där varje gång jag lyfte på tanken.

Har en kompis som haft problem med olja i L-burken på Succa TL1000R. Kan höra om jag kan få en skiss på hans lösning. Det blev någon form av fraktioneringsteknik på oljefällan vet jag iaf.

Mina S&S vevhusreeds har korg i alu och anslagen(den böjda plåten) i stål.

reedvalve.jpg

Back