Matallergi?

Jag får nässelutslag om jag äter kyckling och andra fjäderfä. Jag tycker det är trist eftersom kyckling e så jävla gott.:huvet

Jag får nässelutslag om jag äter kyckling och andra fjäderfä. Jag tycker det är trist eftersom kyckling e så jävla gott.:huvet

Shit, kyckling e gott, men det smakar inget utan kryddor mm. och tyvärr är man allergiskt mot det mesta i kryddväg m.m. svalg och typ mesta av käften svullnar upp så man får inte luft gör även det fast jag inte äter det, bla olika typer av lök, vitlök, paprika, chilli även dom olika extrakten and the list goes on and on! :huvet:huvet:huvet

brorsan är laktosintolerant, han blir minst sagt orolig i magen när han stoppar i sig nått med mjölk i, för några år sen drack han sig full på bailys, man kan säga att han hade tvärdrag den natten =).
Det mest negativa är att när morsan ska bjuda på mat så får hon ju välja laktosersättningsprodukter för att laga mat, gissa vem som är allergisk mot ersättningen? jo jag själv

Är laktos o lite gluten intollerant. Det medförde även att jag blev allergisk mot lök, vitlök och en del chilikryddor...
Det är så sorgligt för det finns ju inge godare än tzatsiki o kycklingspett...

Visserligen finns det tabletter på apoteket receptfritt som heter Lactrase...men de hjälper ju bara mot lactosen :(

brorsan är laktosintolerant, han blir minst sagt orolig i magen när han stoppar i sig nått med mjölk i, för några år sen drack han sig full på bailys, man kan säga att han hade tvärdrag den natten =).
Det mest negativa är att när morsan ska bjuda på mat så får hon ju välja laktosersättningsprodukter för att laga mat, gissa vem som är allergisk mot ersättningen? jo jag själv

Baileys innehåller väldigt lite laktos, så drack han inte otroligt mängder så bör det inte gett alltför stor påverkan på magen ;)

Hur kan du vara allergisk mot ersättningsprodukterna? :va De laktosfria produkterna är ju samma, fast utan laktos. I de flesta fall tillsätts bara enzymet (som jag tappade namnet på nu.....) vilket tar bort lactosen. (detta enzymet har andra normalt i kroppen vilket gör att man tål lactos). Där borde ju inte vara något att vara allergisk mot? Eller?

Är laktos o lite gluten intollerant. Det medförde även att jag blev allergisk mot lök, vitlök och en del chilikryddor...
Det är så sorgligt för det finns ju inge godare än tzatsiki o kycklingspett...

Visserligen finns det tabletter på apoteket receptfritt som heter Lactrase...men de hjälper ju bara mot lactosen :(

Lite gluten? Ta bort allt gluten ur maten, annars kommer bara allergierna öka.. *tips*. Gluten förstör tarmluddet i magen och ju mer de förstörs desto känsligare blir din mage. Minns jag inte helt fel så tar det flera år att återställa förstört tarmludd, men det kräva bara en måltid för att förstöra en jäkla massa...

Last edited:

Men vilken ersättning använder hon då som du är allergisk mot? Det finns både havre- och sojabaserade ersättningsprodukter. Iofs har jag inte så stor koll på just laktosintolerans, mina barn är/har varit mjölkproteinallergiker och då gäller det att undvika allt med mjölk, även laktos eftersom det kan vara proteinkontaminerat. Så laktosfritt funkar inte för en mjölkallergiker men det funkar åt andra hållet, mjölkfritt är naturligt laktosfritt. Är du allergisk mot havre och/eller soja? Sen kan man ju ta en laktaskapsel innan man äter om man vet att det kommer vara laktos i det, kan ju kanske funka för din bror ibland...

Kan ju svara för min bror (AlexT).
Jag är lakto intolerant sen 16år tillbaka. Provade ersättningstabletterna, men fick inte någon effekt av dem. Det slutade med att jag struntade i dem och började leva som en normal människa. (Nästan iaf).
Min baileys kväll var under den tiden då jag var som värst och knappt kunde se på mjölkprodukter. Var en hel del annan sprit inblandad den kvällen oxå och det förvånar mig inte om jag inte hade käkat lite glass oxå. Med andra ord; Får skylla mig själv!
Jag har försökt säga till morsan att skita i ersättningsmedel, då Alex blir dålig, men inte fan lyssnar tanten. Vad hon ersätter med är en bra fråga. ibland soja, ibland olja.
Sen är hans mage inte av denna världen. Han överlever han oxå. Bara det att han skiter surt efter middagarna.

För att göra allt ännu roligare för min egen del så var jag och undersökte det för en del år sedan. Inget roligt alls faktiskt. Fick saker på platser där man inte ska ha dem.
Hur som; Första besöket gav svaret laktos intolerant. Gjorde en mer ingående undersökning efter ett år och då kom svaret att jag var fullt frisk. Idag lever jag nästan som normalt. Vissa dagar märker man att magen inte är fullt stabil och då skippar man mjölk produkter. Andra dagar sätter man i sig både glass och choklad.

Jag är allergisk mot: Nötter, bönor, ärtor, råa ägg, fisk, skaldjur, soja, mandel m.m. Detta sedan jag föddes, dvs kroniskt.

De värsta reaktionerna får jag på nötter, där har jag fått åka ambulans ett par gånger medvetslös.

En känslig mage reagerar ofta även på soja, tyvärr...

/ Vilse - laktos-, mjölk och sojaintolerant

osäker på vad hon stoppar i istället för mjölkprodukter men det verkar variera rätt friskt för vissa dagar hinner jag knappt sätta mig i bilen innan det börjar bubbla medan andra e jag inte nämnvärt dålig, men som du skriver kan det ju vara soyaprodukterna man reagerar på

För att göra allt ännu roligare för min egen del så var jag och undersökte det för en del år sedan. Inget roligt alls faktiskt. Fick saker på platser där man inte ska ha dem.
Hur som; Första besöket gav svaret laktos intolerant. Gjorde en mer ingående undersökning efter ett år och då kom svaret att jag var fullt frisk. Idag lever jag nästan som normalt. Vissa dagar märker man att magen inte är fullt stabil och då skippar man mjölk produkter. Andra dagar sätter man i sig både glass och choklad.
Vad gjorde du för undersökningar? :va
Det jag fått veta (och kunnat läsa mig till) så finns det inga bra tester för just lactos (och glutenallergi?). Efter 20 år ålder var det bara ett par procents chans att testerna visade rätt resultat eller något sånt...
Bästa sättet att ta reda på om man var allergisk/intolerant är alltså att plocka bort produkterna ur maten och se om man mår bättre...
Har de kommit något nytt? Är trots allt något år sedan jag var hos farbro doktorn och undrade varför min mage jävlades :tungan

osäker på vad hon stoppar i istället för mjölkprodukter men det verkar variera rätt friskt för vissa dagar hinner jag knappt sätta mig i bilen innan det börjar bubbla medan andra e jag inte nämnvärt dålig, men som du skriver kan det ju vara soyaprodukterna man reagerar på
Och för att göra det ännu mer besvärligt så reagerar man olika från dag till dag. Jag brukar fuska ibland genom att äta mjukglass, ena gången märker jag inte någon reaktion alls, gången därpå kan jag ligga och spy 15 min senare ;) :näsblod:gnissla

Det var blodprov. Resten har jag förträngt, men jag minns att det inte var roligt.
Vet att jag inför en undersökning med spårämnen fick äta laxermedel. Det var INGEN hitt alls.

Jag har försökt säga till morsan att skita i ersättningsmedel, då Alex blir dålig, men inte fan lyssnar tanten. Vad hon ersätter med är en bra fråga. ibland soja, ibland olja.
Sen är hans mage inte av denna världen. Han överlever han oxå. Bara det att han skiter surt efter middagarna.

Aha ok, men att ersätt mjölk eller grädde med olja låter väldigt märkligt... upplys henne om IMat (mjölkfri grädde gjord på havre, snällt mot magen) eller Solhavre (smakar inte mjölk men man vänjer sig... och i mat går det knappt att märka skillnad) om hon nu måste envisas att försöka ersätta trots att du sagt att det inte behövs. Soja är inte lika bra som ersättning, det smakar ofta Pekka. Vem skulle inte bli risig i magen om man tillsatte extra _olja_ i maten? Såå svårt kan det väl inte vara för lilla mamman ändå? :)

Man är ju begåvad med lite allergier från födseln..
Morötter, äpplen: kliar i halsen, kan bli stökigt i magen
björkpollen, kvalster: Rinnande ögon/näsa
Nötter, mandel osv.: Halsen svullnar och jag kvävs. Ser även ganska effektfullt ut då ansiktet blir helt rött och svullet.
Nötter har jag lycklats få i mig på lunchställen två gånger nu på ganska kort tid, en av gångerna var det nog på håret att jag klarade mig.
Man blir lite sur att de inte kan skriva ut vad det är för käk de serverar. Får de ens lära sig sånt (matallergi) på hotell och disklinjen?

Hur gör ni andra allergiker när ni äter ute, ställer kocken mot väggen och frågar ut om varenda liten kryddburk han använt under dagen? ..eller skiter i att fråga och bara beställer in något som verkar OK..?

Jag kan blir röd i nyllet och få tungt av andas ibland när ja dricker vodka grogg. Här hänt nån enstaka gång med jägermeister. Ibland går det bra o ibland int. Jobbigt:va

Lite gluten? Ta bort allt gluten ur maten, annars kommer bara allergierna öka.. *tips*. Gluten förstör tarmluddet i magen och ju mer de förstörs desto känsligare blir din mage. Minns jag inte helt fel så tar det flera år att återställa förstört tarmludd, men det kräva bara en måltid för att förstöra en jäkla massa...

Laktos = tarmluddet går av vid tarmväggen men kan återställas.
Gluten = tarmluddet lossnar med roten o du är körd för evigt
:tummenupp

Magen blir inställd på läge "brun sprutmålning" av OLW ostbågar, delicatobollar, dammsugare, Xray energidryck och säkert en hel hög andra saker jag glömt nu eller inte lyckats ringa in än. Den enda röda tråden jag hittat är att det generellt är väldigt goda och onyttiga grejer, men mer specifikt vad det är magen protesterar mot har jag ingen aning om - kollar man innehållsförteckningen på det jag inte tål finns inget uppenbart gemensamt mellan dom. :va

Jag är allergisk mot kärnfrukter, d v s äpplen, päron, aprikos, persika, kiwi, körsbär. Jag är jäääääävligt less på bananer och pisstorra citrusfrukter. Tycks vara lögn i helvete att få folket som levererar fruktkorgarna på jobbet att fatta att de skall slänga på fler än tre bananer på högen med äpplen. Är jag inte där klockan 0830 på måndag morgon och snor bananerna så är jag utan bjudfrukt den veckan.

Sen ser jag ut som en clown om jag sätter i mig havslevande spindlar, typ kräftor, räkor och sån skit. Gör mig inte så mycket, hade det varit meningen att vi skulle äta tarantlar som lever på ruttna likdelar på sjö- och havsbottnar så hade det inte varit en så förbannat vidrig tanke.

Dessutom är jag allergisk mot nötter, inte så att jag blir katastrofdålig men illamående och en önskan att köra en flaskborste i halsen kommer över mig.

Dock är det sista rätt praktiskt. Jag har kört med det mot dryga människor ibland. "Jag måste tyvärr sluta prata med dig nu eftersom jag är nötallergiker". Man hinner rätt långt innan de fattar vad man just sa. :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8