Mat Mladin lägger av.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Förvisso väldigt sent men Mat Mladin har meddelat att han slutar med racing efter årets säsong.
Stenhård och frispråkig men samtidigt lite bekväm som efter sin knaggliga start i GP-VM stack till USA och har stannat där som en stor fisk i en lite mindre sjö. Synd att han aldrig satsat på WSBK för jag tror han kunde ha klarat sig bra där men sex AMA-titlar och på väg mot en sjunde är inte illa.

DMGs drift av AMA-serien har säkert en stor del i hans beslut för de har kommit på kant med varandra från början.

Bland annat svarade han följande när han tillfrågades om han kunde tänka sig driva ett team i AMA efter karriären vilket han talat om tidigare.

"No, no way. I´d rather put a screw driver through my eye than run ateam in this series at the moment."

2000.jpg

Hans egen pressrelease.

From Mat Mladin

After so many great years of racing in the USA, I will retire from AMA racing at the end of the 2009 racing season in New Jersey.

My career has been long and above and beyond my wildest expectations. I won my first national championship on dirt bikes back in 1981 (28 years ago) and have had an amazing career ever since.

If I had my time again, I would not change a single decision I have made, in life or in racing.

I would like to thank my team for their constant hard work. Without these guys, the 80+ race wins and multiple championships would not have been possible.

I wish to thank my fans. I want you to know that you all have helped me achieve so much. I will miss you.

I want to thank my mum and dad for getting me involved in such a fantastic sport that turned into my profession. I love you both.

My brother and sister for all the miles you done cramped into the back of a little pick up / ute in the early days. These were great times and the ones in racing I will cherish the most. You mean the world to me.

My daughters are growing fast and it is time I put my efforts into their future.

My wife, what can I say? You have unselfishly given your time and efforts to this lifestyle of ours. Racing had its down days, but with you by my side it was easy to get up and smell the fresh air, and realize how lucky I am. You have been a rock for so long, and if I could live another 100 years I still would not have the time to repay you for your commitment. I love you, babe.

Mat Mladin

syftade ju knappast på åkandet :rolleyes:

vinner man race stup i kvarten och samtidigt ligger på rygg och skriker att allt är så jävla orättvist så tycker nog jag att man kvalar in som gnällig iallafall..

Stursk herre som är en karraktär. Tror AMA får tufft med brandingen om de inte får dit lite toppnamn. För racingen kan det dock vara bra att han inte kör, han vinner ju allt. typ.

syftade ju knappast på åkandet :rolleyes:

vinner man race stup i kvarten och samtidigt ligger på rygg och skriker att allt är så jävla orättvist så tycker nog jag att man kvalar in som gnällig iallafall..
Vad har han gnällt över som orättvist? Förutom senaste säsongen då Buell ju fått röda mattan utrullad för sig av DMG.

Jag tycker bara det är trist att han inte satsade mer på internationell karriär.
Hur bra han hade varit om han satt i den sits Spies har i dag för ca 10 år sen kan man bara fundera på.

Jag tycker bara det är trist att han inte satsade mer på internationell karriär.
Hur bra han hade varit om han satt i den sits Spies har i dag för ca 10 år sen kan man bara fundera på.
Håller med. Det är trist att hans bitterhet över hur han blev behandlad av Cagiva spelade in i att han valde bort GP/SBK för att tjäna deg i AMA istället. Lite fegt så där.

Mladin är en förare av den gamla skolan, en av de sista. Samtidigt hade han det emot sig att han gärna snackade snacket, men aldrig riktigt vågade sig på att gå gången.....egentligen uträttade han inget av större vikt under hela sin karriär. Vinna diesel-AMA gjorde Doug Chandler flera gånger om när han var pensionär.....

Att köra i det överlägset mest uppbackade teamet och spöa konkurrenter som inte är i närheten av att ha en
chans kan ju vara kul...

Precis lika kul som när Stoner bara körde ifrån sina konkurrenter för Duccen var överlägset snabbast inte pga av han var bäste förare...

Som överlägsen vinnare kan man gnälla på orättvisor utan att vara patetisk.
Han behövs inom AMA.

Det var en kul läsning! Lätt att se Mladins personlighet lysa igenom.

Ja det var lite så jag såg det med. Vet inte om vi fick samma uppfattning, men det han säger om att hans fokus var att ha kul och att det fanns annat i världen än racing gjorde att han stannade i USA var lite belysande... Att det kan vara ett högre mål att ha kul än att chansa på att bli bäst och kanske bli besviken och därmed ha tråkigt.

Japp uppfattade det jag med. Jag själv har inte kört rr på 1.5 år, och med 2 operationer i år för att fixa gamla rr skador, samt en junior som kommer till världen om ett par månader ser helt klart på rr med en annan syn just nu. Skulle jag ha samma betalning som mladin, 20 m dollar per år om jag googlat rätt, så förstår jag mer än väl hans val att lägga av med racingen.
Ja det var lite så jag såg det med. Vet inte om vi fick samma uppfattning, men det han säger om att hans fokus var att ha kul och att det fanns annat i världen än racing gjorde att han stannade i USA var lite belysande... Att det kan vara ett högre mål att ha kul än att chansa på att bli bäst och kanske bli besviken och därmed ha tråkigt.

Japp uppfattade det jag med. Jag själv har inte kört rr på 1.5 år, och med 2 operationer i år för att fixa gamla rr skador, samt en junior som kommer till världen om ett par månader ser helt klart på rr med en annan syn just nu.

Aha, en Junior Johnny på gång!!! Grattis. :tummenupp
Då förstår jag att du ser på racingen på ett annorlunda sätt, som att det kanske inte är så viktigt, det finns annat i livet än racing, "jag lägger av"!

Och tro mig, just detta att bli far, att bli mer bunden, att få fler måsten, att "BEHÖVA TA ANSVAR!!!" kommer att få dig att någon gång säsongen 2012-2013 köpa en gammal bike och ge dig in i sörjan igen! Jag lovar, sätter en hundring!:)

, 20 m dollar per år om jag googlat rätt.

Hallå, vem f-n betalar dessa summor??? Någon måste ju få IN dessa pengar för att anse sig ha råd att betala UT dem:confused:

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...