Mat Mladin lägger av.

Last edited:
2 miljoner dollar sägs hans kontrakt med Suzuki ha varit värt, inte 20 miljoner dollar.

Detta måste väl innebära att Suzuki anser att det tjänar MER än 2 miljoner dollar på att ha honom i stallet... Hur f-n går det till? Hur många hojar säljer de i USA egentligen??

Säkert en jävla masa. Suzuki har ju genom åren dominerat startfälten i AMA på mer sätt än att de vunnit det mesta. Mer än halva startfälten har varit Suzuki, Superstock 1000 var under flera år 80-90 % Suzuki.

Hallå, vem f-n betalar dessa summor??? Någon måste ju få IN dessa pengar för att anse sig ha råd att betala UT dem:confused:

Hur mycket spenderas på F1?
Hur mycket kan man få tillbaka genom reklamvärdet?
Visst kan man sälja en hel del hojjar genom att visa upp att de är snabbast på bästa sändningstid.
Men vem väljer vardagsbil efter ställningen i formula ett?

Hur mycket spenderas på F1?
Hur mycket kan man få tillbaka genom reklamvärdet?
Visst kan man sälja en hel del hojjar genom att visa upp att de är snabbast på bästa sändningstid.
Men vem väljer vardagsbil efter ställningen i formula ett?

Men att fabriker gör saker kan jag förstå lite bättre... Någonstans så antar jag ett teknik de använder och kunnande de skaffar sig på något sätt kan skvalpa över på övrig produktion, och därför kan man räkna hem det lite längre bort liksom...
Men att ett lands importör lägger upp 14 miljoner kronor för att få en förare att köra deras hoj.... Om man tänker sig att importören tjänar 14000 kr per hoj så ska de då sälja 1000 hojar extra innan investeringen gått iland... Gör de det? Jag undrar... Vem f-n väljer hoj efter vilken hoj som vann senaste AMA-racet? Vilken svensk köper en Suzuki för att Fille Backlund vann PRO Superbike?

Om jag har förstått rätt så är GSXR1000 den mest sålda sporthojen i USA och har i prinicp varit så sedan introduktionen.
Jag har hittat följande statistik men där är tyvärr inte länderna utskilda - det vi med ganska stor säkerhet kan säga är att USA är den enskilt största marknaden, och även att marknaden har störtdykt under 2009...
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-news/statistics/motorcycle-sales-statistics.htm

Specifik statistik för USA här.
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-news/blog/2007-blog-archive.htm
Summary of 2006 U.S. Motorcycle Sales and Statistics

March 28, 2007 - The final numbers for 2006 are in and they show a modest increase in overall motorcycle sales, which totaled 1,022,332 (Including scooter, street, dual sport and off-road types). This compares to 1,009,588 in 2005 for an increase of 1.3%.

Here's the breakdown:

2005 2006 % Change
Scooter 56,899 54,268 - 4.6%
Street 646,097 680,679 + 5.4%
Dual Sport 29,610 35,245 + 19.0%
Off-Road 276,982 252,140 - 9.0%
Total 1,009,588 1,022,332 + 1.3%

I USA såldes det alltså över 1 000 000 motorcyklar 2006. Suzuki ligger runt 10 % av det så runt 100 000 enheter. Hur många av dem som är GSXR-varianter framgår inte men det är nog en hel del.

Om jag har förstått rätt så är GSXR1000 den mest sålda sporthojen i USA och har i prinicp varit så sedan introduktionen.
Jag har hittat följande statistik men där är tyvärr inte länderna utskilda - det vi med ganska stor säkerhet kan säga är att USA är den enskilt största marknaden, och även att marknaden har störtdykt under 2009...
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-news/statistics/motorcycle-sales-statistics.htm

March 28, 2007 - The final numbers for 2006 are in and they show a modest increase in overall motorcycle sales, which totaled 1,022,332 (Including scooter, street, dual sport and off-road types). This compares to 1,009,588 in 2005 for an increase of 1.3%.

Here's the breakdown:

2005 2006 % Change

I USA såldes det alltså över 1 000 000 motorcyklar 2006. Suzuki ligger runt 10 % av det så runt 100 000 enheter. Hur många av dem som är GSXR-varianter framgår inte men det är nog en hel del.
Hur mycket F1teknik såldes det under samma period?

Jag undrar... Vem f-n väljer hoj efter vilken hoj som vann senaste AMA-racet? Vilken svensk köper en Suzuki för att Fille Backlund vann PRO Superbike?

Uppmärksamheten är allt för liten här hemma, men känslan är att exponeringen är större i allt och konsumentens förmåga att ta till sig reklam och andra jippon ser helt annorlunda ut på andra sidan pölen.Så man ska nog iofs inte underskatta deltagandet i racesammanhang,fast konsumenten är såklart i regel smartare än så.

Vi väljer i regel hållbarhet/tradition i förstarum, då har bl.a Gixxern sedan länge sålt sig själv. BMW:s nya superbike har nog potential att i framtiden kunna slå sig in bland Japsen i fråga om kvalitet/driftsäke3rhet.

Here's the breakdown:

2005 2006 % Change

Dåså, om var 10e såld hoj gathoj (6500) vore en Suzuki med 6000 dollar i vinst per hoj (eller försäljningspris från Suzuki till ÅF) så cashar de in 39.000.000 dollar. De lägger nog säkert hälften på marknadsföring varav några procent i lön till Mladin o tidigare Spies. Hållbar ekonomi.

Detta måste väl innebära att Suzuki anser att det tjänar MER än 2 miljoner dollar på att ha honom i stallet... Hur f-n går det till? Hur många hojar säljer de i USA egentligen??
Det ligger i "totalen" hur dominant Suzuki är i racingen som bestämmer om gatåkaren köper hojen eller inte. Skulle t.ex Kawasaki helt plötsligt dra sig ur MotoGP (redan hänt) och Superbike, och andra supportklasser och sluta leverera vinster kommer inte längre "design" vinna över potentiellt nya kunder. Det behövs även konkreta vinster.

Så du har nog lite fel i att ingen köper en MC bara för att någon vinner på en viss typ av hoj.

Last edited:
Jag tror inte Suzuki importören går 6000 USD i vinst på varje såld motorcykel. De kostar väl ca 15 000 i USA och att ha en marginalvinst på närmare 50% känns inte troligt.

Det ligger i "totalen" hur dominant Suzuki är i racingen som bestämmer om gatåkaren köper hojen eller inte. Skulle t.ex Kawasaki helt plötsligt dra sig ur MotoGP (redan hänt) och Superbike, och andra supportklasser och sluta leverera vinster kommer inte längre "design" vinna över potentiellt nya kunder. Det behövs även konkreta vinster.

Så du har nog lite fel i att ingen köper en MC bara för att någon vinner på en viss typ av hoj.

Här förstår jag faktiskt inte vad du menar...

Jag fattar att vissa väljer hoj pga utseende och andra pga resultat i tester och andra efter hur det går på racerbanan.. Jag är bara förvånad över att man kan anse det vara värt $2 miljoner att se mr Mladin på sitt fabrikat. Och att racing inte skulle vara så viktigt för försäljningen, stöds ju av att flera generalagenter väljer att lägga ner sina satsningar. För om det skulle vara "hållbar ekonomi" kan man ju fråga varför de lägger ner....

Här förstår jag faktiskt inte vad du menar...

Jag fattar att vissa väljer hoj pga utseende och andra pga resultat i tester och andra efter hur det går på racerbanan.. Jag är bara förvånad över att man kan anse det vara värt $2 miljoner att se mr Mladin på sitt fabrikat. Och att racing inte skulle vara så viktigt för försäljningen, stöds ju av att flera generalagenter väljer att lägga ner sina satsningar. För om det skulle vara "hållbar ekonomi" kan man ju fråga varför de lägger ner....
Nu är ju iofs lönen på 2 miljoner inte enda omkostnader för Suzukis satsningar inom motorcykelracingen. Det kostar säkert 10 miljoner dollar totalt, och då blir ju marginalerna för små. De behöver helt enkelt se över hur de marknadsför sig.

Jag anser ju dock att syns de inte inom den "sport" och de typer av evenemang som produkten handlar om, så kommer deras försäljning dala. För vem ska annars bevisa att deras hojar är värda att köpas?

Någon måste ju visa vad "skiten" går för!

Last edited:
Om man pratar om specifikt USA så är det väl två anledningar specifikt som gör att de lägegr ner racingen.
1. Drastiskt minsakd försäljning (-40 % och Suzuki kommer inte ta in nya 2010 GSXR1000 innan de sålt alla 09 de har etc. etc.)
2. Extremt stort missnöje med DMG som tagit över driften av AMA serien. Det var ju krig inför 2009 års säsong och hur det hela sköttes under säsongen har ju inte gjort det bättre.

Dock går ju motorcykelindustrin dåligt och Yamahas CEO fick ju gå efter usla resultat 20009 då man ju ändå vann det mesta man ställde upp i...

Någon måste ju visa vad "skiten" går för!

Rent känslomässigt kan jag hålla med om att så borde det ju vara... Men uppenbarligen är det inte så eftersom de lägger ner satsningarna. Kanske är det så att det är bättre använda pengar att smörja journalister för 10 millar...

Rent känslomässigt kan jag hålla med om att så borde det ju vara... Men uppenbarligen är det inte så eftersom de lägger ner satsningarna. Kanske är det så att det är bättre använda pengar att smörja journalister för 10 millar...
Jag tror de blir lite "blinda" av att "så länge" (mycket fnuttar nu) pyntat ur arslet för racingen. De kommer säkert testa ett par år utan, och se vad effekten blir. Vem vet, som sagt racingen kan visa sig tillfört inget för Suzuki... eller ALLT. Så länge Suzuki känner sig ha råd att testa så.

Om man pratar om specifikt USA så är det väl två anledningar specifikt som gör att de lägegr ner racingen.
1. Drastiskt minsakd försäljning (-40 % och Suzuki kommer inte ta in nya 2010 GSXR1000 innan de sålt alla 09 de har etc. etc.)
2. Extremt stort missnöje med DMG som tagit över driften av AMA serien. Det var ju krig inför 2009 års säsong och hur det hela sköttes under säsongen har ju inte gjort det bättre.

Dock går ju motorcykelindustrin dåligt och Yamahas CEO fick ju gå efter usla resultat 20009 då man ju ändå vann det mesta man ställde upp i...

Tror Du just tangerar Pudelns kärna där..

Utan ekonomiska krisen som svept över oss vore det såklart business as usual.

Tillverkarnas vilja att tävla finns nog allt där som den alltid gjort, fast att det idag är en "lyx" man inte har råd med..

Men att ett lands importör lägger upp 14 miljoner kronor för att få en förare att köra deras hoj.... Om man tänker sig att importören tjänar 14000 kr per hoj så ska de då sälja 1000 hojar extra innan investeringen gått iland... Gör de det? Jag undrar... Vem f-n väljer hoj efter vilken hoj som vann senaste AMA-racet? Vilken svensk köper en Suzuki för att Fille Backlund vann PRO Superbike?

Nu är ju AMA SBK och PRO SBK inte på något vis jämförbara.

USA är så många gånger större än Sverige på alla punkter.

Som exempel så har de inte F1 och WSBK, de har Indycar och AMA SBK.

En mer rättvis jämförelse är mellan USA och EU. Om det funnits en Superbike-serie som täckte hela EU, med samma publicitet som AMA SBK har, så är det inte alls så otroligt att en europeisk generalagent (dvs. hela EU:s importör) för ett fabrikat spenderar de summorna.

Hittade följande för denna tråden intressanta bild. 2002 betalade alltså AMA ut följande prispengar i de olika klasserna.
I SBK 8 000 USD till vinnaren, Hayden vann det året nio race och blev mästare = 72 000 USD i enbart prispengar för vinsterna. Mladin var allvarligt skadad den säsongen.
Det säger en del om pengarna som varit i omlopp i AMA när man lägger till pengar från flera olika contingency program etc.
2010 kommer vinnaren totalt under hela helgen att få 3500 USD i AMA/DMG Superbike.

vir2002.jpg

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...