Masterbike 2005

Är det inte skönt att kunna välja en sporthoj med hjärtat dessa dagar och inte vara begränsad av taskiga prestanda på favvomärket/cykeln?

En annan sak är att i princip så är en 600 och 750 lika snabb som en 1000cc på bana, men en 1000cc är nog roligare på gata trycker jag personligen.
 
R.Lehtipalo skrev:
Är det inte skönt att kunna välja en sporthoj med hjärtat dessa dagar och inte vara begränsad av taskiga prestanda på favvomärket/cykeln?

En annan sak är att i princip så är en 600 och 750 lika snabb som en 1000cc på bana, men en 1000cc är nog roligare på gata trycker jag personligen.

Har för mig om att 600:orna körde 1 sek snabbare än 1000 på Gelleråsen i sommras :va
 
Slappa skrev:
Har för mig om att 600:orna körde 1 sek snabbare än 1000 på Gelleråsen i sommras :va
Förmodligen olika klasser och med största sannolikhet olika förare, alltså inte jämförbart. Om en 600 ska vara snabbare än en 1000 ska det väl vara gokart-storlek på banan.
 
Ninjaboy skrev:
Förmodligen olika klasser och med största sannolikhet olika förare, alltså inte jämförbart. Om en 600 ska vara snabbare än en 1000 ska det väl vara gokart-storlek på banan.

Tror de var rookie klasserna som nån jämnförde, var en rookie 1000 förare som berättade de för mig så jag tror de stämmer.
Kan nån som tävlar uttala sig? :)
 
Tar ett exempel:Knutstorp 15/8 2004

Vinnande tider/förare
Rookie 600: 1 40 Tobias Larsson S Kortedala MK Yamaha R6 21:57.059
Rookie 1000: 1 69 John Tjelander S Hyllinge MS Yamaha R1 21:45.401


52 Mats Pettersson
Sinnab -stålmän i farten- VMS
Nås Yamaha R6 18 1:10.676 126,3 - 18 varv -

1 79 Markus Johansson
Team Westom MC
Arvika Suzuki GSXR 20 1:10.093 128,4 - 20 varv

Skiljer kanske inga sekunder som jag sa tidigare men det är jämnt iaf :tummenupp
 
Det är ju olika förare. :7peta Går ju inte att jämföra då. Sätt Rossi på Hondan som kom sist i Masterbike så hade den vunnit.
 
Ninjaboy skrev:
Det är ju olika förare. :7peta Går ju inte att jämföra då. Sätt Rossi på Hondan som kom sist i Masterbike så hade den vunnit.

Nej men nu var det ju skillnaden på 600 o 1000 som diskuterades, klart som tusan de beror på vilken förare det är men nu tog jag bara dom snabbaste tiderna i båda klasser för att visa skillnaden :fatta!
 
Och med det visar du att det finns skillnader mellan förare, däck, resurser i teamet m m. Hur mycket är hojen?

Det går inte att göra jämförelser med så många variabler. Det är just därför jag gillar Masterbike, samma förare kör alla hojar på samma däck. Lika för alla alltså.
 
Last edited:
det är bara att lyfta på hatten åt kawa, kul att de är med i matchen till skillnad från tidigare tycker Jag, det är det som utvecklar de övriga hojarna.
 
Ninjaboy skrev:
Och med det visar du att det finns skillnader mellan förare, däck, resurser i teamet m m. Hur mycket är hojen?

Nej jag ville bara visa att det inte skiljer så mycket på 600 o 1000 kubik på bana, visst att dom har olika hojar och förare men det är ändå dom bästa tiderna i varje klass.
Sen var det bara ett exempel :)
 
Holger skrev:
Man köper väl hojen man sitter o åker bäst på o som man tycker är snygg inte den som går snabbast på bana med en duktig förare,skillnaden mellan dom olika 1000cc hojarna (av samma årgång) är så marginell att det inte märks efter vägen ändå.
Jag skulle inte köpa en cykel jag sitter sämre på o som är fulare bara för att den har 3hk mer.

Bra sagt
 
ZX10:an är tuff. Sån blir det vid nästa byte. =) Blir det nå undertail exhaust på den till 06 tror ni?
 
Wheelie84 skrev:
ZX10:an är tuff. Sån blir det vid nästa byte. =) Blir det nå undertail exhaust på den till 06 tror ni?

Hoppas jag verkligen inte, tyckte de förstörde nya 600:an :gnissla
Kommer det på -06:ans R6:a då ? hoppas inte :mad:
 
Ninjaboy skrev:
Fortfarande sur över att Gixxer 750 inte vann i fjol märker jag. :tungan :D :pannkyss
Vaddå "inte vann"? Det var ju det den gjorde :mad: :lol
 
Har inte fått något svar från Bike ännu så jag gissar att de sitter och :gnissla för att några italienska muppar bestämde utgången :tungan
 
Apriliorna hänger med mycket bra trots 40hk handikapp enl masterbike.
Det säger en hel del om grymma köregenskaper , samt att Ducati 999 hängde av Corser och kagayama på erkänt snabba monza igår under WSB :yoparty
 
Hojarna i denna klass är så jäkla jämna nu mera, det kvittar vilken man väljer man har iaf inte valt fel hoj.
Annat kunde det vara förr.
 
2ono skrev:
Apriliorna hänger med mycket bra trots 40hk handikapp enl masterbike.
Det säger en hel del om grymma köregenskaper , samt att Ducati 999 hängde av Corser och kagayama på erkänt snabba monza igår under WSB :yoparty
Och vem vann först loppet :rolleyes:

Att Ducatin gick bra igår var väl ingen överraskning då de går fort rakt fram men har klart sämre acceleration ut ur kurvorna.
I motoGP brukar de klippa till med bästa toppfarterna men vad hjälper det :D

Själv hade jag fullt skå att försöka hitta någon på überhojen ZX10R :rofl
 
Poacher skrev:
Hojarna i denna klass är så jäkla jämna nu mera, det kvittar vilken man väljer man har iaf inte valt fel hoj.
Annat kunde det vara förr.
Den här tråden bevisar om inte annat att det är lite prestige i att äga en MasterBike-vinnare.
Vi människor har ett starkt behov av att få bekräftat från andra att vi gjort rätt val, det känns lite bättre då :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top