Masskrock på E4an i Skåne

Ja det tror jag, men jag tror jag hade blivit påkörd bakifrån.
Tror inte du att du hade klarat det?

Vilken körskola gick du på då om du fick lära dig att 3 sekundersreglen var helt ok vintertid? Vad jag vet så rekommenderar de flesta körlärare de dubbla vill säga 6 sekunder.
Sista körskolan gick jag hos Rolf i tyringe för mc. Vet om att JCH rekommendera 6 sekunder med.

Bron de handlar om är rent livsfarlig och den har rätt kraftiga "klaffar" när du går på bron och av. Rönne å rinner under bron. När jag körde under bron i lördes kväll ca 1700 var sikten mindre än 20 meter fritt.
 
Även om man haft tillräckliga marginaler för att stanna eller undvika något blockerande fordon hade man antagligen blivit påkörd bakifrån av en eller flera fordon väldigt kort därefter. Skräcken vore att bli påkörd av en fullastad långtradare bakifrån med en långtradare framför sig. Rena dödsfällan.

Satt och läste Robert Collins krönika som lagts ut på Aftonbladet där han med en dåres envishet tror att dubbdäck hade gjort någon skillnad. Med tanke på all tung trafik tror jag knappast det. Skulle vara om alla trafikanter hade dubbdäck på sina fordon möjligtvis i ett scenario som detta.

I Skåne är andelen dubbdäck lägst i hela landet. "För att vi inte behöver dubbdäck här", brukar skåningarna hävda. Men på blixthalkan som bildas när dimman slår ner på vägbanan är det bara dubb som duger.
Ett bra dubbdäck har halva bromssträckan på blixthalka jämfört med ett bra odubbat vinterdäck. Det gör skillnad när bilarna framför plötsligt står still.

 
Även om man haft tillräckliga marginaler för att stanna eller undvika något blockerande fordon hade man antagligen blivit påkörd bakifrån av en eller flera fordon väldigt kort därefter. Skräcken vore att bli påkörd av en fullastad långtradare bakifrån med en långtradare framför sig. Rena dödsfällan.

Satt och läste Robert Collins krönika som lagts ut på Aftonbladet där han med en dåres envishet tror att dubbdäck hade gjort någon skillnad. Med tanke på all tung trafik tror jag knappast det. Skulle vara om alla trafikanter hade dubbdäck på sina fordon möjligtvis i ett scenario som detta.

Underskatta inte ´Collin. Han kan se vad för däck du har på din bil när ni rullar.
 
Han är nästan för bra för att vara sann, precis som hjältarna i serietidningarna :rolleyes:

Collin brukade skriva en del bra saker förr om åren som hade relevans. Men han har tappat den skärpan.

Han blev väl rent idiotförklad när han skrev en massa skit om BMW och merca. Han tar i för mycket. Och såklart skriver han för Aftonbladet där alla är superhjältar.
 
Satt och läste Robert Collins krönika som lagts ut på Aftonbladet där han med en dåres envishet tror att dubbdäck hade gjort någon skillnad. Med tanke på all tung trafik tror jag knappast det. Skulle vara om alla trafikanter hade dubbdäck på sina fordon möjligtvis i ett scenario som detta.
Collin är bara en grinig gammal gubbe som tror att alla världens problem kan lösas med dubbdäck. Det han aldrig verkar ha insett är att oavsett vilka däck man har så spelar det ingen roll om man inte har hjärna nog att anpassa hastigheten efter väggreppet.

Dubbdäck eller odubbat gör ingen skillnad alls när det är så tät dimma att man knappt ens hinner flytta foten till bromspedalen innan det smäller.
 
Collin är bara en grinig gammal gubbe som tror att alla världens problem kan lösas med dubbdäck. Det han aldrig verkar ha insett är att oavsett vilka däck man har så spelar det ingen roll om man inte har hjärna nog att anpassa hastigheten efter väggreppet.

Dubbdäck eller odubbat gör ingen skillnad alls när det är så tät dimma att man knappt ens hinner flytta foten till bromspedalen innan det smäller.

Kör man inte för fort om man inte hinner flytta foten från en pedal till den andra innan det smäller?
Jag är ingen superhjälte men jag tror och har sett att folk verkar ha slutat köra när de sitter bak ratten. Hastighetsdebatten har tagit bort folks känsla för ansvar. Man tror att håller man bara skyltad hastighet så har man inte gjort fel..
Hålla avstånd och anpassa sig efter rådande omständigheter är ovanligt idag..

Och dubbdäck av hög kvalitet ökar marginalerna vid halka, men upphäver inte naturlagarna..
 
Collin är bara en grinig gammal gubbe som tror att alla världens problem kan lösas med dubbdäck. Det han aldrig verkar ha insett är att oavsett vilka däck man har så spelar det ingen roll om man inte har hjärna nog att anpassa hastigheten efter väggreppet.

Dubbdäck eller odubbat gör ingen skillnad alls när det är så tät dimma att man knappt ens hinner flytta foten till bromspedalen innan det smäller.
Han har väl fallit i samma fälla som Dingvall, att det aldrig kan vara förarens fel att det går åt helvete, allt beror på något annat, antingen så löser man alla världens problem med dubbdäck eller låga hastigheter. Att körstil och förarens beteende skulle spela någon som helst roll verkar ju helt otänkbart.
 
Innan man drar alltför stora växlar av detta så kan man kanske fundera över hur ofta olyckor av denna storlek inträffar. Eftersom olyckan är helt dj-a unik så får vi nog utgå ifrån att situationen också var helt dj-a unik, om man inte vill tro att det var Sveriges sämsta förare som av en eller annan anledning råkade vara på samma plats vid samma tidpunkt.

De flesta som var med om olyckan hade nog själv bedömt sig ungefär som alla här: Jag är bättre än genomsnittet! Vilket troligen är ett väldigt farligt sätt att tänka. (För övrigt beräknar över 80% av alla män att de är bättre förare än genomsnittet. Några har matematiskt helt fel...) Som Harmon påpekade så är det nog bra med lite ödmjukhet och inse att flax har ett stort inflytande på våra liv.
 
Även om man haft tillräckliga marginaler för att stanna eller undvika något blockerande fordon hade man antagligen blivit påkörd bakifrån av en eller flera fordon väldigt kort därefter. Skräcken vore att bli påkörd av en fullastad långtradare bakifrån med en långtradare framför sig. Rena dödsfällan.

Satt och läste Robert Collins krönika som lagts ut på Aftonbladet där han med en dåres envishet tror att dubbdäck hade gjort någon skillnad. Med tanke på all tung trafik tror jag knappast det. Skulle vara om alla trafikanter hade dubbdäck på sina fordon möjligtvis i ett scenario som detta.

Fast på sätt och vis har han rätt, med dubbdäck så minskar du kraften som bildas när du smäller in i den stillastående lastbilen framför dig... bättre bromssträcka = lägre fart = mindre krockvåld.

Men visst, det har ingen nytta mot lastbilen bakom dig.
 
Han har väl fallit i samma fälla som Dingvall, att det aldrig kan vara förarens fel att det går åt helvete, allt beror på något annat, antingen så löser man alla världens problem med dubbdäck eller låga hastigheter. Att körstil och förarens beteende skulle spela någon som helst roll verkar ju helt otänkbart.

Fast ärligt talat, har inte Collin skrivit ett gäng artiklar som attackerar just förarens beteende... han har ju även gått emot Tingvall angående hastighet.
 
Ja det är tragiskt att folk inte kör efter sikt, väglag och 3 sekunders regeln.
Och på motorvägar tror man inte det är tvärstopp framför en.
Och klarar man att stanna så kan man tyvärr kallt räkna med att bakomvarande inte klara av det.
Känns som att man är rökt när man inte gör som alla andra..
Hoppas på ett bra tillfrisknande för de skadade och beklagar för de som det gått sämre för.

En aktiv[/] förare hade säkert kunnat få stopp, men långt ifrån majoriteten är aktiva förare i dagsläget, de kör under trans eller håller på med något helt annat.
I rusningstrafik även under sommarmånaderna så sker köolyckor där kön står still och någon kommer bakifrån utan att ha uppmärksammat detta, sker i överallt och inte bara i Sverige, eller i sthlm som vissa belackare tycks tro ibland.
 
Undrar varför det aldrig står om några hemska olyckor i Norrland?
Därför att...

Skånes län
581.199 registrerade personbilar
Yta: 11.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 53 st

Jämtlands län
68.357 registrerade personbilar
Yta: 34.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st

Västernorrlands län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 21.700 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 6 st

Norrbottens län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 99.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 1 st (lite drygt)

Västerbottens län
125.028 registrerade personbilar
Yta: 55.400 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st
 
Last edited:
Collin är bara en grinig gammal gubbe som...
Oavsett ålder och kön så skriver Collin aldrig om något annat än sina åsikter och de är så enögda och fulla av bias. Precis som de allra flesta som skriver om beteenden i trafiken bortser han från att antalet bilar ökar med en omfattning som inte alls motsvarar utbyggandet av vägarna. Det blir fler bilar per kilometer väg för varje kvartal och ökningen är både snabb och konstant. Med detta följer ofelbart:

Mindre utrymmen –› Ökad stress –› Fler tillbud

Den som tror att tiotusentals år av mänsklig evolution går att förändra på några år kommer förstås märka att försöken till problemlösning inte fungerar. Om kartan inte stämmer med verkligheten gäller inte kartan.
 
Därför att...

Skånes län
581.199 registrerade personbilar
Yta: 11.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 53 st

Jämtlands län
68.357 registrerade personbilar
Yta: 34.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st

Västernorrlands län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 21.700 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 6 st

Norrbottens län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 99.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 1 st (lite drygt)

Västerbottens län
125.028 registrerade personbilar
Yta: 55.400 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st

Samt resten av trafiken till/från landet som ska igenom porten.
 
Samt resten av trafiken till/från landet som ska igenom porten.
Jo, men poängen är att det är en enorm skillnad på befolkningstätheten i olika delar av Sverige.

85% av befolkningen bor på 1,5% av landets yta.

Sannolikheten för att en kollision ska uppstå ökar förstås om antalet objekt på en given yta ökar. Om man vill minska sannolikheten för kollision –› öka ytan eller minska antalet objekt.

Att försöka förändra hur människans hjärna funkar vid stress genom att bestraffa (”det måste bli hårdare tag” eller ”inför tvång på...”) stressbeteende framstår ju som totalt huvudlöst.
 
Därför att...

Skånes län
581.199 registrerade personbilar
Yta: 11.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 53 st

Jämtlands län
68.357 registrerade personbilar
Yta: 34.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st

Västernorrlands län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 21.700 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 6 st

Norrbottens län
127.125 registrerade personbilar
Yta: 99.000 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 1 st (lite drygt)

Västerbottens län
125.028 registrerade personbilar
Yta: 55.400 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 2 st

Stockholms Län
754 266 registrerade bilar
Yta: 6 519 kvadratkilometer
Bilar/kvadratkilometer: 116 st

Kände bara att eftersom det kom uppgifter om de andra ställena så kan det vara bra att samla... för det är ganska intressant att se hur det ser ut.
 
Last edited:
På en mc-semester uppe vid kvikkjokk var det inga problem att köra på vänster sida av vägen och leta efter tälpinnarna som jag tappat. 4-5 mil utan ett möte
 
På en mc-semester uppe vid kvikkjokk var det inga problem att köra på vänster sida av vägen och leta efter tälpinnarna som jag tappat. 4-5 mil utan ett möte
Som sagt. Det är inget mysterium varför de norrländska länen har avsevärt färre trafikolyckor än t. ex. Skåne och Stockholm.
 

Bifogat

  • bild37.jpg
    bild37.jpg
    63.9 KB · Visningar: 53
  • trafik660.jpg
    trafik660.jpg
    70.2 KB · Visningar: 43
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top