Massiv ökning av antal sålda motorcyklar – och mopeder!

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Siffror som mc-handlarnas organisation just offentliggjorde avseende försäljning under januari månad. Jämför med förra året! Vad tror ni ökningen beror på?

:jisses

Motorcyklar totalt
Januari 2019: 208
Januari 2020: 395
+ 90 %

Mopeder
Januari 2019: 206
Januari 2020: 498
+ 142 %

Varav eldrivna mopeder
Januari 2019: 47
Januari 2020: 158
+ 236%
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-05 kl. 16.46.16.png
    Skärmavbild 2020-02-05 kl. 16.46.16.png
    1.2 MB · Visningar: 74
Kanske folk handlar innan nya utsläpps och eventuella skatteregler kommer och tar bort allt det roliga? Har ärligt talat ingen aning om varför men jäkligt gött är det! Mer hojar till folket! :yoparty:banana
 
Folk med snöskoter är så jävla trött på den här skitvintern så dom sålt släden och köpt en hoj istället (så trött är inte jag, ÄN!)
 
Trängsel, mer tullar, mer miljözoner, färre parkeringsmöjligheter typ.
Kul att det blir fler tvåhjulers tycker jag.
 
Förr kunde man hitta siffror på hur många exemplar som har sålts av resp modell, men det var några år sen nu..
 
Motorcyklarna försvann när svenskarna fick råd åka bil till jobbet.
Motorcyklarna kommer tillbaka när svenskarna inte längre har råd åka bil till jobbet.
 
Last edited:
Det är ju fantastiska siffror. Det jag funderar på är vilka data som statistiken bygger på. Bygger detta på sålda hojar i handeln eller kan det möjligen vara så att statistiken bygger på hur många motorcyklar som generalagenterna köper in och som därmed även inkluderar en stor ökning av lagren för att minska effekten av importtullar?
 
Rent juridiskt finns de ju inom inom kategorin motorcykel en massa muppfordon med tre och fyra hjul, vissa som inte ens kräver motorcykelkörkort. Och i mopedkategorin finns det dieseldrivna fyrhjuliga bilar. Så det är svårt att veta vad som döljer sig bakom siffrorna.
 
Motorcyklarna försvann när svenskarna fick råd åka bil till jobbet.
Motorcyklarna kommer tillbaka när svenskarna inte längre har råd åka bil till jobbet.

Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).
 
Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).


Åjo, enbart trängselskatten i Stockholm och Göteborg bör ju drastiskt göra bilistens plånbok rejält mycket tunnare. Och med tanke på att enbart Stockholms stad 2018 drog in 950 miljoner i parkeringsavgifter (vad kan det bli? 2-3000 per billist och år?) är det bilisten som fortsätter dra nitlotten ur trollkarlens hatt.

Hur som - kul om det äntligen vänder för mc:n! Men januari är ju en jäkla obskyr månad också att dra några slutsatser av...
 
Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).

En R1 kanske drar mer än en Aygo, men blir ju en orättvis jämförelse.
Jämför du istället en R1 med typ en Ferrari så är den väldigt billig att köra.
En liten pendlarskoter på 150cc drar väl typ 2dl per mil och kostar nästan inget i service.

Så en hoj är alltid billigare än en bil med liknande prestanda
 
En liten pendlarskoter på 150cc drar väl typ 2dl per mil...
Har just en sådan och den drar faktiskt mer än man skulle kunna tro: 0,3 l / mil. Förvisso lägre än alla bilar med förbränningsmotor och övriga driftkostnader är väldigt låga.
 
Kan det milda vädret ha nån effekt? Nu är jag nykläckt knutte så jag har inte inte rätt utrustning än men med ett anpassat ställ för att köra i +5 och förberedelse hade jag kunnat köra mc utan större ansträngning hela hösten/vintern. Kan tänka mig att många bilpendlare med mc kort fått en knuff att gå över till mc när säsongen iaf för pendlare har ökat från 6-8mån till 10-12 mån (I år iaf) I samma takt som köerna för bilister blir värre och värre. För mig var trafikproblem och tullar de sista 30% jag behövde för att få tummen ur och faktiskt ta kortet. (60% var för att det är så kul och 10% var för att hojåkare är så förbannat trevliga! :)
 
Folk med snöskoter är så jävla trött på den här skitvintern så dom sålt släden och köpt en hoj istället (så trött är inte jag, ÄN!)

Du talar som en äkta Stockholmare, dom brukar tro att resten av landet alltid har samma väder som dom själva...
 
Med anledning av tråden blev jag nyfiken och kollade igenom körkortsstatistiken för genomförda kör- och teoriprov för MC. De ökar också. Så jag får nog luta mig åt att TS Vanvans kan ha rätt. Kanske är det -efter några års svacka- en mc-boom på gång igen. När de krångligare körkorsreglerna infördes för många år sedan dippade ju statistiken.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top