Massa yamaha r1 frågor...

Zeb_Macahan skrev:
Har tyvärr bara kört R1 02/03 en kort sväng, men det jag uppfattade under den korta svängen var att den är mindre nervig än dom tidigare och med bättre svar på gas (insprutningen). Tyckte att insprutningen funkade kalas på 02an jag körde, men det kan ju variera från ex. till ex.

//jaG

För att irritera dig så är det just så att R1ans insprutning aldrig fått nån kritik så som många andras system fick i början, den får helt enkelt en väldigt jämn platt vridkurva på lägre varv, vissa upplever det som trist eftersom den då drar lika bra överallt.
Men å andra sidan är inte gamla förgasar R1 lam på lägre varv den heller så trots allt är det ju ingen enorm förbättring.

Vi är överrens, funkade kalasbra på den jag körde! Dom har väl en kombination av trottlar och vanliga insprutningsmojänger av nått slag, dom påstår att det är därför det funkar så bra .

Dom gamla R1orna har inget kasst mellanregister, men dock en effektpuckel som saknas på insprutarna, precis som du säger. :tummenupp

//jaG

Silwer skrev:
För att irritera dig så är det just så att R1ans insprutning aldrig fått nån kritik så som många andras system fick i början, den får helt enkelt en väldigt jämn platt vridkurva på lägre varv, vissa upplever det som trist eftersom den då drar lika bra överallt.
Men å andra sidan är inte gamla förgasar R1 lam på lägre varv den heller så trots allt är det ju ingen enorm förbättring.

Zeb_Macahan skrev:
Vi är överrens, funkade kalasbra på den jag körde! Dom har väl en kombination av trottlar och vanliga insprutningsmojänger av nått slag, dom påstår att det är därför det funkar så bra .

Dom gamla R1orna har inget kasst mellanregister, men dock en effektpuckel som saknas på insprutarna, precis som du säger. :tummenupp

//jaG
Jo nu var det ju iofs så att de flesta andra märken redan infört insprutning rätt mycket före än på R1an, de kollade väl in konkurrenterna innan de försökte sig på det.
Jo de har nån slags vakumstyrd trottel i insuget som då ska jämna ut de här on/off rycken flera äldre hojrar drogs med.

Zeb_Macahan skrev:
Vilken annan anledning än att köra hårt finns till att köpa en extrem sporthoj..............................................................................................................................................................................................

Har aldrig sagt att man ska köra som en tokjävel för att man har en R1 (eller annan sporthoj för den delen, men om man inte kör aktivt, vad ska man då med den till, då är den ju bara obekväm, extremt dyr att äga och allmänt opraktisk.... eller?

//jaG

Jag kommer aldrig att kunna/våga köra speciellt hårt.....
Jag står ut med att den är relativt obekvämt.
Klarar precis av att betala försäkringen....
Står ut med att den är opraktisk....

Men jag verkligen älskar känslan av att "glida" fram på R1an och se "alla" (nåja. de som åker moppe :) iaf ) lystet titta efter min R1a......
Visst gasar jag lite också, har faktiskt redan lyckats "glida" upp 230 på nynäsvägen och lagt ner extra mycket på en kurvig landsväg men det är förmodligen inget du skulle höjja på ögonbrynen för men ändå.

Det finns 1000 anledningar att äga en R1a......bara så du vet :tungan

R1 wannabe skrev:

Men jag verkligen älskar känslan av att "glida" fram på R1an och se "alla" (nåja. de som åker moppe :) iaf ) lystet titta efter min R1a......
Visst gasar jag lite också, har faktiskt redan lyckats "glida" upp 230 på nynäsvägen och lagt ner extra mycket på en kurvig landsväg men det är förmodligen inget du skulle höjja på ögonbrynen för men ändå.

ALERT ALERT!!!!

Förbjudna tankar på SH, din POSER! :lol

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Vad menas med "saknar" effektpuckel på insprutarna?
Är det den som kommer vid ~9000rpm på förgasarR1an?

Silwer skrev:
ALERT ALERT!!!!

Förbjudna tankar på SH, din POSER! :lol

Är man gubbe och kommit in i 40årskrisen borde det finnas dispens tycker jag :Bugar

Hade aldrig lyckats köpa en R1a utan att kunna skylla på det.

R1 wannabe skrev:
Vad menas med "saknar" effektpuckel på insprutarna?
Är det den som kommer vid ~9000rpm på förgasarR1an?

Det menas så som det låter att du upplever att motorn tar sig vid ett visst varvtal, det kan göra att hojen käns piggare fast den går jämt med den 02a insprutare som saknar denna effektstegring i registret.

En del tycker det är kul med såna pucklar, som ju är ganska vanliga på mindre hojar.

R1 wannabe skrev:

Det dröjer inte länge förrän du åker så fort så om du kunde se dig just nu undrade vad du håller på med..

Tills dess kan du nog kalla dej überposören...

Ride it like you style it är ett bra "ordspråk"

ALERT ALERT!!!!

:rofl

Vad menas med "saknar" effektpuckel på insprutarna? Är det det.....

Precis så.... insprutarna har en jämnare effektkurva!

//jaG

Jag tycker att "R1 wannabe" har en mycket sund inställning till sitt hojåkande. Bara för att man har en R1:a behöver man ju inte utnyttja alla dess resurser. Det kan vara fullt tillräckligt bara att köra i lite lagom tempo på favoritvägen och känna den rejsiga känslan, hur fint hojen ligger på vägen eller draget i motorn när man vrider på ut ur kurvorna. Jag tycker inte heller att det är fel med en så kallad "posörtur" genom samhället när man bara känner för att köra lite passivt. Sporthojarna har ju inte bara den egenskapen att de är snabbast, de är också snyggast och låter skönare än det mesta, oavsett om det rullar på två eller fyra hjul:tummenupp

R1

Holger skrev:
Ska handla en r1 och är lite nyfiken på några saker. Endast seriösa svar tack.
Är det nån skillnad mellan 02 och 03 mer än kosmetiskt?
Hur är en 00-01 jämfört med en 02-03,motormässigt o chassiemässigt.
Är r1 jättenervös jämfört med tillex gsxr1000 cbr929? har hört folk säga d.
Är styrdämpare ett måste? kör sportig gatkörning inte extremt.
Är bara dom nämnda årsmodellerna som är av intresse,ska ej ha 98-99.
verkar vara ca 15tkr mellan en 01 och en 02 och det är ju mycke ändringar som gjorts frågan är,är 02 värd extra pengarna?
Fördelar o nackdelar med sprut vs förgasare?
kommer nog på fler frågor eftersom.....

tacksam för svar.......

Jag påstår att 98-01 har en nervösare tendens än 02-03 och en jämnare effektkurva på de sistnämnda. Jag hade en -03 förra året och var helnöjd och kände aldrig att jag behövde styrdämpare på den. :Bugar (har haft -00 som sällat sig till gasmarkerna).

Låter ju helt klart som många upplever 02 som mindre nervös,samt att den har en jämnare effekt kurva vilket inte gör mig nåt tvärtom.
Letar för fullt nu............snart så....

Du är expert på att fälla kommentarer om saker som du kanske inte alltid till 100% har backning i genom egenupplevelser, men du uttalar dom som du har kört allt, mekat allt och kan allt hela tiden.... irriterar ibland, så du vet det med.

//jaG[/QUOTE]
JAg håller med dig totalt. Blir ibland lite pinsamt att läsa inlägg från Silwer...

JAg håller med dig totalt. Blir ibland lite pinsamt att läsa inlägg från Silwer...
Du är själv rätt pinsam med dina nickbyten och jag tror inte du har så många med dig heller.
Du har ju själv inga kunskaper om nånting vad man sett iaf, du kan dock få berätta vilka pinsamma fel jag skrev i denna tråden som ett exempel.

Silwer skrev:
Du är själv rätt pinsam med dina nickbyten och jag tror inte du har så många med dig heller.
Du har ju själv inga kunskaper om nånting vad man sett iaf, du kan dock få berätta vilka pinsamma fel jag skrev i denna tråden som ett exempel.
Jag håller med zeb.m Alla kommentarer du skriver, det låter som du har provat allting och skriver utifrån egna upplevelser. Jag tror inte att du har provat allt och vet så mycket om allt. För allt du skriver är sånt som du och jag har läst i olika tester från mc-tidningarna. Jag tror att jag kan lika mycket som dig, för jag sitter oxå och lusläser bike mm väldigt ofta. Men bara för att jag har läst ett stort test med t,ex Gsx-r 1000 så kan jag inte skriva kommentarer om hur den beter sig i vissa situationer bara för att jag har läst vad Magnus Johansson i Bike har skrivit utan att jag själv har kört den. Ta och lägg ner dina expertutlåtanden om allt!! :huvet

istället för att bråka kan ni väl berätta hur dålig lådan är på 98-99 och om dom har fler brister som gör det vettigare att köpa en nyare?

Holger skrev:
istället för att bråka kan ni väl berätta hur dålig lådan är på 98-99 och om dom har fler brister som gör det vettigare att köpa en nyare?

Ingenting, de här lådorna är snarlika, 00 får hojen en något högre etta.
02 vet jag inte vad som förändrades i växellådan.
Men att det främst är äldre generationen som rasat lådorna hittils beror troligen bara på att det ju är de som gått längst med.
Du testar iaf det hela genom att dra ur hojen genom hela registret på just 2an och sen kan du motorbromsa den lika hårt, växeln ska inet falla ur.

jag försöker att berätta för dig det jag vet bara, dock vill andra hela tiden påpeka att det hela är lögner och vad nu det är, det tycker jag inte jag rår över.
Vad föredrar du, att jag svara vad jag nu vet eller att ingen skriver ett skit? (som det ju annars blir)
Tycker nog att den fantastiske gasglad kan skriva lite komentarer om R1an med.

Last edited:
Holger skrev:

Lådan samt kopplingen är något som tillhörde barnsjukdomarna, men om du ska inhandla en sån så bör du ha full historik och bekräftelse på att den är sanningsenlig.
Ett litet test du kan göra är att dra ur på varje växel och slå av ner till lågt varv igen för att kolla så växlarna inte hoppar ur. Prova även att köra på 6:an i 90-100 och börja accelerera, dra in kopplingen snabbt och släpp under accelerationen utan att släppa gasen. Då märker du om lamellerna är ok

är tacksam för all fakta som får mig att veta mer om dom silwer...
tack för tippsen hur man kollar låda o lameller,är mest lådan jag bryr mig om lameller kan jag leva med att byta då jag skruvar själv....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8