Massa yamaha r1 frågor...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Ska handla en r1 och är lite nyfiken på några saker. Endast seriösa svar tack.
Är det nån skillnad mellan 02 och 03 mer än kosmetiskt?
Hur är en 00-01 jämfört med en 02-03,motormässigt o chassiemässigt.
Är r1 jättenervös jämfört med tillex gsxr1000 cbr929? har hört folk säga d.
Är styrdämpare ett måste? kör sportig gatkörning inte extremt.
Är bara dom nämnda årsmodellerna som är av intresse,ska ej ha 98-99.
verkar vara ca 15tkr mellan en 01 och en 02 och det är ju mycke ändringar som gjorts frågan är,är 02 värd extra pengarna?
Fördelar o nackdelar med sprut vs förgasare?
kommer nog på fler frågor eftersom.....

tacksam för svar.......

02-03 är samma modell.

R1 är inte extremt mer nervös än de andra, det snackas så mycket (det påstås dock att 02-03 ska vara snällast).
Moderna kompakta sporthojar har ett nervöst uppträdande och ska egentligen köras med viss attack, du får tänka på att så här var väl banhojar för en 10-12 år sen eller nåt.

styrdämpare är mest för mycket hård körning där du kan råka ut för hejdundrande styrvobbel om du har otur, det vobblar liksom inte för att du tuffar omkring lite.

förgasare eller insprutning på just den här modellen kan kvitta egentligen, klart att insprutningen ger en än mer elmotorgång i registret än förgasarvarianten.

00 uppdaterades R1an till att bli något bekvämare och 02 ändrades saker som en styvare ram och nämnda insprutning.
Köp en vettig bara som ser fin ut o funkar bra, de går likvärdigt alla R1or från 98-03.

Tack för svaret,bra att dom är rätt likvärdig då har man större urval......

R1 är inte extremt mer nervös än de andra, det snackas så mycket (det påstås dock att 02-03 ska vara snällast).

Har du kört hårt med alla årsmodeller av R1, GSXR, 929/954 och ZX9R för att släppa detta utlåtande? R1 är nervösare än de andra, delvis för att den saknar styrdämpare som standard

styrdämpare är mest för mycket hård körning där du kan råka ut för hejdundrande styrfladder om du har otur, det vobblar liksom inte för att du tuffar omkring lite.

Styrfladder kan man få om man kör lite inspirerat med bilken sporthoj som helst, inklusive min GSXR som har styrdämpare som std.
Däremot så underlättar det om man har en styrdämpare monterad när man väl får ett (förr eller senare kommer man till den gränsen)

Om man ska tuffa runt lite behöver man ingen R1, gör om gör rätt! :fakta

//jaG

Last edited:
Jag hade en -98 tidigare, nu har jag en -02.

Skillnaderna mellan -02 och -03 är mycket små. Nytt på -03:an är bla varningsblinkers.

Jag skulle definitivt köra med styrdämpare. Det är inte något direkt vobbel man vill åt (som på gamla mjuka ramar) utan de snabba styrslag som man kan få efter att framhjulet lättat lite. Sen är det klart att finjustering tycker jag kan ge ett lite skönare uppträdande, men efter ett riktigt styrfladder förstår man när en styrdämpare verkligen behövs.

Jag upplever min -02 som lite råare i gången än -98:an. Någon påstod att man lättat svänghjulet på senare år, vet dock inte om det är sant. Effekten känns som ungefär den samma.

/A

Är mest inne på en 02-03,blir nog styrdämpare också kanske inte direkt om det inte sitter på den man köper men efterhand när man börjar känna hojen o gasar lite mer.

Zeb_Macahan skrev:
Har du kört hårt med alla årsmodeller av R1, GSXR, 929/954 och ZX9R för att släppa detta utlåtande? R1 är nervösare än de andra, delvis för att den saknar styrdämpare som standard
Givetvis inte, 954 anses väldigt nervös den med tex, det handlar om nervösa hojar, och som alltid blir små skillnader uppförstorade till enorma proportioner så att det låter som om hojen inte kan framföras utan styrdämpare och det är ju faktiskt struntsnack, inget fel i en sådan om man nu vill.
Hurvida killen ska enbart köra hårt med sin R1 får han bestämma själv, coola grejer som att man måste köra som en tokjävel för tat man kör sporthoj imponerar tyvärr inte på mig så det får du köra med nån annan.

Vilken annan anledning än att köra hårt finns till att köpa en extrem sporthoj?

Det går att köra alla hojar utan styrdämpare, men att inte yamaha har utrustat Rmodellerna med det som standard tycker jag är skam. Det kostar inte så mycket att sätta dit som standard men kan rädda en situtation.

Jag som faktiskt har kört allihop kan informera dig om att du kanske ska prova på hojarna innan du fäller så precisa kommentarer baserade på vad andra tycker, tänker och skriver.... För den delen så kan väldigt små skillnader göra extremt stor skillnad i känsla och upplevelse.

Har aldrig sagt att man ska köra som en tokjävel för att man har en R1 (eller annan sporthoj för den delen, men om man inte kör aktivt, vad ska man då med den till, då är den ju bara obekväm, extremt dyr att äga och allmänt opraktisk.... eller?

Du är expert på att fälla kommentarer om saker som du kanske inte alltid till 100% har backning i genom egenupplevelser, men du uttalar dom som du har kört allt, mekat allt och kan allt hela tiden.... irriterar ibland, så du vet det med.

//jaG

Silwer skrev:
Givetvis inte, 954 anses väldigt nervös den med tex, det

handlar om nervösa hojar, och som alltid blir små skillnader uppförstorade till enorma proportioner så att det låter som om hojen inte kan framföras utan styrdämpare och det är ju faktiskt struntsnack, inget fel i en sådan om man nu vill.
Hurvida killen ska enbart köra hårt med sin R1 får han bestämma själv, coola grejer som att man måste köra som en tokjävel för tat man kör sporthoj imponerar tyvärr inte på mig så det får du köra med nån annan.

Zeb_Macahan skrev:
Vilken annan anledning än att köra hårt finns till att köpa en extrem sporthoj?

Det går att köra alla hojar utan styrdämpare, men att inte yamaha har utrustat Rmodellerna med det som standard tycker jag är skam. Det kostar inte så mycket att sätta dit som standard men kan rädda en situtation.

Jag som faktiskt har kört allihop kan informera dig om att du kanske ska prova på hojarna innan du fäller så precisa kommentarer baserade på vad andra tycker, tänker och skriver.... För den delen så kan väldigt små skillnader göra extremt stor skillnad i känsla och upplevelse.

Har aldrig sagt att man ska köra som en tokjävel för att man har en R1 (eller annan sporthoj för den delen, men om man inte kör aktivt, vad ska man då med den till, då är den ju bara obekväm, extremt dyr att äga och allmänt opraktisk.... eller?

Du är expert på att fälla kommentarer om saker som du kanske inte alltid till 100% har backning i genom egenupplevelser, men du uttalar dom som du har kört allt, mekat allt och kan allt hela tiden.... irriterar ibland, så du vet det med.

//jaG
Möjligt, jag har dock ingen uppfattning om dig och dina kunskaper alls, det bästa du kan göra är ju att svara på killens frågor och inte sätta igång ett bråk om subjektiva saker.
Jag struntar i vad du tycker han ska ha en R1a till, det käns ointressant, killen har iaf körvana sen tidigare och kommer bara inte rakt in o köper en snabb hoj för att åka ifrån polarna.
Har du åsikter om mina kunskaper och vad jag skriver, så rätta helt enkelt felen efetr som du ju troligen kan mycket mer om dessa saker.
Jag bryr mig inte ett spår om du irriteras av mig, sitt o gör det du, vi har ju inget med varann att göra överhuvudtaget så jag tror du får ha den huvudvärken helt själv.
En lustig grej är ju att jag skrev att skillnaden inte var stor i det nervösa uppträdandet, men ingensatns skrev jag tat R1an var den stabilaste, sen berättar du om hur alla dessa hojar kan få styrvobbel osv, tycker det låter ungefär som samma beskrivning.

Last edited:
Dea skrev:
Skillnaderna mellan -02 och -03 är mycket små. Nytt på -03:an är bla varningsblinkers.

Jag köpte en -02:a för en månad sedan och den har varningsblinkers :confused: Det är en importcykel. Det verkar skumt :gnissla

Gav väl killen mina åsikter om vad jag tycker om hojen och dess kombatanter eller? just! :fakta

Förresten, sug inte åt dej konstruktiv kritik.... ;)

//jaG

Silwer skrev:
Möjligt, jag har dock ingen uppfattning om dig och dina kunskaper alls, det bästa du kan göra är ju att svara på killens frågor och inte sätta igång ett bråk om subjektiva saker.
Jag struntar i vad du tycker han ska ha en R1a till, det käns ointressant, killen har iaf körvana sen tidigare och kommer bara inte rakt in o köper en snabb hoj för att åka ifrån polarna.
Har du åsikter om mina kunskaper och vad jag skriver, så rätta helt enkelt felen efetr som du ju troligen kan mycket mer om dessa saker.
Jag bryr mig inte ett spår om du irriteras av mig, sitt o gör det du, vi har ju inget med varann att göra överhuvudtaget så jag tror du får ha den huvudvärken helt själv.
En lustig grej är ju att jag skrev att skillnaden inte var stor i det nervösa uppträdandet, men ingensatns skrev jag tat R1an var den stabilaste, sen berättar du om hur alla dessa hojar kan få styrvobbel osv, tycker det låter ungefär som samma beskrivning.

Medin skrev:
Jag köpte en -02:a för en månad sedan och den har varningsblinkers :confused: Det är en importcykel. Det verkar skumt :gnissla
I vissa länder är det helt enkelt en nödvändighet, och en del har det även kvar när de säljs här.
Vet inet om svenska R1or annars kan stänga av lyset helt i stället för att slå på varningsblinkers, hur ser det reglaget ut?

Det är nått nytt på alla hojar från 03 (har jag för mig) att dom har automatiskt halvljus och varningsblinkers. Varningsblinkersknappen har helt enkelt ersatt ljusknappen. Ibland smått irriterande (ex. vid fotosessioner)

//jaG

Silwer skrev:
I vissa länder är det helt enkelt en nödvändighet, och en del har det även kvar när de säljs här.
Vet inet om svenska R1or annars kan stänga av lyset helt i stället för att slå på varningsblinkers, hur ser det reglaget ut?

Silwer skrev:

En röd knapp precis som i bilen. Sitter på vänster sida ovaför ljusreglaget.

Silwer skrev:
ok då fattar jag, det har alltså blivit lag här med då.

Det vet jag inte. Hojen är importerad från Tyskland (tror jag). Det finns inte varningsblinkers på ZX10-R och nya Bladen vad jag har sett allafall.

vet inte hur ni räknar min körning o är inte lätt att förklara heller,gillar vrid o drag rakt fram därav 1000cc inte 600cc.
Hur kör jag då,ja jag ligger inte på 200+ på motorvägen jämt då jag tycker det blir jobbigt att köra fort i längden,sen är jag ingen stunt kung heller men åker ju självklart på bakhjulet lite då o då.
Kör nog som en medelåkare på r1 skulle jag tro,men kör med insidan det får ta den tid det tar att vänja sig vid hojen,tog några hundra mil innan jag började växla på bakhjulet med förra cykeln(fzr1000),gör inget jag inte tror jag klarar därav tar det tid.
men så är den cykelnt lika fin än också som när jag köpte den.Nu mer såld bye bye fzr:en.
zeb du som kört allt hur är r1 då?
o har du kört både äldre o nyare hur stor är skillnaden isåfall?

Medin skrev:
Det vet jag inte. Hojen är importerad från Tyskland (tror jag). Det finns inte varningsblinkers på ZX10-R och nya Bladen vad jag har sett allafall.

Fler bud nu:-)
Att det är sånna lagar i flera andra länder är ett faktum, tror det är TLR bla av de gammla modellerna som har det kvar sålda här med.
Men jag har nog helre ljusomkopplaren tror jag

Allt jag säger utgår från suzuki, eftersom det är det jag sitter på vanligtvis.

Om man jämför först motorn på R1 vs sucka så går den råare med en mer framtonad effektknuff uppåt i registret. på suckan känner man ingen knuff, den knuffar liksom från botten.

chassit: R1an känns mycket mindre men för den delen inte smidigare, men som sagt mindre (lägre kåpa, smalare tank osv.) mindre snäll än suckan, känns nervösare, att man ska vara på sin vakt hela tiden, vara en aktiv förare, om man är det och är van så är det en superhoj, men att köra yamaha Rhoj avslappnad är ingen hit (enligt mig.)

Har tyvärr bara kört R1 02/03 en kort sväng, men det jag uppfattade under den korta svängen var att den är mindre nervig än dom tidigare och med bättre svar på gas (insprutningen). Tyckte att insprutningen funkade kalas på 02an jag körde, men det kan ju variera från ex. till ex.

R1an är en superhoj, men man ska inte glömma vad man köper och gillar du att stunta och leka då och då så skulle jag inhandla en styrdämpare...

//jaG

Holger skrev:
vet inte hur ni räknar min körning o är inte lätt att förklara heller,gillar vrid o drag rakt fram därav 1000cc inte 600cc.
Hur kör jag då,ja jag ligger inte på 200+ på motorvägen jämt då jag tycker det blir jobbigt att köra fort i längden,sen är jag ingen stunt kung heller men åker ju självklart på bakhjulet lite då o då.
Kör nog som en medelåkare på r1 skulle jag tro,men kör med insidan det får ta den tid det tar att vänja sig vid hojen,tog några hundra mil innan jag började växla på bakhjulet med förra cykeln(fzr1000),gör inget jag inte tror jag klarar därav tar det tid.
men så är den cykelnt lika fin än också som när jag köpte den.Nu mer såld bye bye fzr:en.
zeb du som kört allt hur är r1 då?
o har du kört både äldre o nyare hur stor är skillnaden isåfall?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8