Maskeringsförbud vid demonstrationer?

Ska man få demonstrara maskerad?

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
Den marknadsfördes som en dokumentär, har bara gått på Bio om jag minns rätt. Här finns lite info: http://expressen.se/index.jsp?d=438&a=43549

Moodysson sade efter Stureplanskravallerna Maj 2003 att han omöjligen kunde bli upprörd över det som hände, inte samtidigt som barn svälter och bla bla bla.

Med ett sådant uttalande kan man ju gissa sig till vad han målar upp för bild i den filmen. Jarl är väl också en gammal 68 fossil?

Ok, han har alltså intervjuat de som blev dömda? Tja det skulle man kanske ta sig en titt på, om inte annat för att se vad det är för folk.

Chris Ash skrev:
Ok, han har alltså intervjuat de som blev dömda? Tja det skulle man kanske ta sig en titt på, om inte annat för att se vad det är för folk.

Jag vet inte om den finns att få tag på, den skulle aldrig visas på tv eller ges ut på video kommer jag ihåg att de sade (smart :rolleyes: ). Säkert någon skitig vegan som suttit och filmat iofs.

Markus skrev:
Jag vet inte om den finns att få tag på, den skulle aldrig visas på tv eller ges ut på video kommer jag ihåg att de sade (smart :rolleyes: ). Säkert någon skitig vegan som suttit och filmat iofs.

Jaha, har han den för eget bruk eller? Moodyson är en lustig filur....

Markus skrev:
Det beror i sådana fall på att du har åsikter som platsar i mallen över vad som är ok att tycka respektive inte tycka. Om du någon gång skaffar en avvikande åsikt som inte passar in i Skolverkets mall över vad man får tycka/inte får tycka så kanske även du får insikt i att man inte vill skylta om allt.

Homoexemplet som SSB tog upp är bra, mitt exempel om hedersrelaterat våld var också bra. Vad tycker du om de?

Om jag vill demonstrera emot homoäktenskap eller en pälsaffär så skulle jag i inget av de fallen vilja att mina arbetskamrater såg mig på tv dagen efter.

Jag förstår vad du menar, men om vi tar pälsfarms exemplet så skulle jag nog inte bry mig om mina arbetskambrater såg mig på tv dagen efter, jag är en sådan som står för mina åsikter, och det ibland utan att tänka på koncekvenserna! Dom får ha en egen åsikt om pälsaffären om dom vill, jag har min.

Och det där med homo äktenskap tycker jag är ganska löjligt egentligen, att folk demonstrerar mot kärleken. Folk har vart bögar och lespiska sen tidernas begynnelese. och varför skulle man inte kunna älska någon av samma kön?

Hedersrelaterat våld hör inte hemma i den svenska kulturen anser jag, och offtast är det invandrare som utövar detta. Jag har inget emot invandrare, men jag tycker faktiskt att man får ta seden dit man kommer, om jag åker till deras länder så får jag ta på mig slöja mm. sen tycker jag inte att hedersrelaterat våld borde finnas någonstans, men det enda vi kan göra är att ställa oss emot det och visa att vi tycker illa om det!

Utöver detta så har jag massa åsiketr som folk verkligen inte håller med om, jag har blivigt hotad av diverse personer, detta har dock varit tomma hot och inget att bry sig om. men det klart att det finns folk som verställer sina hot, det tvivlar jag inte en sekund på...

Chris Ash skrev:
Varför skrev du då något annat från början? Kanske läge att tänka innan man skriver, eller de lär inte ut det på gymnasiet längre?

jag skrev inte något annat från början, jag bara vidare utvecklade det senare.... :tummenupp

Chris Ash skrev:
Jaha, har han den för eget bruk eller? Moodyson är en lustig filur....
Njaa jag har sett den, visade den på filmfestivalen här i stan
Det var väl ganska intressant, men samtidigt inte några direkta nyheter.
Folk är lacka på världsbilden som den ser ut idag.
Men vem är inte det?
När man gick på skolan å började nita folk med batonger som låg i sovsäckar å sov så tyckte jag faktiskt att man gick lite över gränsen.
De bars ut på bår när de låg avdäckade i sina sovsäckar

Last edited:
Miss_Orchidee skrev:
Jag har inget emot invandrare, men jag tycker faktiskt att man får ta seden dit man kommer...

Den gamla klassikern!! :rofl

Edit: Håller med dig dock om att att varken svensson eller någor annan ska spöa kärringen hemma, men "svenssonproblemet" är tyvärr större idag än vad hederselaterade brotten. Det värsta med dessa brott är nog att det ses inte så allvarligt av dom som vet om det, grannar, vänner och dyl. Som rattfylla ungefär.

Last edited:
Miss_Orchidee skrev:
Och det där med homo äktenskap tycker jag är ganska löjligt egentligen, att folk demonstrerar mot kärleken. Folk har vart bögar och lespiska sen tidernas begynnelese. och varför skulle man inte kunna älska någon av samma kön?

Vad du inte verkar fatta är att det var ett exempel för att åskådliggöra varför människor i vissa fall kan känna ett behov av att inte låta världen veta vad de tycker i en fråga. Utan att för den sakens skull förhindra dem att delta i en demonstration till stöd för just denna sak. Det vill säga, att de som känner behov av att ge uttryck för sina åsikter, i ett demonstrationståg, maskerade också skall få göra detta.

Och just för att du inte skulle kunna dra upp den här biten (vilket du lyckades med i alla fall) kommer du också kunna läsa att demonstrationen i exemplet (som alltså egentligen är helt irrelevant) är FÖR homoäktenskap.

Frågan var alltså inte huruvida kyrkan skall tillåta homovigslar eller ej. Utan att de...för fan läs inlägget igen.

/SSB

Miss_Orchidee skrev:
... jag tycker faktiskt att man får ta seden dit man komme...

Vilken sed är det de ska ta till sig? Härma de svenska männen som sett till att 20-25% av alla kvinnor råkat ut för våld i hemmet från pojkvän/ äkta man..

Och det var väl inte invandrare som stod vid vägkanten och sen kastade isg in å knackade bögar under pride!? Det var väl iaf "väldigt svenska unga män"..

Mäns våld mot kvinnor finsn överallt där män och kvinnor finns. Homofobi och intolerans väldigt djupt rotad bland våra 110%:iga svenskar med kort hår.

Du säger att du står för dina åsikter mend et är väl lätt så länge som du inte står för ngot som sätter dig i skiten..

Ibland tycker jag det är viktigare att folk får möjligheten att deltaga i en demonstration än att veta vem var och en av dem är.. Stenkastare skall kölhalas men däremot bör man få demonstrera maskerad om man är rädd för represalier och inte vågar deltaga demonstrationen annars.

korvgubbe skrev:
Vilken sed är det de ska ta till sig? Härma de svenska männen som sett till att 20-25% av alla kvinnor råkat ut för våld i hemmet från pojkvän/ äkta man..

Det finns några viktiga skillnader, och läs noga och långsamt nu alla ni som sätter likhetstecken mellan "traditionell folkhemsmisshandel" och "hedersrelaterat våld" (hädanefter förkortat till TF och HV):

- Vid i stort sett samtliga uppmärksammade HV händelser så har ett stort antal av flickan/kvinnans släkt deltagit i och planerat misshandel och andra övergrepp

- Jag har aldrig hört talas om en TF där gärningsmannens bror, syster och andra släktingar varit delaktiga i, och hejat på, misshandeln

- HV är inte ett uttryck skapat av media, det är skapat av förövarna. Det är de som i efterhand sagt att de gjort vad de gjort för att återupprätta deras så kallade heder

- HV drabbar kvinnor/flickor endast pga deras leverne, önskade leverne eller frågor som rör deras sexualitet - medans TF slår blint mot pojkar, flickor och fruar

- Polisen har blivit tilldelad extra resurser för att jobba med dessa frågor, ingen politiker eller sakkunnig förnekar problemet

På inget sätt försöker jag förringa TF, men försök inte sätta likhetstecken mellan dessa två groteska företeelser.

Markus skrev:
På inget sätt försöker jag förringa TF, men försök inte sätta likhetstecken mellan dessa två groteska företeelser.

Jag försöker inte sättta likhetstecken eller heller förringa något. Min poäng är den att vi så gärna pekar ut "nya" främmande företeelser och låter oss förfasas över hur de ter sig samtidigt som vi gärna blundar för våra högst verkliga problem här på hemmaplan.

Markus skrev:
...

Johodå, inga problem. Diskussionen rör vad som är kulturrelaterat eller inte.

Det enda som är lite märkligt är att man jämför en liten, men spektakulär, företeelse med den misär som massor med kvinnor i Sverige lever i dagligen.

t-rex skrev:
Johodå, inga problem. Diskussionen rör vad som är kulturrelaterat eller inte.

Vad är det som inte är något problem?

t-rex skrev:
Det enda som är lite märkligt är att man jämför en liten, men spektakulär, företeelse med den misär som massor med kvinnor i Sverige lever i dagligen.

Jag håller med, det går inte att jämföra. Det är två olika företeelser .

Markus skrev:
Vad är det som inte är något problem?

Jag håller med, det går inte att jämföra. Det är två olika företeelser .

Kulturen.

- Äh, det vet man hur blattar är, de dödar sina döttrar. Speciellt de muslimska!

- Äh, kärringen fick väl skylla sig själv? Vafan, alla spöar väl sin fru emellanåt?

Samma mentalitet...

t-rex skrev:
Kulturen.

- Äh, det vet man hur blattar är, de dödar sina döttrar. Speciellt de muslimska!

- Äh, kärringen fick väl skylla sig själv? Vafan, alla spöar väl sin fru emellanåt?

Samma mentalitet...

Jag hajar ingenting, du är otydlig. "Kulturen" - vem här har idag skrivit något om kultur?
Jag har inte hört någon säga något av ovan, inte inofficiellt och definitivt inte officiellt.
Det är inte samma sak att spöa sin fru, som att skicka sin brorsa att skjuta ens dotter. Du står ganska ensam om den uppfattningen, hoppas och tror jag. Och för att än en gång, förhoppningsvis sista, understryka så är det alltså inte ok att slå sin fru, sitt barn, sin granne eller sin hund. Det finns däremot olika typer av våld, våld är inte alltid samma våld. Det pratas om krogvåld, polisvåld, hedersrelaterat våld och en massa annat våld. Varför röra ihop allt till en enda stor massa?

Last edited:
Markus skrev:
Det finns däremot olika typer av våld..

Ja, men alla typer av våld är lika illa och lika viktigt at förebygga. Det är lika viktigt att få svenska män att sluta slå sina fruar som att hindra kurder(som exempel) från att skicka en kusin att slå lillesystern som "dragit vanära över släkten"...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back