Marushin TNT 800 ..

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ännu en hjälmtråd. Har någon erfarenhet av den hjälmen, TNT 800, carbonmixhjälm från Marushin.

Vad tycker ni ? Bra eller skit ?

Några bilder på den också.

Bifogat

• 21-4126.jpg
    21-4126.jpg
    25.8 KB · Visningar: 101
  • 21-4153.jpg
    21-4153.jpg
    36.7 KB · Visningar: 87
  • 21-4156.jpg
    21-4156.jpg
    35.3 KB · Visningar: 110
var väl rätt så snygga .. har aldrig hört talas om dom .. skulle gärna vilja prova en för o se ifall dom låter mycket ( brus i högre farter).

finns det bara dom färgerna.. ?!?

är påjakt efter en ny..

Cyanid skrev:
var väl rätt så snygga .. har aldrig hört talas om dom .. skulle gärna vilja prova en för o se ifall dom låter mycket ( brus i högre farter).

finns det bara dom färgerna.. ?!?

är påjakt efter en ny..

Nej, finns i en blå/vit/grå också tror jag...

Billiga är dom, därför undrar jag. 1800kr för en carbonmixhjälm tycker jag låter bra.

Tycker det låter väldigt billigt för en kvalitetshjälm,nej dubbla priset,4-5tusen för ett känt märke så får du garanterat en hjälm du kan leva/nöjd med längre.

Exup skrev:
Tycker det låter väldigt billigt för en kvalitetshjälm,nej dubbla priset,4-5tusen för ett känt märke så får du garanterat en hjälm du kan leva/nöjd med längre.
Så priset avgör hur bra en hjälm är? :va

Esquire skrev:
Så priset avgör hur bra en hjälm är? :va
Kan ju säga så här efter att ha provat en del olika hjälmar,speciellt billighetshjälmar runt 2k och under.Finns inte mkt att säga utan detta va crap,vindbrus ja mkt,skulle jag vilja dra mitt huvve mot nåt hårt med denna hjälm,,nej!!Absolut,dyrare hjälm=Känt märke vilket jag kommer ha på mitt huvve ialf.

Last edited:
-PLM- skrev:
Av alla de hjälmar jag testat -Ja!

Jag vill också tro att kvalitet kostar, men bra för att hjälmen kostar mycket, betyder inte det att den är bra i slå i backen med, den kan ha högre stötvärden än en billig plasthjälm.

Jag ska försöka leta reda på en butik som ligger närmare mig som har en TNT 800 och ta mig en titt på den, verkar den bra så varför inte. Bara för att det är billigt betyder det inte att det är skit. :)

lorkan skrev:
Lobo Gixxer skrev:
Touringbutiken saluför dom. http://www.touring.se
Jag vet, dock endast Titan/Grå (bild 1). Men vill veta om någon har provat och har något omdöme om den först.Jag vet, dock endast Titan/Grå (bild 1). Men vill veta om någon har provat och har något omdöme om den först.
Touringbutiken saluför samtliga modeller. Den första (Titan/Grå) skiljer sig mot de andra bl.a. genom att hakremsspännet är av D-ring-typ mot snabbspänne på de senare. Dessutom är den billigare (1299kr).

Eldstorm skrev:
Touringbutiken saluför samtliga modeller. Den första (Titan/Grå) skiljer sig mot de andra bl.a. genom att hakremsspännet är av D-ring-typ mot snabbspänne på de senare. Dessutom är den billigare (1299kr).

Jag läste fel, tänkte att du menade att de reade ut de, därför jag skrev att det var endast den titan/gråa versionen.

VIlket är att föredra då, snabbspänne lr D-ring ?

Nedrans, Mogamiversionen är snyggast, dock ingen aning om vem som kan tänkas sälja den.

Bifogat

• Marushin-TNT_Mogami_rot.jpg
    Marushin-TNT_Mogami_rot.jpg
    114.3 KB · Visningar: 89
Mmarushin TNT 800 är TUNG! Ca 1800 gram, vilket är 1/2 kilo för mycket för en hygglig halskotpelare.
Det är dessutom påfrestande för nacken i längden med så tung hjälm.
Stötupptagningsförmåga mm är däremot inget problem.

lorkan skrev:

Som jag har förstått så är D-ring säkrare... Tar ändå inte lång tid och spänna fast hjälmen med D-ring, känns säkrare iaf.. Har för mig att varken Shoei eller Arai har hjälmar med snabbspänne utan bara hjälmar med D-ring, men jag kan ha fel...

-ah skrev:
Mmarushin TNT 800 är TUNG! Ca 1800 gram, vilket är 1/2 kilo för mycket för en hygglig halskotpelare.
Det är dessutom påfrestande för nacken i längden med så tung hjälm.
Stötupptagningsförmåga mm är däremot inget problem.

1800 gram? Var har du hittat den uppgiften? Enligt Touringbutiken och deras egen hemsida anges vikten till 1450 gram.

Wagge skrev:
Som jag har förstått så är D-ring säkrare... Tar ändå inte lång tid och spänna fast hjälmen med D-ring, känns säkrare iaf.. Har för mig att varken Shoei eller Arai har hjälmar med snabbspänne utan bara hjälmar med D-ring, men jag kan ha fel...

Varför skulle det vara säkrare med D-ringar?

lorkan skrev:
Jag läste fel, tänkte att du menade att de reade ut de, därför jag skrev att det var endast den titan/gråa versionen.

Nedrans, Mogamiversionen är snyggast, dock ingen aning om vem som kan tänkas sälja den.

Mogami kan du köpa på www.fc-moto.de för 157 Euro med frakt! :tummenupp

JT skrev:
1800 gram? Var har du hittat den uppgiften? Enligt Touringbutiken och deras egen hemsida anges vikten till 1450 gram.

I samma test som jag refererat till ett par andra ställen, Motorrads stora hjälmtest nr 16/05.
Samtliga testets 20 hjälmar vägdes på våg, det är alltså inte tillverkarens/importörens uppgifter. Marushin TNT 800, strl. L: 1804 gram. Testets överlägset tyngsta hjälm.
Den lättaste var som jämförelse Uvex Helix RS Carbon med 1168 gram...

D-ringar anses vara ett bättre alternativ därför att remmen justeras varje gång hjälmen tas på. Inte nödvändigtvis för att kopplingen är starkare.

-ah skrev:
D-ringar anses vara ett bättre alternativ därför att remmen justeras varje gång hjälmen tas på. Inte nödvändigtvis för att kopplingen är starkare.
Ok! Låter ju rätt vettigt, med snabbspänne kanske det är risk för att hakremmen sitter lösare och lösare för varje gång man tar på hjälmen.. Känns ju även som om en D-Ring sitter hårdare vid en eventuell klotning eftersom man har "färre länkar i kedjan", det är inte så mycket som kan gå sönder i en D-ring direkt...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back