Marquez misstänks för att ha fuskat

Det är fullt möjligt. Jag har bara en känsla, absolut inga bevis, av att hans hoj går lite fortare på rakorna när han vill det.

Aha, du menar en "turboknapp". Det vore ju inte så dumt. Det kanske han kan ordna själv genom att lägga lite extra energi på att sätta sig i den position bakom kåpan som ger lägst luftmotstånd.

Marquez
Marc-Marquez-Moto2.jpg
Redding
scott_redding_estoril_prove2_2012.jpg

Last edited:
Aha, du menar en "turboknapp". Det vore ju inte så dumt. Det kanske han kan ordna själv genom att lägga lite extra energi på att sätta sig i den position bakom kåpan som ger lägst luftmotstånd.
Nja, jag tycker snarare att det ser ut som att han håller igen ibland.

De situationer jag sett i år har inte alltid varit med Redding. Det har varit med Espargaro, Luthi mfl och de har ungefär samma kroppsbyggnader som Marquez.

Fast snabbare (rakt fram) än alla andra har han bara varit på två helger hittills, i övrigt har han varit allt aningens långsammare än snabbaste förare till nästan 12 km/h(!) långsammare än snabbaste förare (australien - 294,3 för Kallio, 282,6 för Marquez).
Sabba inte en bra story med fakta.

:tummenupp

Marquez
View attachment 372575
Redding
View attachment 372576
Att lyfta baken från sätet kan göra att vinden släpper lättare från föraren. Tillhör det mest välkända allmängodset bland knep för att öka toppfarten.

Brukar han inte sitta ner när han kör eller är de bara den bilden?
Jag hittade bara en bild på när han lyfter rumpan. Jag gissar att han gör det när han ska pressa lite extra. Det blir nog jobbigt att lyfta rumpan på rakan varje varv.

Att lyfta baken från sätet kan göra att vinden släpper lättare från föraren. Tillhör det mest välkända allmängodset bland knep för att öka toppfarten.

Att han lyfter rumpan är inte det enda som skiljer dem åt. Marquez lägger pannan mot vindrutan, vilket borde ge ett mindre turbulent flöde från vindrutan och bakåt. Marquez skjuter in armbågarna framför knäna, så att de ligger an mot tanken i lä bakom kåpan. Redding har armbågarna utanför knäna, så att de hamnar i fartvinden

Att han lyfter rumpan är inte det enda som skiljer dem åt. Marquez lägger pannan mot vindrutan, vilket borde ge ett mindre turbulent flöde från vindrutan och bakåt. Marquez skjuter in armbågarna framför knäna, så att de ligger an mot tanken i lä bakom kåpan. Redding har armbågarna utanför knäna, så att de hamnar i fartvinden
Han är ju normalstor och då är det svårt att få plats med alla lemmar på en hoj gjord för smurfar :tungan

Men nu var det inte bara i jämförelse med Redding som Marquez hoj såg ut att gå väldigt fort.

MotoMatters.com contacted MotoGP Race Director Mike Webb for a response to these allegations. Webb prefaced his remarks saying that he had not read the allegations made in Speedweek, as he was not a German speaker, but was aware of the contents of the Speedweek report after being approached by the magazine's editor, Günther Wiesinger. The allegations, Webb told MotoMatters.com, were in part incorrect and in part irrelevant. The accusations that the software of the ECU was being overwritten and then wiped when the engine was switched off were wrong, Webb said. "I am confident in the information from my technical experts (including the ECU suppliers) that the alleged rewriting of the ECU software, and then magically wiping it again is not occurring," he told MotoMatters.com.

http://www.motomatters.com/news/2012/11/05/marc_marquez_accused_of_doing_something_.html

Jag tänker att det troligaste är att de inte använder quickshiftern i ECUn alls, utan kör med en extern quickshifter som bara bryter tändningen.

Tada!

Jag tycker att det verkar som att reglementet varit otydligt här. Tyskarna har tydligen fått uppfattningen att den enda tillåtna elektronik som styr motorn är enhets-ECU:n. Andra har monterat en egen quickshifter, kanske utan att ens känna till att den förbättrar prestandan. Jag skulle antagligen förutsatt samma sak som tyskarna, att fristående quickshifter inte är tillåtet, ifall det inte uttryckligen inte stått i reglerna att den är det.

P€RRA;5673907 skrev:
MotoMatters.com contacted MotoGP Race Director Mike Webb for a response to these allegations. Webb prefaced his remarks saying that he had not read the allegations made in Speedweek, as he was not a German speaker, but was aware of the contents of the Speedweek report after being approached by the magazine's editor, Günther Wiesinger. The allegations, Webb told MotoMatters.com, were in part incorrect and in part irrelevant. The accusations that the software of the ECU was being overwritten and then wiped when the engine was switched off were wrong, Webb said. "I am confident in the information from my technical experts (including the ECU suppliers) that the alleged rewriting of the ECU software, and then magically wiping it again is not occurring," he told MotoMatters.com.

http://www.motomatters.com/news/2012/11/05/marc_marquez_accused_of_doing_something_.html

Kan ju tillägga att artikeln också förklarar att det är fullt tillåtet att ha en quickshift-lösning som inte klipper bränsletillförseln under växlingen. Faktum är att quickshift inte verkar vara direkt regulerat alls, utan man får köra med valfri lösning.

Hur seriös är den där blaskan egentligen? Utöver detta, menar jag förstås. Det här stärker väl inte direkt dess position.

men är ine marqes bland dem minsta förarna i klassen med??
han måste väga betydligtmindre än som redding...
Ianone har ju nog haft en av dem långsammare hojarna han brukar ha problem på rakorna... men bra broms hjälper ju där...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra