Marquez misstänks för att ha fuskat

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nåt om quickshifter och bryta tändningen? Och nån mappning som återgår till "standard" varje gång motorcykeln stängs av? :va

Den tidningen och journalisten är iofs känd för vilda och ofta felaktiga spekulationer.

Det står att dom misstänker att Marquez motorstyrning inte stänger av spridarna när quickshiftern arbetar. Jag gissar att den endast bryter tändningen. Det gör att motorn inte går snålt ett kort ögonblick efter att växlingen utförts, vilket ger Marquez motor ett litet övertag, spekulerar dom.

Dom tror att inställningen försvinner när tändningen slås av, och därmed inte går att kontrollera så enkelt.

Har svårt att tro på det, men skulle inte bli förvånad om det är sant. Han är ju överjefligt snabb på rakorna, men jag hoppas det har att göra med talang & låg vikt.

Fast han har ju inte varit så snabb på rakorna, han är vansinnigt snabb ut ur kurvorna men han har väldigt, väldigt sällan vunnit topphastighetsligan så jag tror helt enkelt man luras av att han vräker på gas tidigare än många andra.

Luktar dålig förlorare om denna spekulation, kanske ett tecken på den fina stämningen dom har i depåerna?

Fast han har ju inte varit så snabb på rakorna, han är vansinnigt snabb ut ur kurvorna men han har väldigt, väldigt sällan vunnit topphastighetsligan så jag tror helt enkelt man luras av att han vräker på gas tidigare än många andra.

Vilket ju är det Marquez egna crew hävdar i artikeln, tidigast på gasen alltså.

P€RRA;5671871 skrev:
Det stämmer. Men av artikeln förstod jag det som att det här var något som låg utanför ECU:n.

Då borde det väl inte vara så svårt att upptäcka?
Om de låst ner ecu'n att bara tillåta ändringar av vissa parametrar och viss programmerbarhet (som de vill göra i stora klassen), så bör det antingen vara omöjligt att ändra huruvida spridarna ska slås av vid växling eller ej (såvida det är en av sakerna som är specade) utan antingen fysiskt ingrepp eller ändring av huvudprogrammet (som ska vara skyddat) i ecu'n. Båda dessa torde vara tämligen enkla att upptäcka - antingen har man en extra pryl på hojen som inte bara försvinner när man vrider av tändningen eller så har man ett huvudprogram med fel checksumma.

Om de låst ner ecu'n att bara tillåta ändringar av vissa parametrar och viss programmerbarhet (som de vill göra i stora klassen), så bör det antingen vara omöjligt att ändra huruvida spridarna ska slås av vid växling eller ej (såvida det är en av sakerna som är specade) utan antingen fysiskt ingrepp eller ändring av huvudprogrammet (som ska vara skyddat) i ecu'n. Båda dessa torde vara tämligen enkla att upptäcka - antingen har man en extra pryl på hojen som inte bara försvinner när man vrider av tändningen eller så har man ett huvudprogram med fel checksumma.

Det kan vara så att när ecu'n säger åt tändning och spridare att bryta så kan de tex ha ett relä som fortsätter ge spridarna signal, vilket ger motorn mer kraft direkt efter växling men ingen skillnad i toppfart.

Har ingen aning om det verkligen är så, men det är absolut inte tekniskt omöjligt att manipulera motorn trots oöppnad ecu.

Jag tänker att det troligaste är att de inte använder quickshiftern i ECUn alls, utan kör med en extern quickshifter som bara bryter tändningen. Men det går inte ihop med att den tappar funktionen efter att tändningen slås av.

Fast om dom verkligen fuskar, är det ju möjligt att dom byggt en speciell quickshifter, som normalt är passiv, så att den ska vara svår att upptäcka vid kontroll av oberoende part. De kan t.ex. ha byggt in den i ett rejält kontaktstycke eller liknande, så att det inte är så enkel att upptäcka.

Hur stor skillnad skulle det kunna göra i toppfart? Låter som trams i mina öron med tanke på hur kort tid en växling tar..
Gör jag en tankevurpa?

Precis. Dessutom har IRTA och 2D en anställd datatekniker som studerar all data som spelas in under träningar och tävlingar. Om någon har fuskat med spridartider eller något annat de inte får ändra - eller om någon har en motorcykel med ett effektövertag som märks i praktiken - då skulle han upptäcka det på en gång.

Förutsatt att detta inte kommer från just honom så tror jag inte att det finns mycket substans bakom dessa misstankar.

Det är trams. Hela sprutet är en enhetsprodukt där arrangören har rätt att själv byta ut delarna. Inte ens kabelstammen som går mellan motor och ECU får bytas fritt. ECU måste dessutom ha original programvara så att hacka boxen och lägga in sin egen programvara vilken sedermera raderas automagiskt när strömmen stängs av är vääldigt långsökt.

Är det sedan så att teamet har lyckats programmera originalboxen att ge mer effekt är det väl bara att lyfta på hatten och försöka utveckla ikapp själv...

Motorn måste vara original och kan inspekteras och bytas ut av arrangören:
The complete engine (‘engine’ in these regulations) is defined as
the supplied engine cases, covers and everything contained within, and
including all external parts supplied by the official Supplier, including but
not limited to:
Fuel system including airbox, air filter, fuel pump & regulator,
throttle bodies, intake manifolds, air intake funnels, fuel injectors
primary & secondary, fuel delivery lines hoses and breathers.
b) Electrical system including generator, ignition coils, ECU (engine
electronic control unit).

Ignition and Electronics
16) Only the electronic ignition/fuel injection control units (ECU) supplied
by the official Supplier are allowed.
This ECU must remain unmodified in hardware and software as
delivered by the official Supplier, with the exception of the normal
tuning adjustments allowed only by the standard software ‘Setting
Tool’ supplied as part of the Moto2 Kit.
17) The ECU is defined as part of the engine (refer to Art. 2.3.6.8. b)).
ECU units may be distributed to teams at official Moto2 events, and
may be required to be returned during or after the event for checking
and/or re-distribution.
18) The Technical Director may inspect all ECU hardware and software
at any time, including access to all stored information. The Technical
Director may require the team to change the ECU on any machine
for another identical standard one at any time.
19) Design and construction of the wiring harness is free to accommodate
the needs of different machine designs, provided it respects
the official Supplier’s wiring diagram. Only the standard ECU,
Datalogger and junction units may be connected to the harness, and
connection of the components listed in Art. 2.3.6. 8 and 2.3.6.10 is
mandatory.

Lite som skillnaden mellan dig och mig ut ur Sviestadböjen då? ;)

Angående att fuska så kan man aldrig utesluta att det fuskas ibland toppteamen, eller alla team för den delen.
Vem minns inte Toyotas fabriksteam i rally VM -95 och deras variabla restriktor i turbon.
Vid mätning höll den sina stipulerade mm, men vid pådrag öppnade den sig fullt.

Kan ju även slänga in ordspråket: ingen rök utan eld...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra