Mardrömmar!?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tjo

Håller på att bli jävlat galen. Hoppas det finns någon psyko-nisse som kan sånthär med drömmar.

Bakgrund:
Har nästan aldrig drömt något så långt tillbaka jag kan minnas och då jag väl drömt har jag varit medveten om att jag drömmer.
Hänger med bra i skolan, sover ordentligt, hyffsad fysik, äter regelbundet, har helt enkelt inga större problem jag är medveten om. Dessutom blir jag sällan panikslagen och ytterst sällan rädd. Brukar tvärtom ofta bli lugn i stressade situationer (undantag finns). Har inga fobier heller utom operationer på TV, men det är inte svårt att undvika direkt.

Problem:
På senaste tiden har jag börjat drömma mardrömmar 2-4nätter/vecka. Det är liksom ingen dröm där man blir lite skakis och somnar om efter ett par minuter, utan jag vaknar genomsvettig med maxpuls och är livrädd ända i benmärgen. Då jag vaknar sansar jag mig visserligen ganska snabbt, men har ofta svårt att släppa det helt och har problem att somna om.

Ofta består drömmarna av att jag t.ex. kollar ett rum och det är grönt (tomt). Stänger dörren och börjar gå upp för en trapp eller liknande och när jag vänder mig om står något där (kan vara allt från en katt till ett vandrande lik eller något). Vilket jag tycker är sjukt obehagligt då jag brukar se till att försöka hålla ryggen fri. Eller åtminstone veta som vad som är där. Efter rygg-händelsen sker lite olika saker men jag brukar vakna efter uppskattningsvis 5minuters "handling". Har aldrig trott på spöken men nu börjar jag fan tveka.

Så, vadfan kan det bero på?! Håller jag helt enkelt på att bli galen? Är det bara vika folie-hatt direkt?

Låter jobbigt det där...
Jag är lite som du vad gäller mardrömmar och sådär, just att man oftast vet om att man drömmer och att det är lätt att skaka skiten av sig när man väl vaknat. Visst har man väl varit med om det du beskriver nån gång ibland, att man någon gång ibland vaknar kallsvettig med hyperpuls och ren skräck ända in i märgen, men det är inget som hör till vanligheterna... Råkade ut för ett riktigt praktexempel på detta för ett tag sen... Drömde att tjejen och jag hade varit ute någonstans och precis höll på att ta oss hem genom centrala lund mitt i natten. Vi hade precis hoppat ur en taxi och skulle bara gå de sista 200 metrarna hem när vi plötsligt blir påhoppade av nån jävla dåre som försöker bita stora köttstycken ur oss... Killen i fråga stönar, haltar och ser allmänt jävla äcklig ut och är således ett riktigt läroboksexempel på en zombie, så vi fattar ju ganska snart vad som pågår. Vi skakar oss fria från honom och börjar springa hemmåt, men plötsligt är det zombies över jävla allt!Vi springer som galningar, fort ner i min lägenhet, fippla med nycklarna i låset, zombierna närmar sig...!! Äntligen inne! Problemet är ju bara att zombierna nu vet var vi bor och de är sugna på kött, så de bankar på dörren och försöker ta sig in... Det jobbiga med drömmen var inte det läskiga att bli jagade av zombier (jag brukar gilla zombiedrömmar, zombiekiller ahyeah maddafakka!:yoparty :D ), det jobbiga var att bruden panikade utav bara helvete och att all hennes ångest gick rakt in i hjärtat på mig... Hon var livrädd och övertygad om att vi skulle dö båda två men ville inte bli ihjälbiten långsamt, och skrek således att jag skulle döda henne... det var ganska jobbigt...:( Vaknade, precis som du säger, helt kallsvettig och kunde verkligen inte glömma hennes panikartade skrik och all ångest ur drömmen... fifan.

En annan gång drömde jag att jag skar halsen av mig. Tre nätter i rad!:näsblod Inte vaknade man när man gjorde det heller, jag hann så långt som mina sista rosslande blodfyllda andetag och dödens mörker som sveper in över en innan jag vaknade...:va Det var en intressant vecka kan jag ju säga...:D

Men tyvär har jag ingen aning om varför du skulle börjat drömma mardrömmar frekvent på sista tiden, mig händer det bara ibland... något enormt psykiskt trauma på sistone?

Okej. Jag skall försöka svara så gott jag kan på detta. Vi har en djupare del i vår hjärna som tar intryck fast att vi inte vet om det. Det är det vi brukar kalla för det undermedvetna. Det undermedvetna är det som komemr fram om nätterna när vi drömmer. Men långt ifrån alla kommer ihåg sina drömmar.
Mardrömmar tycks vara lättare att komma ihåg, vilket väl förklarar att du plötsligt börjar komma ihåg vad du drömt.
Drömmar har budskap, vare sig det är lyckliga drömmar eller mardrömmar.
Dessa budskap är sällan ologiska, men eftersom det är vårt Undermedvetna som försöker ge oss budskap om saker och ting kan det vara svårt att finna orsaken direkt.
Men oftast är vi inte totalt uppriktiga med våra tankar och drömmar om man pratar om dem med andra människor. Detta för att våra tankar och drömmar kan te sig extrema ibland och vi undrar om vi håller på att bli galna.
Huvudsaken är dock att du är Totalt uppriktig mot dig själv.
Dina drömmar försöker säga dig något som du i vaket och medvetet tillstånd kan tänkas försöker slå ifrån dig.
Oftast är det något som har med Dig att göra, dvs inte någon knivbeväpnad man eller kvinna du sett på tv. Även om det såklart Ibland kan förorsaka mardrömmar. Men inte när de är återkommande på detta vis, enligt vad jag vet iaf.
Du måste identifiera vad du faktiskt är "missnöjd" med i din tillvaro. Det är Något du inte är helt bekväm med som gör att du inte känner dig tillfreds med någon betydande del i ditt liv. Identifiera det och se vad du kan göra för att förändra problemet. Det är sällan så att vi måste vara utsatta för tydligt grova saker som våld eller hot om våld för att vi skall få mardrömmar.
Det är ofta mindre mer subtila saker som tränger sig på.

Okej. Jag skall försöka svara så gott jag kan på detta. Vi har en djupare del i vår hjärna som tar intryck fast att vi inte vet om det. Det är det vi brukar kalla för det undermedvetna. Det undermedvetna är det som komemr fram om nätterna när vi drömmer. Men långt ifrån alla kommer ihåg sina drömmar.
Mardrömmar tycks vara lättare att komma ihåg, vilket väl förklarar att du plötsligt börjar komma ihåg vad du drömt.
Drömmar har budskap, vare sig det är lyckliga drömmar eller mardrömmar.
Dessa budskap är sällan ologiska, men eftersom det är vårt Undermedvetna som försöker ge oss budskap om saker och ting kan det vara svårt att finna orsaken direkt.
Men oftast är vi inte totalt uppriktiga med våra tankar och drömmar om man pratar om dem med andra människor. Detta för att våra tankar och drömmar kan te sig extrema ibland och vi undrar om vi håller på att bli galna.
Huvudsaken är dock att du är Totalt uppriktig mot dig själv.
Dina drömmar försöker säga dig något som du i vaket och medvetet tillstånd kan tänkas försöker slå ifrån dig.
Oftast är det något som har med Dig att göra, dvs inte någon knivbeväpnad man eller kvinna du sett på tv. Även om det såklart Ibland kan förorsaka mardrömmar. Men inte när de är återkommande på detta vis, enligt vad jag vet iaf.
Du måste identifiera vad du faktiskt är "missnöjd" med i din tillvaro. Det är Något du inte är helt bekväm med som gör att du inte känner dig tillfreds med någon betydande del i ditt liv. Identifiera det och se vad du kan göra för att förändra problemet. Det är sällan så att vi måste vara utsatta för tydligt grova saker som våld eller hot om våld för att vi skall få mardrömmar.
Det är ofta mindre mer subtila saker som tränger sig på.
Nu säger jag inte att du har fel men på mig funkar det inte så iaf.
Jag blir grymt påverkad av vad jag gör sista tiden innan jag går och lägger mig, och drömmer ofta om saker i relation till det jag gjort innan jag lagt mig.

Så till TS, skippa sci-fi / scräck / thriller filmerna det sista du gör innan du lägger dig :)

Det kanske är din ungdomliga självsäkerhet som lämnar kroppen och du börjar inse att du är dödlig? Eller sviter efter de etikettsbrott du fick bevittna på en bal för ett tag sen? Stress i plugget/jobbet?

Finns ju några olika skolor inom drömtydning, inom psykologin.
Freud hade ju en hel del att säga om det där t.ex.

En vanligt förekommande dröm är att man tappar sina tänder.
Detta ska då tyda på att man är rädd att förlora något i sin tillvaro,
kan vara pengar, jobb, familj etc.

Nu är jag varken psykolog eller nån expert men jag tror ändå att ditt undermedvetna försöker säga dig någonting.
Detta på grund av att drömmen är återkommande.
Självklart påverkas även drömmarna av upplevelser under dagen, pga att hjärnan bearbetar detta under natten,
flyttar minnen från närminnet till långtidsminnet osv.

Men i ditt fall så skulle jag tippa på att det är något i din tillvaro som "är fel",
just därför att dina drömmar är återkommande.
Jag har ingen aning om vad det kan vara, men kanske nåt med att du inte
har ryggen fri, rädd för att bli sviken, obehagliga oförutsatta överaskningar..

Jaja, hoppas du kommer på vad det kan vara och därmed blir av med dina mardrömmar.

Sov gott :tummenupp

Nu säger jag inte att du har fel men på mig funkar det inte så iaf.
Jag blir grymt påverkad av vad jag gör sista tiden innan jag går och lägger mig, och drömmer ofta om saker i relation till det jag gjort innan jag lagt mig.

Så till TS, skippa sci-fi / scräck / thriller filmerna det sista du gör innan du lägger dig :)

Om det hade varit detta som varit trådskaparens problem torde han veta vad mardrömmarna beror på. Jag skrev inte att det Alltid är så. Men oftast vid återkommande mardrömmar, särskilt när de är av samma typ.
Jag vet vad du menar för det har även hänt mig att jag varit både terrorist i al quida och samuraj efter att ha sett nån film. Men det går ganska lätt att skilja den typen av mardrömmar från den andra typen som beror på otillfredställelse.
Det jag skrivit om är sådant man får lära sig om man studerar drömtydning och sådant. Och jag har en känsla av att det är detta som är problemet i just detta fall. I synnerhet som att problemet är nytt utan synlig orsak.

Last edited:
how about this one.. jag vaknade av att jag ströp mig själv i sömnen en gång :D
Jag drömde att jag höll på att bli strypt

Hade asont runt halsen så det va på riktigt :gnissla

Folk säger ju att det är något som är fel när det är återkommande drömmar..
Inte vet jag...
Själv har jag drömt i lite mer en 2 veckor nu hur jag dödar ett typ alldeles ny fött barn.. vågar knappt sova, vaknar å har värsta paniken :S

som någon redan sagt, mediciner? har du börjat dricka mycket kaffe/energidryck? annan stimulantia?

Folk säger ju att det är något som är fel när det är återkommande drömmar..
Inte vet jag...
Själv har jag drömt i lite mer en 2 veckor nu hur jag dödar ett typ alldeles ny fött barn.. vågar knappt sova, vaknar å har värsta paniken :S

Japp... det är något fel där med. Jag ger dig samma råd som jag gav trådskaparen. Identifiera vad du inte är tillfreds med och red ut det. Då kommer mardrömmarna avta.
Drömmer mycket mardrömmar själv i perioder, under en period när saker var väldigt röriga och jag mådde väldigt dålig blev min familj styckmördade varje natt så vaknade jag när det var min tur (man kan inte drömma att man är död). Jag minns också just det att det var så fruktansvärda drömmar just denna period att det gick så långt att man inte gick och lade sig förrän man stupade efter 2-3 dagar. Men då var problemen ganska omfattande och allvarliga. Vilket de inte alltid behöver vara som tur är.

Drömmen förmedlar sällan en direkt avspegling av problemet, utan snarare en inlindad variant. Som dock inte är helt ologisk. Vad jag menar är att det inte är så enkelt som att du vill döda ditt barn (om du har något dvs) utan det kan vara att du inte är redo, eller osäker på om du är redo, för omställningen
om du och din partner planerar att utöka familjen.
Men det kan också vara saker som att du inte vill binda dig, eller att du känner dig låst av någon och vill bryta dig loss från det.

Last edited:
Kan själv vakna flera gånger per natt och känner igen det där att man inte vill gå och lägga sig.

Precis när jag vaknar har jag en hyfsad uppfattning om vad jag drömde men glömmer sedan.
Ha penna och papper vid sängen och skriv av dig så böver du inte försöka hålla det i huvudet och analysera just då. Du vet att det finns på papper och kan ta det nästa dag.

Ungerfär som om man är stressad på jobbet och drömmer jobb och vill komma ihåg och samtidigt släppa det just då.

Skriver man dagbok en period är det mycket lättare att se ett mönster.
Får man hjälp av proffs är det bra för dom också att kunna läsa igenom.

Shit va bra, vi verkar ha en egen psykolog här på forumet att konsulta! jippi.
Då kan du kanske förklara varför jag har ständigt återkommande mardrömmar om en jättestor muffins som jagar mig?

Mardrömmar är otäcka, slog själv sönder mitt gamla rum. Allt hade jag rivit ner bokhyllor osv, vaknade att hunden stog och skällde på andra sidan dörren som jag slagit sönder, knogarna var inte hela och blodet forsade stog och skade innan jag fattat att det var en dröm.
Kommer endast ihåg att jag stog vid en port som precis stängdes och att "något" annat var där.

Annars är det att man vaknar att man faller och vaknar när man drar i backen.

Som drömtydare på amatörnivå så innebär din dröm att du bär på en stor hemlighet som du är livrädd för att den ska komma ut. Alternativt att du har ljugit/svikit en person och du tror att denne någon ska komma på dig.

Men jag tror inte på sånt skit, har bara läst lite böcker om det. När jag dricker stora mängder alkohol och väl lyckas sova länge natten efter det så drömmer jag sjuka drömmar, ofta liknande dina.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan