Mappning ??

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
hej, har nyligen införskaffat en underbar Guzzi V11 -00 som tyvärr har ett litet fel som måste åtgärdas.

När jag håller jämn gas och ligger mellan 3000-4000 varv så bluddrar den.
vad jag förstått på Guzziklubbens sida så är detta ett vanligt Guzzi fel.

Jag har Mistral samt PCIII på den och infon jag fått är att den behöver mappas/bänkas om så att den går fetare i dessa varvtalen.

Har ni tips på någonstans runt Göteborg som är bra (billiga) på detta?
Har ni någon aning på cirkapris som det kommer att hamna på??

Tack på förhand för era svar!:)
 
Om du enbart är ute efter att feta på så du slipper bluddret så kan du ju lika gärna göra det själv. Mjukvaran finns att ladda ner från Dynojets hemsida :tummenupp

Killen jag köpte den av hade gjort det via hemsidan och det är tydligen bättre nu men inte tillräckligt bra.
Behöver man inte belasta hojen för att få en bra mappning?
 
Killen jag köpte den av hade gjort det via hemsidan och det är tydligen bättre nu men inte tillräckligt bra.
Behöver man inte belasta hojen för att få en bra mappning?
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!
 
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!

OK, tyvärr är jag ganska kass på detta så jag får höra med kompiskretsen om det är någon som vet hur man gör?
Tack för dina råd!!
 
Biscaya kan fixa mappning åt dig om du vill ha det gjort på rullande landsväg, men har du en PC borde du kunna snoka runt lite på Guzziforumen och höra om inte någon har en mapp som kan funka för din setup.
 
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!

Hej igen, har nu laddat upp den medföljande skivan som var med PC3 som sitter på vid mitt hojköp.
I skivan kan man klicka sig fram till rätt hoj med rätt avgassystem. tar man fram den mappen så visar den värden (i ett rutark) med plus och minus i relation till orginalmappen (om jag fattat rätt). Och i de varvtal med låg gas som jag har problem anges 0...mao samma som orginal. Skulle det då gå att ändra till tex 5 där, koppla in usb-sladden till hojen och ladda över??:confused:

Jag ringde ett par firmor som har bänk och undrade om de bara kunde justera denna lilla bit men då sa de att jag var fel ute och hojen måste mappas om i bänk (3000 kr). Jag är ointresserad om det är +- någon hästkraft, jag vill bara att den inte skall bluddra så i mina ögon borde det räcka att feta till den lite?? Misstänker att firmorna vill sälja bänktid....men man blir lite osäker iom att jag inte kan detta.
 
Hej igen, har nu laddat upp den medföljande skivan som var med PC3 som sitter på vid mitt hojköp.
I skivan kan man klicka sig fram till rätt hoj med rätt avgassystem. tar man fram den mappen så visar den värden (i ett rutark) med plus och minus i relation till orginalmappen (om jag fattat rätt). Och i de varvtal med låg gas som jag har problem anges 0...mao samma som orginal. Skulle det då gå att ändra till tex 5 där, koppla in usb-sladden till hojen och ladda över??:confused:

Jag ringde ett par firmor som har bänk och undrade om de bara kunde justera denna lilla bit men då sa de att jag var fel ute och hojen måste mappas om i bänk (3000 kr). Jag är ointresserad om det är +- någon hästkraft, jag vill bara att den inte skall bluddra så i mina ögon borde det räcka att feta till den lite?? Misstänker att firmorna vill sälja bänktid....men man blir lite osäker iom att jag inte kan detta.
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.
 
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.

Tack för dina snabba och utförliga svar!!:Bugar
 
Tjenare!!

Har ni tips på någonstans runt västragötaland som är bra (billiga) på att bänka/mappa????

MVH Tobbe
 
Tjenare!!

Har ni tips på någonstans runt västragötaland som är bra (billiga) på att bänka/mappa????

MVH Tobbe

Jag fick samma pris på både Yamaha center och Bike i Trollhättan, 2900 kr
Sedan var det ett företag i Härryda som tydligen skall vara väldigt bra (Kennets MC rekommenderar dem), hette något med Tekno (?)...kostade 3400 kr
 
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.

Tyvärr har jag provat att både feta och magra utan att märka någon direkt skillnad. Nu när det är varmt ute går den rekorddåligt.

Jag skulle vara tacksam om någon vänlig skäl kunde hjälpa mig att första vad som gör var rörande ECU, TPS och Power Commander.

OM tex TPS står fel och jag justerar i min PC...."bestämmer" PC´n då eller blir det "skit in, skit ut" osv...

Den ECU som sitter på min är inte orgonal utan Moto Guzzi racing (iom att det är Mistral på)

Väldigt tacksam om någon kan på ett pedagogiskt sätt hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag fattar var/hur jag skall leta fel.

Tack på förhand!:krama
 
Tyvärr har jag provat att både feta och magra utan att märka någon direkt skillnad. Nu när det är varmt ute går den rekorddåligt.

Jag skulle vara tacksam om någon vänlig skäl kunde hjälpa mig att första vad som gör var rörande ECU, TPS och Power Commander.

OM tex TPS står fel och jag justerar i min PC...."bestämmer" PC´n då eller blir det "skit in, skit ut" osv...

Den ECU som sitter på min är inte orgonal utan Moto Guzzi racing (iom att det är Mistral på)

Väldigt tacksam om någon kan på ett pedagogiskt sätt hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag fattar var/hur jag skall leta fel.

Tack på förhand!:krama

Står TPS fel så blir allt skit. Kolla att den står rätt innan du börjar jsutera något annat. Hamnar du några celler fel i bränslemappen krävs ofta enorm justering i PCIII innan det går vettigt så se till att TPS lirar.
 
Står TPS fel så blir allt skit. Kolla att den står rätt innan du börjar jsutera något annat. Hamnar du några celler fel i bränslemappen krävs ofta enorm justering i PCIII innan det går vettigt så se till att TPS lirar.

OK, tack!
En okunnig fråga......hur kollar jag detta?:va
 
Jag vet inte om det var rn pc2 jag hade. Men på den fanns 3 knappar, en för låg- en för mellan- och en för högvarv. Har du samma funktion på din så kan du feta upp mellan reg med mittenknappen,
 
Jag har gjort detta.....min fråga rörde TPS`en

Förlåt, men det svårt att utläsa det i ditt först inlägg, bifogas nedan.

" Mappning ??
hej, har nyligen införskaffat en underbar Guzzi V11 -00 som tyvärr har ett litet fel som måste åtgärdas.

När jag håller jämn gas och ligger mellan 3000-4000 varv så bluddrar den.
vad jag förstått på Guzziklubbens sida så är detta ett vanligt Guzzi fel.

Jag har Mistral samt PCIII på den och infon jag fått är att den behöver mappas/bänkas om så att den går fetare i dessa varvtalen.

Har ni tips på någonstans runt Göteborg som är bra (billiga) på detta?
Har ni någon aning på cirkapris som det kommer att hamna på??

Tack på förhand för era svar! "
 
Jag har gjort detta.....min fråga rörde TPS`en



TPS nollställs i mjukvaran på Pc 3an

Det är det första man gör som bänkoperatör

Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig med mapningen som BÖR göras i bänk

ca 200 lastpunkter gås igenom och justeras , Det är fånigt att tro att detta går att göra korrekt på gatan


Peter
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top