Mappning/tuning/bänkning/dyno… kärt barn?

Mjorich

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Hoj
-
Byter min fundering till en allmän tråd här…

Har nyligen köpt en Ducati Streetfighter V2 (modellen kanske inte är särskilt viktig för frågeställningen). Det lockar att släppa loss besten förbi Euro5-kraven. Akra slip-on med map är ca 40 kkr, smått absurt. Funderar på t ex ett motsvarande Arrow i titan, med decat, som kostar klart mindre än hälften. MEN då behöver jag en separat map. Jag tycker att nätet är ganska inkonklusivt vad man ska satsa på här!

Ett exempel som man förordar är Brentune för V2an.

bt-moto.com

BT Moto | 50 State Legal Performance ECU Tuning And Race Parts

BT Moto Brings You High Performance ECU Tuning From Anywhere In The World. Our Engineers Focus On Solutions For Everyday Riders, Weekend Warriors Or Full Blown Track Racers
bt-moto.com

Jag har ingen erfarenhet av detta. Kan man köpa en device och använda till två maskiner? Tror ni att det funkar bra för att få en trevligare effekt/moment-kurva? Fallgropar? Jag misstänker att det är bra att ha en device så man kan mappa om ECUn själv, om man t ex vill gå tillbaka till stock? Eller finns det någon trollkarl i Stockholmsområdet som fixar detta?

Jag drömmer om en förbättrad vridmomentkurva, mjukare gång på låga varv, lite mer HP. Vad är svaret? :)

70674006360__C3C2C651-0189-4B2B-AD71-22433998CE5A.jpeg
Det här forumet är himla festligt. Går in några gånger per vecka och njuter av bland de mest gubbmässiga diskussionerna som finns på gammalt trådforumformat. Medan ni hade fullt upp med att diskutera i dagens Blocket huruvida arkaisk och ful motorcykel X är värd 26 eller 27 tusen fick jag göra researchen på annat håll.

Med hjälp modern forumteknik, dvs Facebook-grupper, hittade jag att en Arrow titanpipa tillsammans med en särskild tysk mappning, Deussen Engines, var en fantastisk kombo. Beställde och monterade allt själv (kan knappast ens kalla mig hobbymekaniker). Mycket tillfredsställande, om än krångligare än jag trodde! Resultatet är fantastiskt med ett rytande lejon till maskin som hugger tidigare i varvtalen och är mer responsiv. Jag är NÖJD!

En realtids dynomappning lär ger mer resultat oavsett vad du hittade för statisk map på nätet.
I synnerhet just för att du då i hög grad kan påverka effektkurvan som just du vill ha den.

Oavsett om det här nu är en "gubbig" diskussion ang. mappning, så har jag erfarenhet av båda varianterna.

Är du nöjd med det du fick tag i så slipper du ju gubbdiskutera med kompetensen på forumet här framöver ; )

En realtids dynomappning lär ger mer resultat oavsett vad du hittade för statisk map på nätet.
I synnerhet just för att du då i hög grad kan påverka effektkurvan som just du vill ha den.

Oavsett om det här nu är en "gubbig" diskussion ang. mappning, så har jag erfarenhet av båda varianterna.

Är du nöjd med det du fick tag i så slipper du ju gubbdiskutera med kompetensen på forumet här framöver ; )
Det där skulle du berättat innan. ;) Jag är mycket glad över att fått lite respons och kommer oavsett fortsättningen i det här ämnet fortsätta njuta av att det finns en Kawasaki tvåfemti i Knäckebröhult för nitton tusen… en deal som aldrig hade uppstått i storstan.

Äsch, i slutet av april var det ju toppenväder och säsongspremiär. Åtminstone jag körde hoj då. Krävs inte mycket för att en tråd skall ramla bort från topplistan om man inte besöker forumet flera gånger per dag - ett tips är att bumpa din tråd om du skulle behöva ställa frågor igen, och inte får svar första gången.

Men ge fan i att gnälla på dom som gnabbas med varann i blockettråden. Tror du på fullt allvar att detta är nån jourverksamhet där några dussintal smågriniga och mekaniskt intresserade män i medelåldern och uppåt sitter i standbyläge, i väntan på just dig och din ducce?

Nä, släpp hörnflaggan nu.

Du är bevisligen smågrinig, och genom att lösa ditt eget problem har du blivit en bättre mc-mekaniker.

Du vill berätta det för resten av halvfigurerna på det där jävla forumet.

Du är precis som vi andra.

Du har blivit en sporthojare.

Last edited:
Va fan…? Gnälla på att man inte får ett omedelbart svar på en specifik fråga om en specifik fulmapp till en relativt ovanlig motorcykelmodell…? Samtidigt som man är för snål för att lägga stålar på riktiga grejer och för slö för att själv leta efter information…?

Min magkänsla är att du kanske ska skippa det här med Ducati till förmån för en japansk mellanklassare med slip-on, eller gå på en könsneutral elhoj direkt.

View attachment 484649
Det här forumet är himla festligt. Går in några gånger per vecka och njuter av bland de mest gubbmässiga diskussionerna som finns på gammalt trådforumformat. Medan ni hade fullt upp med att diskutera i dagens Blocket huruvida arkaisk och ful motorcykel X är värd 26 eller 27 tusen fick jag göra researchen på annat håll.

Med hjälp modern forumteknik, dvs Facebook-grupper, hittade jag att en Arrow titanpipa tillsammans med en särskild tysk mappning, Deussen Engines, var en fantastisk kombo. Beställde och monterade allt själv (kan knappast ens kalla mig hobbymekaniker). Mycket tillfredsställande, om än krångligare än jag trodde! Resultatet är fantastiskt med ett rytande lejon till maskin som hugger tidigare i varvtalen och är mer responsiv. Jag är NÖJD!

Du har postat i "Teknik och Mekhörnan".

Där gäller regeln att man skall veta vad man postar om och att oinitierat svammel skall hållas borta för att hålla trovärdigheten uppe.

Forumdelen var tidigare benhårt modererad, och kinderna svider ännu:

7nhksa (1).jpg

Kanske var det därför ingen svarade, kanske var rubriken alltför generell, kanske var skräcken för att svara en AI-bot för stor.

Du har löst ditt problem - det är bra.
Du har delat med dig av de kunskaper du förvärvat - det är ändå bättre.

Fördelen nu - i "ett gammalt trådforum" är att andra kan söka och hitta samma information om ett år eller tre från idag.
Det är inte så jäddra enkelt på fejjan.

För att det skall bli bäst så borde rubriken rättas till så den berättar mer om vilken hojmodell det hela handlar om - men det hjälper säkert en snäll moderator till med.

Välkommen in gemenskapen!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...