Mappning av äldre PCIII

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Har en 929:a som köptes utrustad med PCIII/bolt-on och har aldrig haft anledning att pilla på PCIII'an tills nu, efter att ha bytt ut originalsystemet mot ett acra helsystem. Det är en powercommander med seriell interface.

Har varit på två ställen, på första försöket tog de emot hojen men var tvungna ge upp då de inte fick uppkopplingen mot PC3'an att fungera. Då blev jag halvt övertygad att det kanske är lika bra skaffa en USB variant.

Så knallade in på MC-Varuhuset och frågade först om de kunde mappa en PCIII med seriell interface. Svaret jag fick på verkstan var "Nää här mappar vi bara med Dynojet" :va De visste alltså inte ens att de kom med seriell interface innan USB varianterna. Men de ville prompt sälja mig en USB variant för tretusen niohundra - något (slutade lyssna efter tretusen...).

Finns det någon i Stockholmsområdet med omnejd som kan hantera äldre powercommanders? Kan även tänka mig åka en bit, det blir iaf billigare än att köpa ny PC3 + mappning

Säljare ffa inom MC-branchen är hopplöst inkompetenta och ignoranta. Klart du skall köpa en ny PCIII med USB den är sååå mycket bättre. :rolleyes:

Jag har interfacekabeln men ingen bänk. Skulle tro att AnderssonTurbo här på forumet är rätt man för detta. Han har bänkat cyklar sedan hedenhös och du slipper att han säljer på dig strunt....

Det finns ju även adaptrar för att gå från seriell till usb, kanske det fungerar. De kostar inte många ören.

Nja seriell till usb är egentligen bara ett sätt att ordna en seriell port på en dator där du inte har seriell portar.

dock så googlade jag på power comander seriel och fick fram.

"Q: When I try to communicate with my Power Commander I receive the error "File and Power Commander versions incompatible". I know that I have chosen the correct map for my bike, so why is this happening?
A: The main reason for this error is having the incorrect "Com" port selected. On Power Commander software versions prior to 2.7.7.3 it was possible for the software to auto select the "Com" port that the modem is on. The software would then try to communicate. Since there is not actually a Power Commander attached to that port the "incompatible" error is displayed."

Troligen så kan det vara fel val av com port och dessutom inställningar av Baud hastighet och stop bitar.

Men se om du kan låna en kabel o försök o få upp en kommunikation mellan dator o din PCIII när du lyckats med det så slipper du ju o böka med det när den skall bänkas.

Jag såg på när Peter (TurboAndersson var första stället jag gick till) fipplade med mjukvaran. Den hittar PC3'n och verkade funka, men så fort han började ställa in TPS(?) så verkade den tappa kontakten och enda sättet att återställa var att slå av/på tändningen - men då var inställningen borta. Det hände varje gång så han kunde inte komma vidare.. Det var i stort det som hände om jag inte minns fel. Det fanns kommunikation, men den var inte stabil

Tyckte han verkade grymt kunnig och det kändes snopet att åka därifrån utan att se honom göra sin grej på bänken.. Han försökte även skaffa fram en USB version till schysst pris (2500 tror jag) men hittade ingen till just 929'or. Känns som lite onödiga pengar för en marginellt bättre PC3'a men i stundens hetta var jag beredd att räcka fram kortet och bli av med en irritationsmoment..

Kamikaze kid har en gammelburk med seriell koppling om det var just kontakten som var problemet. Tror inte Serie -> USB-konverters funkar så jättebra med PC3.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back