Map-sensor

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Nån som är insatt i map-sensorer?
När man ska överladda så kan ju inte orginal sensorn användas. (vakum)
Om man leker med tanken att man lyckas hitta en sensor som ger samma utspänning som pallar med överladdning, går det att använda den då?
Diagrammet visar orginalmap.

Bifogat

• Map-sensor.JPG
    Map-sensor.JPG
    30.1 KB · Visningar: 186
Ser ut som kurvan från en 150kpa sensor (klarar alltså .5 bar övertryck) men i vilket fall... hur hade du tänkt att det skulle bli rätt utan tryck? Med större spridare kanske det funkar med annan mappsensor men det blir ju inte lätt att få helt rätt. Finns lättare sätt i mitt tycke, som annan box med extra spridare tex.
fredric skrev:
Nån som är insatt i map-sensorer?
När man ska överladda så kan ju inte orginal sensorn användas. (vakum)
Om man leker med tanken att man lyckas hitta en sensor som ger samma utspänning som pallar med överladdning, går det att använda den då?
Diagrammet visar orginalmap.

Map

Diagrammet är orginalsensor.
Denna map funkar ju med vakum. men med turbo blir det ju lite annat, övertryck. Då var min tanke att man kanske kunde lura orginalbox med en sensor som är gjord for turbo men har likvärdig voltutgång.

Är det 2 k i vakum? vakkum? :)

Jag är med, men om du ska ha 2.5volt vid 70kpa för att få rätt blanding så kan du ju inte bara sätta dit en annan sensor som ger 1.5volt vid 70kpa (för så blir det om du kör med en 250kpa sensor istället för en 150kpa sensor) Då måste du ha större spridare som ger samma mängd vid 70kpa som du har nu.. det är inte så lätt.
Eller menar du en sensor som ger samma värde som du har nu fast ökar på (högre volt) när du har tryck? I så fall så finns inte det och boxen fattar ändå inte vad 4volt är om den inte är programerad för det. Men om boxen är programerad upp till 5 volt så kan du köra 0.5bars tryck med sensorn du har, det är helt säkert en 150kpa sensor (MPX4150)
Vakuum heter det nog

fredric skrev:
Diagrammet är orginalsensor.
Denna map funkar ju med vakum. men med turbo blir det ju lite annat, övertryck. Då var min tanke att man kanske kunde lura orginalbox med en sensor som är gjord for turbo men har likvärdig voltutgång.

Är det 2 k i vakum? vakkum? :)

tryck

Är fullt med på att det inte går att byta hursomhelst.
Som du säger. är ecu.n prog. till 4v så funkar det inte med 5v.
Var mest inne på att sensorn var gjord för vakuum?
Jag e kass när det gäller tryckvärden. (kpa, mmhg osv)
Som jag har förstått det hela så ger ecu.n mer bränsle vid mer undertryck?
Vilket styrs ifrån mappen. Nu när jag monterar turbo så blir det övertryck istället. detta ställer till prob. med mappen då den funkar på undertryck. Eller?
Du säger att den funkar upp till 0.5 bar?
Låt säga 100-94kpa. Är det vid tomgång eller öppetspjäll?

jag använder pc2 ochkommer att byta till större spridare.
Har ev. funderingar på att använda MS. (om jag inte slipper)

//Fredric

Last edited:
Sensor

Svårt att göra en beskrivning av vad man menar ibland.

Får en att framstå som åsna! :)

Den ger mer bränsle vid MINDRE undertryck. 100kpa är full gas, 40-50kpa är ungefär vid jämn gas vid tex 70km/h.

Försök att inte tänka i tryck och vakuum, allt är tryck, vakuum är bara lite mindre tryck. 100kpa (1bar) är full gas utan turbo, 200kpa är med turbo och 100kpa boost (1bars övertryck om du vill)

Om problemt är att boxen stänger av vid högre tryck än typ 110kpa så kan du fixa det med en annan sensor ja, men mappningen kan bli svår, men visst går det om man har rätt spridare till rätt sensor. Det du behöver är spridare som ger 1,6 gånger mer soppa än dom du har, och en 250kpa absolut trycks sensor (MPX4250)
Då kan du förmodligen ladda 1bar med orginal boxen.

fredric skrev:
Jag e kass när det gäller tryckvärden. (kpa, mmhg osv)
Som jag har förstått det hela så ger ecu.n mer bränsle vid mer undertryck?
Vilket styrs ifrån mappen. Nu när jag monterar turbo så blir det övertryck istället. detta ställer till prob. med mappen då den funkar på undertryck. Eller?
Du säger att den funkar upp till 0.5 bar?
Låt säga 100-94kpa. Är det vid tomgång eller öppetspjäll?

jag använder pc2 ochkommer att byta till större spridare.
Har ev. funderingar på att använda MS. (om jag inte slipper)

//Fredric

Det är lugnt, det är ju bara du och jag som är vakna :7peta
fredric skrev:
Svårt att göra en beskrivning av vad man menar ibland.

Får en att framstå som åsna! :)

Last edited:
Tryck.

Hmmm. Jag är kanske ute å cyklar lite när tror att det är undertryck.
Fick för mig att sensorn va kopplad till insuget. (Precis som trotteln. Den sugs ju upp inte trycks upp på förgasare)

Jag använder orginalbox.

Återkommer strax. Ska kolla ritningarna lite snabbt!

Den är kopplad till "vakuum" på insuget.
Ledsen om jag tjatar om detta.
Borde detta inte ge mindre undertryck vid tomgång och mer undertryck vid öppetspjäll?

Inte bra att vara sjuk, vänder helt på dygnet.
Dessutom så ligger man å funderar alldeles för mycket! :)

Du använder MS, eller hur?

Tänkte på detta när jag läste ett äldre inlägg om turbobygge.

Då skrevs det att man skulle sätta en backventil på slangen till sensorn för att det inte skulle bli FI meddelande.

Här är länken. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60921

Detta skrev Alf Sundström.

Original MAP sensor klarar ej tryck utan ger då ett felmedelande (FI lampa).
Du bör frånskilja den med backventil vid övertryck.
Du behöver minst en progressiv regulator men det är en ganska klumpig lösning, fungerar men är ej optimalt. Även större spridare fungerar med lite trix men enkelt är det inte då bränslemängden måste minskas i det oladdade området.
Den bästa lösningen är ett tilläggssprut med 4 extra injektorer och en programeringsbar styrenhet med separat MAP sensor.
Det finns en del att välja på så kolla runt lite på t.ex. nätet.
På alla MC Xpress turbokit har vi ett eget extrasprut som vi (givetvis) gillar bäst.

Lycka till.

Last edited:
Hej grabbar, sover inte ni på den sidan jorden ;)

Du bör inte kalla trycksensorn för MAP. MAP är trycket i insuget alltså det trycket du har vid insugsventilerna. På alla MC jag vet så sitter det en sensor för barometriskt tryck. På GSXR mäter den väll äkta barometriskt tryck utanför luft burken tror jag, men på dom flesta andra sitter den i luftburken efter luftfiltret men före trotteln.
klarar din sensor 0.5kPa övertryck (1.5 absolut) så kommer du klara lite lagom turbo konvertering

Last edited:
Det måste vi nog reda ut ja, sitter den innan spjällen så är det ingen mapsensor och sprutet mappar efter TPS och varvtal. Då kan man aldrig få den att öka soppan med turbotrycket men i så fall borde en zenordiod och ett motstånd funka för att se till så det aldrig blir mer än 4volt eller vad som kan va max den tål utan att stänga sprutet. Men sitter den efter spjällen så är den en mapsensor och då kan det funka med en annan sensor.

Megasquirt använder en inbyggd mapsensor och mappar MAP/varvtal.

triple skrev:
Hej grabbar, sover inte ni på den sidan jorden ;)

Du bör inte kalla tryck sensorn för MAP. MAP är trycket i insuget alltså det trycket du har vid ventilerna. På alla MC jag vet så sitter det en sensor för barometriskt tryck. På GSXR mäter den väll äkta barometriskt tryck utanför luft burken tror jag, men på dom flesta andra sitter den i luftburken efter luftfiltret men före trotteln.
klarar din sensor 0.5kPa övertryck (1.5 absolut) så kommer du klara lite lagom turbo konvertering

Nja, sug är ingen kraft, det är skillnader i tryck som gör att trottlen trycks upp (japp, den sugs igentligen inte upp), det gör den även på en turbohoj.
När spjällen är öppna så har du nästan atmosfärtryck i insuget, alltså nästan inget undertryck, när spjällen är stängda så "suger" ju motorn så mycket den kan fast där kommer nästan ingen luft in så då är det mycket undertryck i insuget.

Jepp, jag använder MS på allt :D

fredric skrev:
Hmmm. Jag är kanske ute å cyklar lite när tror att det är undertryck.
Fick för mig att sensorn va kopplad till insuget. (Precis som trotteln. Den sugs ju upp inte trycks upp på förgasare)

Jag använder orginalbox.

Återkommer strax. Ska kolla ritningarna lite snabbt!

Den är kopplad till "vakuum" på insuget.
Ledsen om jag tjatar om detta.
Borde detta inte ge mindre undertryck vid tomgång och mer undertryck vid öppetspjäll?

Inte bra att vara sjuk, vänder helt på dygnet.
Dessutom så ligger man å funderar alldeles för mycket! :)

Du använder MS, eller hur?

Tänkte på detta när jag läste ett äldre inlägg om turbobygge.

Då skrevs det att man skulle sätta en backventil på slangen till sensorn för att det inte skulle bli FI meddelande.

Här är länken. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60921

Detta skrev Alf Sundström.

Original MAP sensor klarar ej tryck utan ger då ett felmedelande (FI lampa).
Du bör frånskilja den med backventil vid övertryck.
Du behöver minst en progressiv regulator men det är en ganska klumpig lösning, fungerar men är ej optimalt. Även större spridare fungerar med lite trix men enkelt är det inte då bränslemängden måste minskas i det oladdade området.
Den bästa lösningen är ett tilläggssprut med 4 extra injektorer och en programeringsbar styrenhet med separat MAP sensor.
Det finns en del att välja på så kolla runt lite på t.ex. nätet.
På alla MC Xpress turbokit har vi ett eget extrasprut som vi (givetvis) gillar bäst.

Lycka till.

Last edited:
Spjäll!

Vad jag kan se så kommer slangen på andra sidan spjället.
Finns även en sensor som mäter det barometiska trycket med.
Bild kommer strax!

Bilder!

AP= Atmospheric
IAP= Inlet Atmospheric
System= Hela systemet

Vad jag kan se så ligger den på andra sidan spjället.

Bifogat

• AP.JPG
    AP.JPG
    41.3 KB · Visningar: 86
  • IAP.JPG
    IAP.JPG
    48.7 KB · Visningar: 93
  • System.JPG
    System.JPG
    75.2 KB · Visningar: 106
Ja, ser så ut.
Då är det bara att prova, jag kan fixa en 250kpa sensor om du vill. Kostar nog runt 150:-
fredric skrev:
AP= Atmospheric
IAP= Inlet Atmospheric
System= Hela systemet

Vad jag kan se så ligger den på andra sidan spjället.

Test!

Är du med lite på vad jag är ute efter? Kanske är möjligt med en annan sensor. Men bara kanske. (max tex 1.0bar eller så :) )

Skulle man inte kunna simulera en sensor? Tex en potetiometer. Då skulle man kunna se när boxen säger ifrån. en volt meter inkopplad ser man vilket voltantal oxå.

Som du skriver, bara att prova. Ifs så borde Mcxpress redan provat detta?
Ifall man läser vad Alf skrev, så verkar xtrasprut vara melodin.

150spänn är ju billigt. Har en liggandes från en saab 900t, ska kolla den först.
Så nu på dessa diagram hur sensorerna funkade.

Funkar det bra med MS på dina objekt?

Last edited:
Jag är med, ett problem kan va att en "större" sensor gör att boxen tror att du har vakuum när du slår på tändningen och då kan den vägra att starta. I så fall så kan man ju köra båda sensorerna med en switch så den startar med orginal och sen går över på den nya (antingen manualet eller med ett relä över ladningen.
Men du måste nog hitta spridare som är lika mycket större som map sensorn är.
Det går bra att simulera med en pot.

Ja, MS funkar bra. Tror jag byggt 30 boxar nu och dom flesta är i drift, det tråkiga är att den inte klarar tänding på en 4cyl hoj, på 2cyl och motorer med fördelare går dock lätt att styra tändning oxå.
fredric skrev:
Är du med lite på vad jag är ute efter? Kanske är möjligt med en annan sensor. Men bara kanske. (max tex 1.0bar eller så :) )

Som du skriver, bara att prova. Ifs så borde Mcxpress redan provat detta?
Ifall man läser vad Alf skrev, så verkar xtrasprut vara melodin.

150spänn är ju billigt. Har en liggandes från en saab 900t, ska kolla den först.
Så nu på dessa diagram hur sensorerna funkade.

Funkar det bra med MS på dina objekt?

Sensor.

Tror oxå att det måste bli något som inte stämmer. Men byte av spridare blir det samt bänkning såklart. Funkar det inte så blir det till att prova ett MS. Varför funkar inte tändningen på 4cyl? Läste om en ver3.0 som fixar tändning.

Funkar inte för att där är ingen ingång för kam sensor på MS, fast det går ju att fixa om man kan programera eftersom MS är opensorce så programmet får ändras av vem som. Men jag kan inte göra det.

fredric skrev:
Tror oxå att det måste bli något som inte stämmer. Men byte av spridare blir det samt bänkning såklart. Funkar det inte så blir det till att prova ett MS. Varför funkar inte tändningen på 4cyl?

Kamsensor.

Är det nödvändigt med kamsensor? Läste att det gick att ta ut befintlig tändpuls och använda denna. Kan ha fattat fel. Har ju haft feber i en vecka nu!

Ifall man lusläste manualen kunde man se att ifall ett fel uppstod på IAP-sensorn (0.25 - 4.85v) så ställer ecu.n in sig på safemode. Max läge 4.85v?
Skulle ha hittat en sensor som är anpassad till ca 1.4bar @ 5v. Eller?

Kanske är dax att sov nån timme?!

Tack För all hjälp!!! Återkommer troligen med fler jobbiga frågor.

Mvh Fredric

jojje1963 skrev:
Funkar inte för att där är ingen ingång för kam sensor på MS, fast det går ju att fixa om man kan programera eftersom MS är opensorce så programmet får ändras av vem som. Men jag kan inte göra det.

Last edited:
fredric skrev:
Är det nödvändigt med kamsensor? Läste att det gick att ta ut befintlig tändpuls och använda denna.

Utan kamsensorn vet inte ecu'n vilken fas motorn är i. Du har troligen en sensor för vevposition som ger den precisa positionen(men utan fas).

Last edited:
#Olsson# skrev:
Utan kamsensorn vet inte ecu'n vilken fas motorn är i. Du har troligen en sensor för vevposition som ger den precisa positionen(men utan fas).

Kamsensor behövs inte om man kör " waste spark "

alltså skuter gnista på 2 stift samtidigt så som alla äldre hojar har gjort i alla tider. Man förlorar lite tillgänglig laddtid på spolarna på höga varv
men det är knappt märkbart

För detta behövs 2 tändkanaler , Annars åtgår 4 kanaler för att köra sekvensiell tändning och sprut (med kamsensor)

Läs även mina inlägg under denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100372&page=2&pp=20

Att byta MAP sensorn GÅR INTE eftersom systemet bara använder MAP
i lågvarvsregistret (på busan upp till 3000 rpm)
sedan övergår man till TPS

Även om systemet vore helt mapsensorstyrt så kommer du inte åt bränslemapparna vilket är en förutsättning för omkalibrering

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...