Map-sensor

#Olsson# skrev:
Låter logiskt. Men för sprut-position behövs det väl? Jag antar att systemet inte triggar alla spridare 1/motorvarv i "batch".

Man kan köra sprut varje varv Eller vartannat

Med öppning bara vartannat varv så har man mer tillgängligt tid
eftersom man då hoppar över en öppnings och stängnings fas

andersson turbo skrev:
Man kan köra sprut varje varv Eller vartannat

Med öppning bara vartannat varv så har man mer tillgängligt tid
eftersom man då hoppar över en öppnings och stängnings fas

Absolut. Jag gissade att aktuellt system körs/skall köras sekvensiellt, en spridare i taget, ett sprut per 2 motorvarv. Det är väl så de flesta system jobbar antar jag.

Sensor.

Andersson Turbo: Att byta MAP sensorn GÅR INTE eftersom systemet bara använder MAP
i lågvarvsregistret (på busan upp till 3000 rpm)
sedan övergår man till TPS
Även om systemet vore helt mapsensorstyrt så kommer du inte åt bränslemapparna vilket är en förutsättning för omkalibrering

Hela historien med sensorn är bara för att slippa felmeddelandet egentligen.
Är fullt förstående att det inte blir helt korrekt, men skulle det funka är det ju bra. Eftersom meddelandet kommer över 4.85v så var tanken att hitta en sensor som vid ca 1.1bar ger ca4.5v för att slippa meddelanden. (hade tänkt att ladda 1bar)
Bränslemappningen går väl att styra via PC2:an till viss del.

Är det lika uppbyggd som på busan?

Nu har jag läst tråden!
Detta förklarar en del!!!

Då kan man göra som Alf skrev: montera backventil och använda proggresiv bränsletryckregulator. Ingen optimering men funkar!

Alt. att att "koppla bort" sensorn och ge den ett fast värde istället. tex.2.5v

Last edited:
Jepp, MS kan använda ett triggerhjul med missing tooth så den vet vilken fas man är på, men en hel del programering får man nog göra själv. Utgångar finns iaf över.

Om den kör TPS så ersätt TPS'en med en 250kpa mapsensor, förmodligen är det 0-5v från TPS'en oxå (om man nu tvunget vill få det att fungera med orginal boxen) Men jag har ingen aning om en PC räcker till att mappa med eftersom jag aldrig haft nån.. MS funkar ju på mina hojar.

andersson turbo skrev:
Kamsensor behövs inte om man kör " waste spark "

alltså skuter gnista på 2 stift samtidigt så som alla äldre hojar har gjort i alla tider. Man förlorar lite tillgänglig laddtid på spolarna på höga varv
men det är knappt märkbart

För detta behövs 2 tändkanaler , Annars åtgår 4 kanaler för att köra sekvensiell tändning och sprut (med kamsensor)

Läs även mina inlägg under denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100372&page=2&pp=20

Att byta MAP sensorn GÅR INTE eftersom systemet bara använder MAP
i lågvarvsregistret (på busan upp till 3000 rpm)
sedan övergår man till TPS

Även om systemet vore helt mapsensorstyrt så kommer du inte åt bränslemapparna vilket är en förutsättning för omkalibrering

Sensor!

God kväll!

Har pratat med Peter Eriksson som har en turbo750.
Den hojen har en backventil och enbart mappad med PC.
Så jag tänkte prova det där med zenerdiod som du var inne på. Då kan ju fortfarande lågvarven funka skapligt.
Vad tror du om det?
En på 4.3v vore ju bra. vilket borde ge ca 0.3bar och eftersom det bara rör sig om upp till 3000rpm så funkar det nog. Ingen optimering med funktions dugligt. Resten får man försöka mappa med PC. Om det blir skit får det bli ett MS som tilläggssprut. Struntar i tändningen till att börja med.

Har inte kollat upp TPS.n

Last edited:
Förmodligen stänger den innan 4.5v. Köp några olika från 3.9v och upp. Ett 1k ohms motstånd i serie kan nog va bra oxå så inte map sensorn brinner upp. Koppla allt mellan signalutgången och jord. Bandet på senern ska va mot signalutgången, sen moståndet, sen till jord. Funkar det inte så prova med ett mindre motstånd

fredric skrev:
God kväll!

Så jag tänkte prova det där med zenerdiod som du var inne på. Då kan ju fortfarande lågvarven funka skapligt.
Vad tror du om det?
En på 4.5v vore ju bra. vilket borde ge ca 0.4bar och eftersom det bara rör sig om upp till 3000rpm så funkar det nog. Ingen optimering med funktions dugligt. Resten får man försöka mappa med PC. Om det blir skit får det bli ett MS som tilläggssprut. Struntar i tändningen till att börja med.

jojje1963 skrev:
Förmodligen stänger den innan 4.5v. Köp några olika från 3.9v och upp. Ett 1k ohms motstånd i serie kan nog va bra oxå så inte map sensorn brinner upp. Koppla allt mellan signalutgången och jord. Bandet på senern ska va mot signalutgången, sen moståndet, sen till jord. Funkar det inte så prova med ett mindre motstånd
Men då kommer den väll inte begränsa till 3.9 V eftersom det hamnar spänning över motståndet också, eller?

Jag skulle kopplat motståndet mellan mapsensorn och ingången och zenern mellan ingång och jord.

Sensor.

Det blir till att prova. Annars vet man ju inte! :) Slutar nog med ett MS iallafall! :)

Tackar för diverse ide´er och hjälp.

Ska försöka somna lite tidigare idag.

jojje1963 skrev:

Men då sjunker väl spänningen till boxen och det blir fel ändå? Men.. det kan faktiskt va en fördel om man kör med större spridare, kanske en pot där istället så kan man fintrimma lite?
Jag tänkta att eftersom det inte är noga att den stänger på 3.9v utan bara att det inte blir högre än vad boxen vill ha så kopplade jag så. Stänger boxen så prova ett mindre motstånd. Förmodligen så tål mapsensorn en ren kortslutning men det kan ju va bäst att inte chansa

Bearing skrev:
Men då kommer den väll inte begränsa till 3.9 V eftersom det hamnar spänning över motståndet också, eller?

Jag skulle kopplat motståndet mellan mapsensorn och ingången och zenern mellan ingång och jord.

jojje1963 skrev:
Men då sjunker väl spänningen till boxen och det blir fel ändå? Men.. det kan faktiskt va en fördel om man kör med större spridare, kanske en pot där istället så kan man fintrimma lite?
Jag tänkta att eftersom det inte är noga att den stänger på 3.9v utan bara att det inte blir högre än vad boxen vill ha så kopplade jag så. Stänger boxen så prova ett mindre motstånd. Förmodligen så tål mapsensorn en ren kortslutning men det kan ju va bäst att inte chansa
Jo, iofs, spänningen kan sjunka om det är låg inresistans på ingången.
Ja, en pot som spänningsdelare kan ju vara smidigt faktiskt.
Tror inte din koppling kommer begränsa spänningen alls, men jag kan ha fel. Ska sova nu.

Tror du har rätt.. det är sent så jag tänkte fel. Som du sa fast med en pot blir nog bra.
Gonatt alla!

Bearing skrev:
Jo, iofs, spänningen kan sjunka om det är låg inresistans på ingången.
Ja, en pot som spänningsdelare kan ju vara smidigt faktiskt.
Tror inte din koppling kommer begränsa spänningen alls, men jag kan ha fel. Ska sova nu.

jojje1963 skrev:
Jag är med, ett problem kan va att en "större" sensor gör att boxen tror att du har vakuum när du slår på tändningen och då kan den vägra att starta. I så fall så kan man ju köra båda sensorerna med en switch så den startar med orginal och sen går över på den nya (antingen manualet eller med ett relä över ladningen.
Men du måste nog hitta spridare som är lika mycket större som map sensorn är.
Det går bra att simulera med en pot.

Ja, MS funkar bra. Tror jag byggt 30 boxar nu och dom flesta är i drift, det tråkiga är att den inte klarar tänding på en 4cyl hoj, på 2cyl och motorer med fördelare går dock lätt att styra tändning oxå.

Tror inte så "enkla" sprut gör en rimlighetsbedömning vad gäller trycket när man slå på tändningen. Det är först med riktigt avancerad diagnos det görs.

Du klarar dig nog med ”waste spark” och med att det sprutar två gånger per cykel. Det är först om du skall optimera fram det sista lilla som det spelar roll. Så Megasquirt funkar säkert, men det är ju ett större steg att optimera något helt från grunden. Om du har kvar original så har du iaf grunden klar.

Kul att man faktiskt använder trycket efter trotteln på GSXR, på trajja gör man inte det. Alla (otto) system jag jobbat med använder MAF sensor ihop med MAP, men då snackar vi vanliga tråkiga bilar.

Fan, va ni är upp länge i svedala. Här är klockan ett och jag är lite rund under fötterna… so, long boys!

fredric skrev:
God kväll!

Vad tror du om det?
En på 4.3v vore ju bra. vilket borde ge ca 0.3bar och eftersom det bara rör sig om upp till 3000rpm så funkar det nog. Ingen optimering med funktions dugligt. Resten får man försöka mappa med PC. Om det blir skit får det bli ett MS som tilläggssprut. Struntar i tändningen till att börja med.

Den hojen går med progresiv regulator
sen att den är finjusterad med Pc2 stämmer nog

Stämmer alldeles uttmärkt! Inte optimalt men den funkar bra!

andersson turbo skrev:
Den hojen går med progresiv regulator
sen att den är finjusterad med Pc2 stämmer nog

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!