#Olsson#
Ny medlem
andersson turbo skrev:Kamsensor behövs inte om man kör " waste spark "
Låter logiskt. Men för sprut-position behövs det väl? Jag antar att systemet inte triggar alla spridare 1/motorvarv i "batch".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
#Olsson# skrev:Låter logiskt. Men för sprut-position behövs det väl? Jag antar att systemet inte triggar alla spridare 1/motorvarv i "batch".
andersson turbo skrev:Man kan köra sprut varje varv Eller vartannat
Med öppning bara vartannat varv så har man mer tillgängligt tid
eftersom man då hoppar över en öppnings och stängnings fas
alltså skuter gnista på 2 stift samtidigt så som alla äldre hojar har gjort i alla tider. Man förlorar lite tillgänglig laddtid på spolarna på höga varv
men det är knappt märkbart
För detta behövs 2 tändkanaler , Annars åtgår 4 kanaler för att köra sekvensiell tändning och sprut (med kamsensor)
Läs även mina inlägg under denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100372&page=2&pp=20
Att byta MAP sensorn GÅR INTE eftersom systemet bara använder MAP
i lågvarvsregistret (på busan upp till 3000 rpm)
sedan övergår man till TPS
Även om systemet vore helt mapsensorstyrt så kommer du inte åt bränslemapparna vilket är en förutsättning för omkalibrering
fredric skrev:God kväll!
Har pratat med Peter Eriksson som har en turbo750.
Den hojen har en backventil och enbart mappad med PC.
Så jag tänkte prova det där med zenerdiod som du var inne på. Då kan ju fortfarande lågvarven funka skapligt.
Vad tror du om det?
En på 4.5v vore ju bra. vilket borde ge ca 0.4bar och eftersom det bara rör sig om upp till 3000rpm så funkar det nog. Ingen optimering med funktions dugligt. Resten får man försöka mappa med PC. Om det blir skit får det bli ett MS som tilläggssprut. Struntar i tändningen till att börja med.
Har inte kollat upp TPS.n
Men då kommer den väll inte begränsa till 3.9 V eftersom det hamnar spänning över motståndet också, eller?jojje1963 skrev:Förmodligen stänger den innan 4.5v. Köp några olika från 3.9v och upp. Ett 1k ohms motstånd i serie kan nog va bra oxå så inte map sensorn brinner upp. Koppla allt mellan signalutgången och jord. Bandet på senern ska va mot signalutgången, sen moståndet, sen till jord. Funkar det inte så prova med ett mindre motstånd
jojje1963 skrev:Förmodligen stänger den innan 4.5v. Köp några olika från 3.9v och upp. Ett 1k ohms motstånd i serie kan nog va bra oxå så inte map sensorn brinner upp. Koppla allt mellan signalutgången och jord. Bandet på senern ska va mot signalutgången, sen moståndet, sen till jord. Funkar det inte så prova med ett mindre motstånd
Bearing skrev:Men då kommer den väll inte begränsa till 3.9 V eftersom det hamnar spänning över motståndet också, eller?
Jag skulle kopplat motståndet mellan mapsensorn och ingången och zenern mellan ingång och jord.
Jo, iofs, spänningen kan sjunka om det är låg inresistans på ingången.jojje1963 skrev:Men då sjunker väl spänningen till boxen och det blir fel ändå? Men.. det kan faktiskt va en fördel om man kör med större spridare, kanske en pot där istället så kan man fintrimma lite?
Jag tänkta att eftersom det inte är noga att den stänger på 3.9v utan bara att det inte blir högre än vad boxen vill ha så kopplade jag så. Stänger boxen så prova ett mindre motstånd. Förmodligen så tål mapsensorn en ren kortslutning men det kan ju va bäst att inte chansa
Bearing skrev:Jo, iofs, spänningen kan sjunka om det är låg inresistans på ingången.
Ja, en pot som spänningsdelare kan ju vara smidigt faktiskt.
Tror inte din koppling kommer begränsa spänningen alls, men jag kan ha fel. Ska sova nu.
jojje1963 skrev:Jag är med, ett problem kan va att en "större" sensor gör att boxen tror att du har vakuum när du slår på tändningen och då kan den vägra att starta. I så fall så kan man ju köra båda sensorerna med en switch så den startar med orginal och sen går över på den nya (antingen manualet eller med ett relä över ladningen.
Men du måste nog hitta spridare som är lika mycket större som map sensorn är.
Det går bra att simulera med en pot.
Ja, MS funkar bra. Tror jag byggt 30 boxar nu och dom flesta är i drift, det tråkiga är att den inte klarar tänding på en 4cyl hoj, på 2cyl och motorer med fördelare går dock lätt att styra tändning oxå.
fredric skrev:God kväll!
Har pratat med Peter Eriksson som har en turbo750.
Den hojen har en backventil och enbart mappad med PC.
Så jag tänkte prova det där med zenerdiod som du var inne på. Då kan ju fortfarande lågvarven funka skapligt.
Vad tror du om det?
En på 4.3v vore ju bra. vilket borde ge ca 0.3bar och eftersom det bara rör sig om upp till 3000rpm så funkar det nog. Ingen optimering med funktions dugligt. Resten får man försöka mappa med PC. Om det blir skit får det bli ett MS som tilläggssprut. Struntar i tändningen till att börja med.
Har inte kollat upp TPS.n
andersson turbo skrev:Den hojen går med progresiv regulator
sen att den är finjusterad med Pc2 stämmer nog
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten