[PlastRaket]
född kaxi(g) - som finska tvillingar
jag har en uppfattning, kanske fel, att man kan räkna BMEP men jag vet inte vad säger ni som är gurus på området?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
[PlastRaket] skrev:jag har en uppfattning, kanske fel, att man kan räkna BMEP men jag vet inte vad säger ni som är gurus på området?
Jag har sett att det finns ett annat sätt att beräkna BMEP förr, som du beskriver, men jag hittade den formeln som jag beskrev i början av tråden och det verkad logiskt att använda den som jag gjorde men efetrsom jag inte VET så får jag anta att du har rätt.ulf_lundin skrev:bmep är samma sak som spec.vrid (Nm/l) fast uttryckt på annat sätt.
100 Nm/l är 12.8 Bar i bmep.
Inser inte att man kan har nån direkt hjälp av det för att ta fram lämplig storlek
på turbon. Tror mer på önskat laddtryck o flöde som indata till det.
Däremot kan du vända lite på resonemanget och från uppgivet spec.vrid på
en turbomotor få en uppfattning om laddtrycket, ca 100 Nm/l är normalt bra
för en oturbad 4takt, allt över det beror i stort sett på överladdningen.
/u
[PlastRaket] skrev:På min GSX-R så har jag insprutning och vad jag kan se i elschemat så finns det en sensor i systemet som heter IAP jag har får för mig att det kan vara nå' form av mapsensor men jag vet inte vad den i så fall pallar för tryck. Om jag inte är helt ute och cyklar så skulle man kanske kunna använda en Powercommander (PC2) till att mappa bränslet med?
Eller skulle det funka med endast en progressiv bränsletrycks regulator till ca 195HK? Har en begränsad budget![]()
Skulle tro din variant oxå är korrekt. Effekt/varv = vridmoment, o vrid/volym[PlastRaket] skrev:Jag har sett att det finns ett annat sätt att beräkna BMEP förr, som du beskriver, men jag hittade den formeln som jag beskrev i början av tråden och det verkad logiskt att använda den som jag gjorde men efetrsom jag inte VET så får jag anta att du har rätt.
Det programmet som du har funkar egentligen till att besämma storleken på kompressorn, vad jag inte hittar är turbinstoleken och det är det som jag har varit mest tveksam till förut HK angivelserna ger jag inte svatt för det verkar taget ur luften?, men jag har gissat mig fram till ungefär det du säger och effekt/varvtal och ni har alla bekräftat att det är en hyfsad tumregel, när jag räknade BMEP så fick jag fram att turbin delen borde vara något lite större än dubbla motorvolymen/halva varvtalet så jag blev lite konfunderad. Jag kommer nog att försöka få tag i en turbo från saab 9-3 den heter garret gt 17 och man kan plocka ur den max 220 HK. Jag vill ha laddtrycket ganska tidigt för det är ju en sån liten motor och jag vill har vridmomentet ganska långt ner. Frågan är bara vad tycker växellådan om att få vridet vid 4000 varv. SKa man lägga sig högre för att grejerna ska hålla eller?R1 T skrev:Ett annat grovt sätt att få reda på vilken turbo (kompressor delen) som kommer att funka hyfsat är att ta turbon som från en bil som har dubbla volymen men varvar hälften av vad din hoj gör. Ex. Om din hoj är på 1000 cc och varvar 12000 rpm och du vill ha 250hk, så letar du på en turbo bil som är på ca: 2000cc och varvar ca:6000 rpm och har 250 hk.
Annars så kan man leta på ett dataprogram för att räkna ut flödet man behöver.
Jag har ett på min hemsida, kanske inte världens bästa men det funka hyfsat
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
Av slutet av ditt inlägg att döma så har du något med mc-express att göra?Alf Sundström skrev:Original MAP sensor klarar ej tryck utan ger då ett felmedelande (FI lampa).
Du bör frånskilja den med backventil vid övertryck.
Du behöver minst en progressiv regulator men det är en ganska klumpig lösning, fungerar men är ej optimalt. Även större spridare fungerar med lite trix men enkelt är det inte då bränslemängden måste minskas i det oladdade området.
Den bästa lösningen är ett tilläggssprut med 4 extra injektorer och en programeringsbar styrenhet med separat MAP sensor.
Det finns en del att välja på så kolla runt lite på t.ex. nätet.
På alla MC Xpress turbokit har vi ett eget extrasprut som vi (givetvis) gillar bäst.
Lycka till.
[PlastRaket] skrev:Det programmet som du har funkar egentligen till att besämma storleken på kompressorn, vad jag inte hittar är turbinstoleken och det är det som jag har varit mest tveksam till förut HK angivelserna ger jag inte svatt för det verkar taget ur luften?, men jag har gissat mig fram till ungefär det du säger och effekt/varvtal och ni har alla bekräftat att det är en hyfsad tumregel, när jag räknade BMEP så fick jag fram att turbin delen borde vara något lite större än dubbla motorvolymen/halva varvtalet så jag blev lite konfunderad. Jag kommer nog att försöka få tag i en turbo från saab 9-3 den heter garret gt 17 och man kan plocka ur den max 220 HK. Jag vill ha laddtrycket ganska tidigt för det är ju en sån liten motor och jag vill har vridmomentet ganska långt ner. Frågan är bara vad tycker växellådan om att få vridet vid 4000 varv. SKa man lägga sig högre för att grejerna ska hålla eller?
[PlastRaket] skrev:Min motor är ju lite mindre än din så det borde funka, men jag ska kanske hålla mig till t25:an istället för gt17
Jobbat där sedan -96[PlastRaket] skrev:Av slutet av ditt inlägg att döma så har du något med mc-express att göra?
Alf Sundström skrev:Jobbat där sedan -96
Vi har ej vattenkylningen inkopplad på MC satserna, har aggregatet kanal för vattenkylning så lämnas den öppen.
Turbo är kul......och vanebildande!
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT