Hur räknar NI ut lämplig turbostorleken till en mc

[PlastRaket] skrev:
jag har en uppfattning, kanske fel, att man kan räkna BMEP men jag vet inte vad säger ni som är gurus på området?

Vet inte vad BMEP är, vore kul att veta för att kunna lära sig nåt och kunna följa tråden vidare!

Kunskapsgirig på området... :)

BMEP=Brake Mean Effective Pressure och är en funktion av temperaturen på förbränningen i cylindern. För att öka temperaturen så måste man förbränna mer bränsle som i sin tur genererar mer värme eller också så hittar man ett bättre sätt att förbränna det bränsle som finns tillgängligt
Vridmoment är en funktion av BMEP och "föflyttningen" i cylindern
Hästkrafter är en funktion av vridmoment och varvtal
Ungefär så här, högt BMEP och lågt varvtal ger samma kraft som lågt BMEP och högt varvtal.

BMEP för 4-taktare =( HP * 13000 ) / ( L * RPM ) där HP=hästkrafter och L=motorvolym i liter

Jag tänker inte påstå att jag är nå'n expert på det här men som jag tolkar det så skulle man kunna jämföra energin i förbränningen mellan en bilmotor och en mc och på så sätt kunna jämföra vid matchning av turbo till mc. Ex. en saab 9000 Turbo har 2000cc motor och 130 hästar vid 5400 rpm utan turbo, jämför med min GSXR som har 750cc motor och 135 hästar 13500 rpm. Det ger liknande BMEP och då drar jag slutsatsen att man skulle kunna använda ett T25 aggregat till min hoj!?
vad säger ni?

Du är på rätt spår.
Förenklat: En turbo jobbar med gasflödet så den bryr sig föga om cylidervolymen, den vet inte om att du har en högvarvig hojmotor i stället för en lågvarvig bilmotor.
Om en sugmotor har 130 hk vid 5000 rpm (bil) eller 130 hk vid 11000rpm (MC) är flödet likartat och de två motorerna kan ha samma typ av aggregat om du önskar samma sluteffekt efter turbokonverteringen.

Vill du ha runt 220 hk fungerar en T25 bra.

Vill du ha 350 hk krävs det en turbo som klarar det oavsett om det gäller en 2L bilmotor eller en 750cc mc-motor.

Tackar och bugar :Bugar du har verkligen lyft en sten från mitt hjärta :tummenupp
får man ställa en annan fråga? På min GSX-R så har jag insprutning och vad jag kan se i elschemat så finns det en sensor i systemet som heter IAP jag har får för mig att det kan vara nå' form av mapsensor men jag vet inte vad den i så fall pallar för tryck. Om jag inte är helt ute och cyklar så skulle man kanske kunna använda en Powercommander (PC2) till att mappa bränslet med?
Eller skulle det funka med endast en progressiv bränsletrycks regulator till ca 195HK? Har en begränsad budget :tungan

bmep är samma sak som spec.vrid (Nm/l) fast uttryckt på annat sätt.
100 Nm/l är 12.8 Bar i bmep.

Inser inte att man kan har nån direkt hjälp av det för att ta fram lämplig storlek
på turbon. Tror mer på önskat laddtryck o flöde som indata till det.

Däremot kan du vända lite på resonemanget och från uppgivet spec.vrid på
en turbomotor få en uppfattning om laddtrycket, ca 100 Nm/l är normalt bra
för en oturbad 4takt, allt över det beror i stort sett på överladdningen.
/u

ulf_lundin skrev:
bmep är samma sak som spec.vrid (Nm/l) fast uttryckt på annat sätt.
100 Nm/l är 12.8 Bar i bmep.

Inser inte att man kan har nån direkt hjälp av det för att ta fram lämplig storlek
på turbon. Tror mer på önskat laddtryck o flöde som indata till det.

Däremot kan du vända lite på resonemanget och från uppgivet spec.vrid på
en turbomotor få en uppfattning om laddtrycket, ca 100 Nm/l är normalt bra
för en oturbad 4takt, allt över det beror i stort sett på överladdningen.
/u
Jag har sett att det finns ett annat sätt att beräkna BMEP förr, som du beskriver, men jag hittade den formeln som jag beskrev i början av tråden och det verkad logiskt att använda den som jag gjorde men efetrsom jag inte VET så får jag anta att du har rätt.

[PlastRaket] skrev:
På min GSX-R så har jag insprutning och vad jag kan se i elschemat så finns det en sensor i systemet som heter IAP jag har får för mig att det kan vara nå' form av mapsensor men jag vet inte vad den i så fall pallar för tryck. Om jag inte är helt ute och cyklar så skulle man kanske kunna använda en Powercommander (PC2) till att mappa bränslet med?
Eller skulle det funka med endast en progressiv bränsletrycks regulator till ca 195HK? Har en begränsad budget :tungan

Original MAP sensor klarar ej tryck utan ger då ett felmedelande (FI lampa).
Du bör frånskilja den med backventil vid övertryck.
Du behöver minst en progressiv regulator men det är en ganska klumpig lösning, fungerar men är ej optimalt. Även större spridare fungerar med lite trix men enkelt är det inte då bränslemängden måste minskas i det oladdade området.
Den bästa lösningen är ett tilläggssprut med 4 extra injektorer och en programeringsbar styrenhet med separat MAP sensor.
Det finns en del att välja på så kolla runt lite på t.ex. nätet.
På alla MC Xpress turbokit har vi ett eget extrasprut som vi (givetvis) gillar bäst.

Lycka till.

[PlastRaket] skrev:
Jag har sett att det finns ett annat sätt att beräkna BMEP förr, som du beskriver, men jag hittade den formeln som jag beskrev i början av tråden och det verkad logiskt att använda den som jag gjorde men efetrsom jag inte VET så får jag anta att du har rätt.
Skulle tro din variant oxå är korrekt. Effekt/varv = vridmoment, o vrid/volym
är just spec.vridet. (O så * nån konstant för att matcha sorterna)

Vid varje varvtal hänger effekt, vrid, vrid/l o bmep ihop. Bara att räkna fram o tillbaka
om man håller reda på sorterna.

(När jag talar om 100 Nm/l så är det max.vrid. Max.effekt ligger vid nåt högre
varvtal och följdaktligen är vridet lägre där.)
/u

Ett annat grovt sätt att få reda på vilken turbo (kompressor delen) som kommer att funka hyfsat är att ta turbon som från en bil som har dubbla volymen men varvar hälften av vad din hoj gör. Ex. Om din hoj är på 1000 cc och varvar 12000 rpm och du vill ha 250hk, så letar du på en turbo bil som är på ca: 2000cc och varvar ca:6000 rpm och har 250 hk.

Annars så kan man leta på ett dataprogram för att räkna ut flödet man behöver.
Jag har ett på min hemsida, kanske inte världens bästa men det funka hyfsat

http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com

R1 T skrev:
Ett annat grovt sätt att få reda på vilken turbo (kompressor delen) som kommer att funka hyfsat är att ta turbon som från en bil som har dubbla volymen men varvar hälften av vad din hoj gör. Ex. Om din hoj är på 1000 cc och varvar 12000 rpm och du vill ha 250hk, så letar du på en turbo bil som är på ca: 2000cc och varvar ca:6000 rpm och har 250 hk.

Annars så kan man leta på ett dataprogram för att räkna ut flödet man behöver.
Jag har ett på min hemsida, kanske inte världens bästa men det funka hyfsat

http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
Det programmet som du har funkar egentligen till att besämma storleken på kompressorn, vad jag inte hittar är turbinstoleken och det är det som jag har varit mest tveksam till förut HK angivelserna ger jag inte svatt för det verkar taget ur luften?, men jag har gissat mig fram till ungefär det du säger och effekt/varvtal och ni har alla bekräftat att det är en hyfsad tumregel, när jag räknade BMEP så fick jag fram att turbin delen borde vara något lite större än dubbla motorvolymen/halva varvtalet så jag blev lite konfunderad. Jag kommer nog att försöka få tag i en turbo från saab 9-3 den heter garret gt 17 och man kan plocka ur den max 220 HK. Jag vill ha laddtrycket ganska tidigt för det är ju en sån liten motor och jag vill har vridmomentet ganska långt ner. Frågan är bara vad tycker växellådan om att få vridet vid 4000 varv. SKa man lägga sig högre för att grejerna ska hålla eller?

350 hk ur en std GSXR 750 -98 fungerar bra (sänkt komp och förstärkt koppling, övrigt standard med MC Xpress turbosats/MCX 400 laddare), den hojen gjorde 209 MPH på Bonneville. Full gas i mer än 8 km!
Lådan håller!

Alf Sundström skrev:
Original MAP sensor klarar ej tryck utan ger då ett felmedelande (FI lampa).
Du bör frånskilja den med backventil vid övertryck.
Du behöver minst en progressiv regulator men det är en ganska klumpig lösning, fungerar men är ej optimalt. Även större spridare fungerar med lite trix men enkelt är det inte då bränslemängden måste minskas i det oladdade området.
Den bästa lösningen är ett tilläggssprut med 4 extra injektorer och en programeringsbar styrenhet med separat MAP sensor.
Det finns en del att välja på så kolla runt lite på t.ex. nätet.
På alla MC Xpress turbokit har vi ett eget extrasprut som vi (givetvis) gillar bäst.

Lycka till.
Av slutet av ditt inlägg att döma så har du något med mc-express att göra?
Mycket trevligt att kunna ge råd här! :tummenupp

[PlastRaket] skrev:
Det programmet som du har funkar egentligen till att besämma storleken på kompressorn, vad jag inte hittar är turbinstoleken och det är det som jag har varit mest tveksam till förut HK angivelserna ger jag inte svatt för det verkar taget ur luften?, men jag har gissat mig fram till ungefär det du säger och effekt/varvtal och ni har alla bekräftat att det är en hyfsad tumregel, när jag räknade BMEP så fick jag fram att turbin delen borde vara något lite större än dubbla motorvolymen/halva varvtalet så jag blev lite konfunderad. Jag kommer nog att försöka få tag i en turbo från saab 9-3 den heter garret gt 17 och man kan plocka ur den max 220 HK. Jag vill ha laddtrycket ganska tidigt för det är ju en sån liten motor och jag vill har vridmomentet ganska långt ner. Frågan är bara vad tycker växellådan om att få vridet vid 4000 varv. SKa man lägga sig högre för att grejerna ska hålla eller?

Programmet är till för att beräkna fram det luftflöde du behöver från komressorn för att uppnå det du vill. hk är baserat på det luftflöde som behövs vid max effekt.
Vet ej vilken vertion du har, men i de tidigare vertionerna så stämmde inte hk så bra.

Saab har förhållandeviss små turbinhus jämfört med Volvo, vet inte hur det funkar på din hoj. Men jag provade ett turbinhus från aeron på min hoj, och det funkade inte alls bra, fick alldeles för högt mottryck. Nu kör jag med ett turbinhus från Volvo och det funkar mycket bättre.
Jag har ett Mitsubishi TD04HL 16T med 7:ans turbinhus som är från en Volvo, Saab använder 5:ans hus TD04HL 15T

[PlastRaket] skrev:
Av slutet av ditt inlägg att döma så har du något med mc-express att göra?
Jobbat där sedan -96
Vi har ej vattenkylningen inkopplad på MC satserna, har aggregatet kanal för vattenkylning så lämnas den öppen.

Turbo är kul......och vanebildande!

Alf Sundström skrev:
Jobbat där sedan -96
Vi har ej vattenkylningen inkopplad på MC satserna, har aggregatet kanal för vattenkylning så lämnas den öppen.

Turbo är kul......och vanebildande!

Hepp! funkar det? På aggregat utan vattenkylning så är ju oljan både smörjande och kylande, jag hade för mig att oljekanalerna va mindre på vattenkylda aggregat så kylnigen inte riktigt räcker till med bara oljan inkopplad, se'n får man ju problem med koksbildning och skit och så måste man puttra på tomgång i en minut innan man får stänga av hojen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti