Mantorp SM 1-2/10

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Jag har bara ONT! Helvete. :mad:

Vad hände?

Unge herr fartfantom (min grabb Anders) hade farbror "close range" och förberedde som bäst en omkörning när det plötsigt rasslade till och sedan blev tvärtyst i din hoj. "Det lät dyrt" sa han.

Hoppas både du och hojen blir hel snart, annars har ju den där vilsna krönikören med racerdrömmar och GP-komplex inget att skriva om:tungan

// Pelle
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Kan bara hålla med. Jag hoppas innerligt att det blir fler SM på mantorp!!

Jag instämmer, men man skall nog inte tro att man får samma tur med vädret ytterligare en gång så det vore att föredra att slippa köra i oktober!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag instämmer, men man skall nog inte tro att man får samma tur med vädret ytterligare en gång så det vore att föredra att slippa köra i oktober!

Man kan ju hoppas på att slippa dubbelbokningar!

Jag kan meddela att idag är det en VANLIG oktoberdag i Mantorp, regn, rusk, blåst osv....

Fantastisk tur med vädret hade vi! :yoparty
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ni som körde! Vad är erfarenheten av att köra rookieklasserna ihop med superbike och superstock denna helgen? Funkade det eller blev det tokskillnad i tempot?
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
För mig som låg top 5 i Rookie var det skitbra! Man fick lite mer racekänsla med större startfält och man kunde se ungefär hur man låg till jämfört med SST. Bra för att avgöra beslut om eventuell uppklassning.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag är lite besviken på ordningen i depån faktiskt. Anderstorp var det riktigt bra ordning i våras med raka rader, bilar bakom och lite sånt. Mantorp va, kaos. Inte snyggt. :(

Sen saknade jag dasspapper, klart negativt när man har jävulskt klen rejsmage. Tur att jag hade utrustat husvagnen med dasspapper men.. tja, nä, borde nog finnas. :)

Jag saknade även siffror som räknade ner varv på vårt race på lördagen sen efter såg att jag det hölls ut siffror på spade men jag vet fan inte om det gjorde under 125GP?

För övrigt hade jag en jävla skithelg personligen, helvete så jävla pissjävlaskitdåligt allt gick. Grr!

Hursomhelst; Mantorp är fan kul bana, vädret var.. bättre än många sommardagar och arrangemanget var, förutom det jag skrev där uppe, väldigt väl fungerande. Tiderna hölls och det mesta flöt på bra vad jag vet! :tummenupp
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ni som körde! Vad är erfarenheten av att köra rookieklasserna ihop med superbike och superstock denna helgen? Funkade det eller blev det tokskillnad i tempot?

Det var åtskilda startfält, alltså SBK/SST600 först sen en tomrad sen R1000/600 vilket gjorde att man inte startade "tillsammans" med Elajtförarna

Som på lördagen skillde det nästan 4:a sekunder mellan pole i R1000 och sist i SBK

Personligen hade jag velat haft enbart efter tiderna istället för såhär, men det gick ju bra ändå ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag är lite besviken på ordningen i depån faktiskt. Anderstorp var det riktigt bra ordning i våras med raka rader, bilar bakom och lite sånt. Mantorp va, kaos. Inte snyggt. :(

Sen saknade jag dasspapper, klart negativt när man har jävulskt klen rejsmage. Tur att jag hade utrustat husvagnen med dasspapper men.. tja, nä, borde nog finnas. :)

Jag saknade även siffror som räknade ner varv på vårt race på lördagen sen efter såg att jag det hölls ut siffror på spade men jag vet fan inte om det gjorde under 125GP?

För övrigt hade jag en jävla skithelg personligen, helvete så jävla pissjävlaskitdåligt allt gick. Grr!

Hursomhelst; Mantorp är fan kul bana, vädret var.. bättre än många sommardagar och arrangemanget var, förutom det jag skrev där uppe, väldigt väl fungerande. Tiderna hölls och det mesta flöt på bra vad jag vet! :tummenupp

Angående depåordningen så blir den så bra som förarna gör den. I anderstorp tjatade vi hela tiden, och hade 2 st som lade 3 dagar på att få det snyggt. Är det inte i förarnas intresse att ställa upp snyggt?

Toapapper efterlyser jag också, den kritiken har framförts redan till berörd part.

Antal varv räknades ner under samtliga race utom ERF.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om man ska köra samma koncept någon mer gång, blanda Superbike/SST660 med Rookie, så borde startordningen vara densamma som kvalet. Inget vidare för säkerheten när snabbare förare ska om långsammare i första böj.

(Hörde något om att det var ett krav från Svemo att starta klassvis och om det stämmer borde de omvärdera.)

Såg båda racen på söndagen och de snabbaste elitförarna verkade inte ha några större problem med att varva de inte lika snabba rookie-förarna.

Att det blir två race i racet är inte heller någon nackdel för publiken :)

Som redan nämnts, vad är det för mening att ha kommentatorer som inte hörs runt hela banan?

Tar man 100:- i inträde så borde väl en enkel A4 med tidsschemat vara det minsta man kunde få.
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
SM Mantorp

Det blev en fantastiskt bra helg! Jag tyckte det var kul att R600 fick prova på SST tempo. Det hjälpte nog många.

Men jag tror det finns aspekter på det hela.

* Bra - De snabba rookisar körde nog fortare med den draghjälpen de fick.

* Dåligt - de som inte körde så fort, blev fort varvade, detta kan avskräcka de förare som inte har fått farten ännu. Detta är inte bra!

För de snabbare förarna i SST är inte långsamma förare ett problem, man får ju bara ta sig förbi ( och ibland sker det lite tufft ). De som inte kört så mycket/länge kan kanske uppleva detta som obehagligt.

Ni som körde! Vad är erfarenheten av att köra rookieklasserna ihop med superbike och superstock denna helgen? Funkade det eller blev det tokskillnad i tempot?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....You are my hero :Bugar:Bugar Så bra kört :tummenupp ! "Hyfsad" avslutning på säsongen om man tänker sig från fredagen och framåt :)
Ta hand om familjen nu och gotta dig åt det här... Tvåa, etta, etta är godkänt håkan !/M

Det var åtskilda startfält, alltså SBK/SST600 först sen en tomrad sen R1000/600 vilket gjorde att man inte startade "tillsammans" med Elajtförarna

Som på lördagen skillde det nästan 4:a sekunder mellan pole i R1000 och sist i SBK

Personligen hade jag velat haft enbart efter tiderna istället för såhär, men det gick ju bra ändå ;)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det blev en fantastiskt bra helg! Jag tyckte det var kul att R600 fick prova på SST tempo. Det hjälpte nog många.

Men jag tror det finns aspekter på det hela.

* Bra - De snabba rookisar körde nog fortare med den draghjälpen de fick.

* Dåligt - de som inte körde så fort, blev fort varvade, detta kan avskräcka de förare som inte har fått farten ännu. Detta är inte bra!

För de snabbare förarna i SST är inte långsamma förare ett problem, man får ju bara ta sig förbi ( och ibland sker det lite tufft ). De som inte kört så mycket/länge kan kanske uppleva detta som obehagligt.
Ja verkligen en toppenhelg, stort :tummenupp till arrangörerna.

Ang det här med att slå ihop klasser så finns det som sagt för och nackdelar med det. Den här helgen kanske det var den bästa lösningen, men visst finns det saker som inte är optimala när det gäller rent tävlingsmässigt kring detta. Det förekom situationer när varvningar av förare blev avgörande i striden om placeringar, och det kan man ju fundera på om det är önskvärt. En sak om det är varvningar i samma klass, då deltar man ju i samma tävlingar men här är blir det två tävlingar i samma tävling som kan påverka varandra. Kvalen kanske bör skiljas åt också det det ibland blir väldigt mycket störningar och få fria varv om det är för stora temposkillnader.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Angående depåordningen så blir den så bra som förarna gör den. I anderstorp tjatade vi hela tiden, och hade 2 st som lade 3 dagar på att få det snyggt. Är det inte i förarnas intresse att ställa upp snyggt?

Problemet var väl att det inte var helt definierat vilken sida om linjerna som var gata och vilken som var tältplats. Någon började i ena ändan på ena sidan och någon annan i andra ändan på andra sidan. När det sen väl fylldes på blev det kaos. Bara det är tydligt markerat vad som är vad borde det sköta sig själv.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top