Mantorp Park 13-14 Sep med Actionpics

Apropå krascher, idag visade sig systemet med köra-färdigt-hela-passet-även-vid-krasch (istället för fasta körtider) från sin sämsta sida. Licens och snabb fick full körtid, trots att det var där det kraschades. På bekostnad av långsamma gruppen som skötte sig exemplariskt.
För de som skall köra även imorgon kanske det jämnar ut sig, men för endast-torsdagsåkare känns det lite...fel.

@ T-rex och Blackadder: Ja, vad säger man, hoppas det blir billigare än vad det lät som. Jag skall efter att jag skrivit här, lusläsa mina garantipapper och kontrollera servicestämplar mycket noggrant.

Oj det här blev ett neggoinlägg, och så känns igentligen inte dagen med allt trevligt folk, kanske personbästa och helt perfekt septemberväder :tummenupp
 
Apropå krascher, idag visade sig systemet med köra-färdigt-hela-passet-även-vid-krasch (istället för fasta körtider) från sin sämsta sida. Licens och snabb fick full körtid, trots att det var där det kraschades. På bekostnad av långsamma gruppen som skötte sig exemplariskt.
För de som skall köra även imorgon kanske det jämnar ut sig, men för endast-torsdagsåkare känns det lite...fel.

Oj det här blev ett neggoinlägg, och så känns igentligen inte dagen med allt trevligt folk, kanske personbästa och helt perfekt septemberväder :tummenupp

Du har helt rätt, dom få inkluderat dig som bara körde under torsdagen blev av med ett pass idag. Kan tyvärr bara beklaga. Det finns flera sätt att kringgå problematiken och vi kommer se över det till nästa år för att se hur det kan genomföras istället.

Men toppenvädret och alla härliga människor som du säger är ju toppen :tummenupp

/Nitrous
 
Tack för en grym dag! Jag upplevde det som en dag med få krascher och därmed mkt körtid. Men det kanske var, som FZ1 skriver, på bekostnad av medelgruppen. (Som vanligt filmade jag lite. Kommer upp om nån dag.)
 
3170498 Hur många kracher var det? 3 rödflagg vad jag vet, var det fler?

SWEDIE: jag hänger inte med. menar du att dom gick från vänster till höger kant innan kurvan? Annars så känns det väl rätt naturligt att ligga till vänster för att sen bryta in till höger i en högerkurva. Antar att du körde licensgrupp, men det var väl oförsäkrade där oxå. Alla kanske inte vet hur man skall bete sig. Men varför någon vill ligga 1 M från högerkanten in i höger svängen kan man ju fundera på. Fast i den gruppen med alla raketer så borde instruktör fånga upp de som är osäkra, annars så kan det ju bli farligt när "någon som kan" köra blir överaskad. I lungn grupp så kör ju de snabbare med hänsyn till oss sölkorvar mer naturligt eftersom det är just långsam grupp.
mantorprakan är 20-30 meter bred! slutet på rakan är en höger 180 grader. flera gånger såg jag folk ligga 1 meter från vänsterkanten och vika in skarpt för att sedan ligga 1 meter från innern genom högern. Rakt över idealspår där alla andra kör. Det är direkt farligt och jag vet inte vad som orsakar detta val av spår. många som går från ytter till inner även nästan på rakorna. håll erat spår och kör det spår alla andra kör. hitta inte på egna.
 
Håller med ovan skrivare (FZ1) att Actionpics rullande schema oftast drabbar
någon grupp (oftast den grupp som krashar MINST). Jag har varit med många arrangörer som kör med fasta klockslag och det är kanon...dvs TRE grupper som kör HEL, 20-över och 40 varje heltimme. Då vet man när man skall köra och det är lagom väntetid och är det någon som krasher så drabbar det i de flesta fall den förarens egen grupp.
Actionpics körschema gynnar grupper som krasher mycket vilket jag tycker
är helt fel...
Pratade precis med en som var på plats idag och han tyckte att det var
extremt dålig planering sista timmen.....Licens tog 35 minuter på sig pga
någon krash och resterande 25 minuter fick snabb köra. Medel åkarna fick
INGET meddelande utan stod och väntade. När klockan sedan slog 16 så
sade man att dagen var slut....
Eftersom jag personligen inte var där så kan jag inte säga varken bu eller
bä....men det låter som OERHÖRT dålig planering från actionpics.
 
3171149 Håller med ovan skrivare (FZ1) att Actionpics rullande schema oftast drabbar
någon grupp (oftast den grupp som krashar MINST). Jag har varit med många arrangörer som kör med fasta klockslag och det är kanon...dvs TRE grupper som kör HEL, 20-över och 40 varje heltimme. Då vet man när man skall köra och det är lagom väntetid och är det någon som krasher så drabbar det i de flesta fall den förarens egen grupp.
Actionpics körschema gynnar grupper som krasher mycket vilket jag tycker
är helt fel...
Pratade precis med en som var på plats idag och han tyckte att det var
extremt dålig planering sista timmen.....Licens tog 35 minuter på sig pga
någon krash och resterande 25 minuter fick snabb köra. Medel åkarna fick
INGET meddelande utan stod och väntade. När klockan sedan slog 16 så
sade man att dagen var slut....
Eftersom jag personligen inte var där så kan jag inte säga varken bu eller
bä....men det låter som OERHÖRT dålig planering från actionpics.
Eum. Är det inte så att alla drabbas exakt lika mycket? Hur kan den gruppen som kraschar minst drabbas mest? Det är väl möjligtvis den gruppen som är sist på dan som drabbas mest.

Dessutom drabbar det de övriga i "krasch-gruppen" extremt hårt om man straffar just den gruppen, o vad fan har dom gjort för fel? Valt fel grupp?

Nä jag tycker actionpics kör på de som funkar bäst, det enda som är bra med det andra är att det är fasta tider och lätt att veta när man ska ut.
 
Eum. Är det inte så att alla drabbas exakt lika mycket? Hur kan den gruppen som kraschar minst drabbas mest? Det är väl möjligtvis den gruppen som är sist på dan som drabbas mest.

Dessutom drabbar det de övriga i "krasch-gruppen" extremt hårt om man straffar just den gruppen, o vad fan har dom gjort för fel? Valt fel grupp?

Nä jag tycker actionpics kör på de som funkar bäst, det enda som är bra med det andra är att det är fasta tider och lätt att veta när man ska ut.



Jag kan ju endast prata om egen erfarenhet. Jag kör inte så mycket
bana ca 5 dagar per år. Men de dagarna har de varit väldigt få krasher
eftersom arrangören har meddelat på förarmötet att "tänk på att ifall
ni krashar så drabbar det hela din grupp med mindre körtid"
Det har nog fått förare att kanske inte jaga den sista hundradelen
hela tiden och kört med lite större marginaler och då blir det ju mera
bantid för alla under dagen.....
Men som sagt kanske har jag haft tur och endast prickat in de bandagar
med få avåkningar..:)
 
3171196 Jag kan ju endast prata om egen erfarenhet. Jag kör inte så mycket
bana ca 5 dagar per år. Men de dagarna har de varit väldigt få krasher
eftersom arrangören har meddelat på förarmötet att "tänk på att ifall
ni krashar så drabbar det hela din grupp med mindre körtid"
Det har nog fått förare att kanske inte jaga den sista hundradelen
hela tiden och kört med lite större marginaler och då blir det ju mera
bantid för alla under dagen.....
Men som sagt kanske har jag haft tur och endast prickat in de bandagar
med få avåkningar..:)
Actionpics säger ungefärsamma saker på varje förarmöte och varje gång påpekar de att det är en lång dag och att ingen ska stressa sig själv. Ändå har jag varit på actionpics körningar där det varit mycket vurpor respektive lite vurpor. Att det drabbar alla vid krascher ser nog de flesta som en självklarhet.
 
Jag tycker att Actionpics lösning är den bästa.
Har varit på andra arrangörers dagar där de kört med fast klockslag och det skapar bara en massa irritation och vrede inom de grupper där någon råkar krascha.

@Nitrous: Tror inte Otto (och hans pappa) håller med om att det endast var en växelförare som gick av i går. Om de fick ihop hojen till dagens körning är jag grymt imponerad.

En sak som jag vet att många hade uppskattat för att få ner tiden för rödflagg hade varit en flaggvakt i slutet på rakan. Rödflagg där och man kan gå in i depån direkt istället för att få se den vid start/mål.
(Vet att det inte är lätt att få tag på flaggvakter men det kanske kan vara värt några kronor från varje deltagare till nästa år).
 

@Nitrous: Tror inte Otto (och hans pappa) håller med om att det endast var en växelförare som gick av i går. Om de fick ihop hojen till dagens körning är jag grymt imponerad.

Nja... växelföraren är väl det som är helt på hojen... Hade kört idag om det inte hade varit för den där jävla startspärren...
Men det som är trasigt på hojen är. kåpstag, tändningslås, bakram, bakfälg, övre styrkrona och lite plast mm... På pappa är det väl mest ett gäng revben som är av, han fick stanna över natten på akuten, tydligen något blåmärke på lungan?!
Ska upp och hämta honom nu snart förhoppningsvis....
 

@Nitrous: Tror inte Otto (och hans pappa) håller med om att det endast var en växelförare som gick av i går. Om de fick ihop hojen till dagens körning är jag grymt imponerad.

En sak som jag vet att många hade uppskattat för att få ner tiden för rödflagg hade varit en flaggvakt i slutet på rakan. Rödflagg där och man kan gå in i depån direkt istället för att få se den vid start/mål.
(Vet att det inte är lätt att få tag på flaggvakter men det kanske kan vara värt några kronor från varje deltagare till nästa år).


Nej, jag syftade på avåkningar i Licens/Oförsäkrad grupp, där gick ingen hoj sönder mer än EN växel-förare.

Vi hade flaggvakt i slutet av långa raksträckan, men det hjälpte inte för hon fick inte informationen om avåkning föränn förarna redan var på väg in i depån. Mantorp är väldigt svår att överskåda, man ser inte mycket av banan från olika positioner.

/Nitrous
 
Nja... växelföraren är väl det som är helt på hojen... Hade kört idag om det inte hade varit för den där jävla startspärren...
Trist som fan!
Hälsa gubben att han ska krya på sig.
Nej, jag syftade på avåkningar i Licens/Oförsäkrad grupp, där gick ingen hoj sönder mer än EN växel-förare.
Okej!
Vi hade flaggvakt i slutet av långa raksträckan, men det hjälpte inte för hon fick inte informationen om avåkning föränn förarna redan var på väg in i depån. Mantorp är väldigt svår att överskåda, man ser inte mycket av banan från olika positioner.
Henne såg jag inte en enda gång under dagen :confused:
 
..

En sak som jag vet att många hade uppskattat för att få ner tiden för rödflagg hade varit en flaggvakt i slutet på rakan. Rödflagg där och man kan gå in i depån direkt istället för att få se den vid start/mål.
(Vet att det inte är lätt att få tag på flaggvakter men det kanske kan vara värt några kronor från varje deltagare till nästa år).


Mantorp skulle man enklast kunna använda sig av tex lamporna som finns på rakan. Tryck på en knapp så lyser det rött i en lampa mitt på rakan. Vet inte vart man styr dom bara. Kanske behövs andra lampor med än dom som finns. Som en banhyrare skulle jag nog önska sånna på ett par ställen runt banan. Hade sparat in mycket tid och personal.
 

På pappa är det väl mest ett gäng revben som är av, han fick stanna över natten på akuten, tydligen något blåmärke på lungan?!
Ska upp och hämta honom nu snart förhoppningsvis....

Tråkigt med pappsen, du får hälsa så mkt till honom och hoppas att han kryar på sig kvickt utan problem.

/Nitrous & Liwa1

Trist som fan!
Hälsa gubben att han ska krya på sig.
Okej!
Henne såg jag inte en enda gång under dagen :confused:

Jodå, hon stod där som flaggvakt ända fram till kl 14:45.
Dessvärre ser inte den positionen mer än lekahavet efter långa raksträckan och där var ingen som gick av, avåkningarna var på andra sidan banan :näsblod

/Nitrous
 
Last edited:
Tack för igår, kanon väder, mycket trevligt sett genom min kamera, jag var endast där och fotograferade 13/9 och många av er finns säkerligen med på bild, dom kommer upp på Actionpics sida så snart jag hunnit gå igenom dom, troligtvis under nästa vecka. Jag kommer informera i denna tråd när dom är klara :tummenupp

Creds till Sandstream för gott sällskap och ride till banan, synd bara jag inte fick igång min hoj så jag också kunnat vara med och köra :huvet

Alex/955i
 
Jag tycker att Actionpics lösning är den bästa.
Har varit på andra arrangörers dagar där de kört med fast klockslag och det skapar bara en massa irritation och vrede inom de grupper där någon råkar krascha.

Jag förstår att alla som kör i snabb eller oförsäkrad tycker att Actionpics lösning är bra, ni får ju köra hela er körtid.

Jag som kör i lugn grupp har alltför många gånger varit med om att vårt sista körpass får stryka på foten pga många krasher i de andra grupperna. (de andra grupperna har då fått köra sina pass men sista gruppen hinns inte med)

Personligen föredrar jag fasta tider men om ni nu måste ha flytande tider så skulle ni ju kunna prova att köra lugn grupp först nån gång så att det inte alltid är den gruppen som drabbas.

Fö tycker jag att det verkar vara fler krasher på Actionpics körningar än andra arrangörers jag varit på (ska tilläggas att jag bara kört med 3-4 andra arrangörer) men det beror nog mer på klientelet än på Actionpics.
 
...men det beror nog mer på klientelet än på Actionpics.
Ja, det är ju svårt för arrangören att rå för att deltagarna kraschar.

Själv var jag på en körning på Kinnekulle förra året med en annan arrangör. De körde fasta tider och medelgruppen fick inte många minuter körning den förmiddagen. Folk kraschade till och med på uppvärmingsvarven. Gissar att medelgruppen hade uppskattat ett rullande schema den dagen.

Tror det är svårt att få alla helt nöjda men visst skulle man kunna variera och låta lugn köra först ibland. Vet att Actionpics på tvådagarsarrangemang alltid låter den grupp som stod på tur när första dagen slutade börja köra dag två vilket jag tycker är helt rätt.

Creds till Sandstream för gott sällskap och ride till banan...
Tack själv! :)
 
Last edited:
Torsdagen var en underbar dag med nästintill perfekt väder. Att jag missade det sista passet gör mig inte så mycket. Jag är övertygad om att både åkare och arrangörer gör sitt allra bästa för att det ska bli så rättvist som möjligt.
Vet att Actionpics på tvådagarsarrangemang alltid låter den grupp som stod på tur när första dagen slutade börja köra dag två vilket jag tycker är helt rätt.
Låter som en väldigt god idé!

Tråkigt att jag inte kunde köra fredagen också! :)

Någon som vet om det ligger några bilde uppe från torsdagen någonstanns?

Syns nästa år!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top