Manligt respektive kvinnligt...??

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Manligt respektive kvinnligt?

--------------------------------------------------------------------------------

Fick en uppgift i skolan om det manligt och kvinnligt beteende/tanke mönster.

Jag vet vad jag anser, men skulle gärna vilja veta lite vad ni andra tycker och tänker om detta.

Är det medfött att pojkar gillar bilar, tävlan, och flickor och är det för flickor självklart sedan födseln att passa upp på pojkar, att leka med dockor och ha dålig självkänsla?

Beror det på uppfostran mer/mindre än gener eller inte alls kanske?

Vad tror ni, och hur tänker ni?

kan två barn som växer upp helt isolerade från omvärlden, fostras till att bli två identiska individer bortsett från fysiken? givetvis fostras dessa utifrån lika villkor, inget blått/rosa dravvel. utan förutbestämda roller i sammhället. kommer barnen bli lika, eller kommer de någonstans på vägen börja gilla bilar/dockor i vilket fall...?? :va

MOTIVERA er nu allihopa jag behöver ALL hjälp ja kan få :)

Orka inte läsa va du egentligen va ute efter..

Men såg nåt om några tvillingpojkar som båda va uppfostrade på samma sätt o allt, den enda gilla bilar o den andra gilla dockor...

Så mkt har väl med uppfostran att göra såklart, men mkt har väl helt enkelt bara me va vi själva tycker e kul o genetiskt så ...nej fan som sagt ja läste inte va du va ute efter så ja slutar här..

AndreasNo skrev:
2654020 Orka inte läsa va du egentligen va ute efter..

Men såg nåt om några tvillingpojkar som båda va uppfostrade på samma sätt o allt, den enda gilla bilar o den andra gilla dockor...

Så mkt har väl med uppfostran att göra såklart, men mkt har väl helt enkelt bara me va vi själva tycker e kul o genetiskt så ...nej fan som sagt ja läste inte va du va ute efter så ja slutar här..

enligt dokumäntär så är det skillnad på pojkar och tjejer fast dom får samma uppväxt!
Såg det på 60 min (amerikanske dokumäntär serie)

Jag tror det är medfött.
Sätter man pojkbebisar vid en hoper leksaker så väljer de typiska killgrejer.
Detta finns det försök på.

Att det finns tjejer som har pojkskridskor, s.k tomboys är inget som bevisar att tjejer på ett typiskt sätt vill leka med pojkleksaker, lika lite som att några % av alla knuttar är knuttor.

Så på nåt sätt verkar det finnas en skillnad i manligt och kvinnligt.
Även om det som sagt alltid finns undantag (vilka alltså inte bekräftar regeln)

En erfarenhet är att kvinnor ofta säger EN sak men menar en annan, karlar är enkla djur, som en amöba ungefär, och säger han en sak så menar han just det han sa.

Ett exempel:

Kvinnan säger: Jag fryser!
(kvinnan menar: Håll om mig torrboll)

Mannen, villig att lösa kvinnans lilla problem tillhandahåller en praktisk lösning och säger: Sätt på dig en kofta!

Senare undrar han varför kvinnan är sur! :lol

Killar är logiska tjejjer är konstiga.. är inte svårare än så!

En mer utlagd lösning är att killar tänker simpelt varje problem/situation har en lösning medans tjejjer alltid tänker i nivåer.. allt som hänt före och efter problemet/situationen måste medräknas för att komma till en lösning..

Cervantes skrev:
2654104 Killar är logiska tjejjer är konstiga.. är inte svårare än så!

En mer utlagd lösning är att killar tänker simpelt varje problem/situation har en lösning medans tjejjer alltid tänker i nivåer.. allt som hänt före och efter problemet/situationen måste medräknas för att komma till en lösning..
Men lägg av med era barnsliga teorier som inte är mer genomtänkta än vad näsan räcker...

jag vill ha genomtänkta svar

Cervantes skrev:
2654104 Killar är logiska tjejjer är konstiga.. är inte svårare än så!

Japp det märker man nere vid verkstan i skolan hehe tog 10min för 2tjejer att dra ut en kapsel (en fälg gjord av plast)haha dom stog där och diskuterade hur dom skulle få los den:D
Så jag var tvungen att säga att det är bara att dra då gick det lite snabbare:tungan

Miss_Orchidee skrev:
2654116 Men lägg av med era barnsliga teorier som inte är mer genomtänkta än vad näsan räcker...

Dendär frågan kommer bara att ge barnsliga teorier som svar, om du inte kräver att dom som svarar ska referera till något "vetenskapligt".

finns en hel del forskning på hur män och kvinnor talar annurlunda om du är intresserad :tummenupp

Miss_Orchidee skrev:
2654116 Men lägg av med era barnsliga teorier som inte är mer genomtänkta än vad näsan räcker...

Inledningen kanske är mer klyschig men det följande är garanterat genomtänkt! tjejjer har en betydligt längre tanke process än killar ( menar inte att det tar längre tid utan att saker under en längre tid spelar in )

I mina yngre dagar trodde jag att vi var exakt likadan men sättet som vi förväntades vara på och blev behandlade på formade våra könsroller. Nu vet jag bättre...

Miss_Orchidee skrev:

Du ser!

Ditt sätt att reagera är kvinnligt.

Och vem är du att bestämma att dessa barnsliga och enkla teorier inte stämmer? Cervantes kanske har rätt? Mina erfarenheter är bara livslånga så vem är jag att säga att det är skillnader på manligt och kvinnligt?
Kanske du redan bestämt vad som är rätt och alla svar som inte passar in i din forskningsmall är följdaktligen fel?
Ett bra angreppssätt om man alltid vill ha rätt.

anja skrev:
2654121 Dendär frågan kommer bara att ge barnsliga teorier som svar, om du inte kräver att dom som svarar ska referera till något "vetenskapligt".

Ja så länge man bestämt på förhand att alla svar som inte passar en är barnsliga så kommer nog de flesta svar här anses som barnsliga.

Eller vad ska vi svara?
Det är ju vetenskapligt bevisat att det är skillnader så jag fattar inte fuzzet.

Våra svar må vara korta och generaliserande, men haja kärnan.
Jag tror varken jag eller nån annan vill bagatellisera, men hallå, ett seriöst svar kräver 100 sidor text.

Fel forum fel sajt.

Last edited:
Avsaknaden av kromosoner måste ge upphov i ett annat beteendemönster? Skillnaden mellan man och kvinna är ju som solen och månen typ. Men ska du ha ett motiverat och uttänkt svar på det hela så får du nog ta och slå upp en bok av Freud eller dylikt.

Detta är en mycket intressant fråga tycker jag.

Själv jobbar jag på dagis...och jag ser dagligen små flickor i tjusiga rosa tröjor/topar med "krusiduller" på samt jeans med paljetter o dyl på.
Medans killarna har dödskalle t-shirts och coola jeans.
Personligen tycker jag det är tragiskt-att det ska behöva vara så.
Killar _ska_ leka med bilar o annat killigt medans tjejer redan från typ bebiålder blir tilldelade en barbie.

Vi jobbar med något som heter genusperspektiv (vill du/ni veta absolut allt,så sök) i stora drag betyder det att man inte påtvingar barnen någon kill eller flicksak- utan de ska själva välja. Man skall alltså inte frammana en typisk kill eller tjejgrej.
Samma sak att vi (hmm detta blir svårt att skriva så det låter rätt) inte ska tala om för en tjej, (om hon ex har en ny tröja eller annat) att gud så söt du är,för då träder de automatiskt in i "flickrollen" samma med killarna, man ska inte säga att typ coola kläder du har o.s.v. (hoppas ni förstår vad jag menar)

En annan "lustig" grej är detta med pojkflickor :confused: ...varför kallas de så bara för att de kanske gillar motorcyklar,hocky eller annan typisk killgrej,och inte heller klär sig i rosa kläningar.
Och sen då samma fast i omvänd ordning.

Jag har själv 2 barn, och jag måste nog påstå att de lekar med precis vad de vill....och inte typiska flick/pojk saker.
Men sen tror jag oxå att det till stor del beror på vad man "lär" dem från början. Mina barn har alltid fått välja själva.

Sen spelar arv o miljö in,precis som i många andra situationer.....så tror jag.

//Lillan

När man diskuerar vad som är kvinnligt respektive manligt bör man nog skilja på personlighetsdrag, egenskaper och intressen. Egenskaper föds man med, personlighetsdrag utvecklas genom miljö och uppfostran, de kan variera under olika perioder i livet, utvecklas eller tonas ned. Intressen uppstår genom fostran, tillgänglighet, personlighetsdrag och egenskaper. En person som är logisk (logik är en egenskap) har större tendens att utveckla et intresse för exempelvis matematik eftersom att matematik mygger på logik. En person som är spänningsökande (personlighetsdrag) har större tendens att utveckla intresse för adrenalinsporter än en peson som är försiktig.

Jag läste någon rapport för ett par år sedan där de undersökt hur intelligenta män och kvinnor var i förhållande till varandra. Resultatet den visade var att medelsnittskvinnan är smartare än medelsnittsmannen medans de smartaste männen var betydligt smartare än de smartaste kvinnorna.

Vissa personlighetsdrag styrs av hormoner, killar är normalt sett aggressivare än kvinnor (blanda inte ihop aggressiv med våldsam) eftersom de har högre testosteronnivåer. Kvinnor är ofta känsligare än killar pga vårt östrogen. Om en kille får för höga nivåer av östrogen blir han känsligare och om en tjej får för höga nivåer testo blir hon aggresivare.

Miss_Orchidee skrev:
2654006 Manligt respektive kvinnligt?

--------------------------------------------------------------------------------

Fick en uppgift i skolan om det manligt och kvinnligt beteende/tanke mönster.
...
jag behöver ALL hjälp ja kan få :)

Kvinnor är ofta mer manipulativa än män. Ett typexempel kan vara en tjej som i
skolan får en jobbig hemmuppgift som hon är för lat för att göra själv. Hon kan då
spela hjälplös inför en massa hormonstinna grabbar som ser chansen att spela
duktiga och imponera på det motsatta könet genom att göra hemmuppgiften åt
henne... D'oh!

vad för kurs är det du skriver det för ?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman