För att reda ut begreppen...
En motorcykel i trafik kan försäkras på 3 olika sätt. Trafik, halv eller helförsäkring. Det blir enklare att förstå uppbyggnaden om man ser det som en "pyramid" eller ett hus med 3 våningar.
I botten ligger trafikförsäkringen, som är den enda av dessa 3 som är obligatorisk enligt lag. Den täcker ansvaret som vi alla bär som förare i trafiken mot annan part och alla inblandades personskador. Maxersättning för ansvaret är fn 300 miljoner kr. Det är alltså denna försäkring som betalar ut de skador som vi som förare kan komma att vålla annan person eller egendom. Dessutom våra egna personskador.
Våning 2 (som tillsammans med trafikförs bildar halvförsäkring) kallas delkasko, och det är samlingsnamnet för brand, glasskade, räddnings, rättskydds maskinskade och stöldförsäkringarna. Det är vid beräkning av premien för delkaskot som tex årsmodell (värde på bågen) spelar stor roll. Ju nyare, desto värdefullare, desto högre premie. Stöldstatistik för den aktuella fordonsmodellen är också viktig.
Toppen av pyramiden eller vån 3, är vagnskadeförsäkingen, som med resten bildar helförsäkringen. Vagnskadeförs, betalar ut för kollisions samt andra skador på eget fordon som föraren själv är vållande till. Läs singelolycka eller djurkrock tex. Reservdelspriser, verkstadstaxor samt inte minst förarens ålder och kön mm, spelar avgörande roll för priset.
Varje bolag premiesätter alla dessa faktorer (det finns fler, som ja inte nämnt här), olika, därför kan priserna skilja så pass mycket.
Det existerar alltså ingen "premie-tombola" även om det kan verka så ibland.
Får nån av er ett extremt högt pris, tex 55000:- för helförs eller likn, så är det inte frågan om att det krävs för att täcka risken, utan för att bolaget inte vill ha försäkingen över huvudtaget, med är enligt lag tvunget att erbjuda försäkingen till alla, dock med fri prissättning.
Hoppas det hela klarnat lite.
/assman.