Man slutar aldrig att förvånas

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Tänkte byta försäkringsbolag och tog och ringde till samtliga jag kom på, sänkte priset med 50% från 16000 till 8000skr. Det är fortfarande dyrt för trafik men att det helt plötsligt ska skilja så mycket mot när jag teckna förra året.

Nu är jag glad och ska åka och köpa lite tools :)

Och omvänt så är en GSXR750 -04 300% dyrare än en ZX10R -04 när jag ringde för någon dag sedan.

Det kan ju skilja rätt mycket mellan olika bolag.
Fick typ halva priset på en hel/helårs på trygg hansa jämfört med länsförsäkringar!

Är det inte så att när hojen har kommit över 5 år så blir det billigare? märkte samma på min r6:a när den trilla över strecket.

pakopak skrev:
Är det inte så att när hojen har kommit över 5 år så blir det billigare? märkte samma på min r6:a när den trilla över strecket.

Jag frågade Folksam om det, och så kunde det vara, men det var olika från år till år, bolag till bolag och modell till modell som de verkade. Så det är nog mest en skröna...

Yamaha_Tobbe skrev:
lät som en saftig summa, vilket hoj årsmodell o hur gammal är du osv osv?

R6-02, 22år i liten håla. Va det bästa ja fick tag i hos de stora bolagen. Sen är 8800 priset ja betalar om jag har den påställd i 12 månader

pakopak skrev:
Så va det för mig med, R1:an gick från 2500 på halv till 1000 på 6 månader

Steinmeister skrev:
R6-02, 22år i liten håla. Va det bästa ja fick tag i hos de stora bolagen. Sen är 8800 priset ja betalar om jag har den påställd i 12 månader
Jag betalar ca 6000:- för trafik och helår på min 05:a i Stocholm :)

Hoztic skrev:
Jag frågade Folksam om det, och så kunde det vara, men det var olika från år till år, bolag till bolag och modell till modell som de verkade. Så det är nog mest en skröna...

Till mig sa säljaren på Folksam att årsmodellen inte gör någon skillnad på trafikförsäkringen. Det skulle vara intressant att se deras utbildningsmaterial eftersom alla tycks svara olika. :mad:

Vrak2005 skrev:
Till mig sa säljaren på Folksam att årsmodellen inte gör någon skillnad på trafikförsäkringen. Det skulle vara intressant att se deras utbildningsmaterial eftersom alla tycks svara olika. :mad:

Kan ju vara annat på trafik också, jag kollade bara halv och hel. Men visst, dom verkar ju inte ha stenkoll direkt!
När jag frågade om min andra hoj så sa dom 27 i telefon, men skrev 29 i offerten. När jag sen ringde å ville ha försäkringen så uppstog lite diskussion och efter en stund kom vi fram till 25kkr... Av/på-försäkring dock...

Vrak2005 skrev:
Jag tror de har ett storthjul med svar som de snurrar på varje gång de får en fråga :lol

Har man haft kortet i 5 år får man en lägre premie hos folksam, dessutom kan åldern på ägaren oxå spela in 35+ kallas en försäkring med lägre premie.
Tungt för på båda alternativen får man vänta 3-4 år till, inte kul, inte kul....

Steinmeister skrev:
Tänkte byta försäkringsbolag och tog och ringde till samtliga jag kom på, sänkte priset med 50% från 16000 till 8000skr. Det är fortfarande dyrt för trafik men att det helt plötsligt ska skilja så mycket mot när jag teckna förra året.

Nu är jag glad och ska åka och köpa lite tools :)

Får man fråga vilket bolag du bytte till och vilket du hade ? :)

För att reda ut begreppen...

En motorcykel i trafik kan försäkras på 3 olika sätt. Trafik, halv eller helförsäkring. Det blir enklare att förstå uppbyggnaden om man ser det som en "pyramid" eller ett hus med 3 våningar.
I botten ligger trafikförsäkringen, som är den enda av dessa 3 som är obligatorisk enligt lag. Den täcker ansvaret som vi alla bär som förare i trafiken mot annan part och alla inblandades personskador. Maxersättning för ansvaret är fn 300 miljoner kr. Det är alltså denna försäkring som betalar ut de skador som vi som förare kan komma att vålla annan person eller egendom. Dessutom våra egna personskador.
Våning 2 (som tillsammans med trafikförs bildar halvförsäkring) kallas delkasko, och det är samlingsnamnet för brand, glasskade, räddnings, rättskydds maskinskade och stöldförsäkringarna. Det är vid beräkning av premien för delkaskot som tex årsmodell (värde på bågen) spelar stor roll. Ju nyare, desto värdefullare, desto högre premie. Stöldstatistik för den aktuella fordonsmodellen är också viktig.
Toppen av pyramiden eller vån 3, är vagnskadeförsäkingen, som med resten bildar helförsäkringen. Vagnskadeförs, betalar ut för kollisions samt andra skador på eget fordon som föraren själv är vållande till. Läs singelolycka eller djurkrock tex. Reservdelspriser, verkstadstaxor samt inte minst förarens ålder och kön mm, spelar avgörande roll för priset.
Varje bolag premiesätter alla dessa faktorer (det finns fler, som ja inte nämnt här), olika, därför kan priserna skilja så pass mycket.
Det existerar alltså ingen "premie-tombola" även om det kan verka så ibland.
Får nån av er ett extremt högt pris, tex 55000:- för helförs eller likn, så är det inte frågan om att det krävs för att täcka risken, utan för att bolaget inte vill ha försäkingen över huvudtaget, med är enligt lag tvunget att erbjuda försäkingen till alla, dock med fri prissättning.
Hoppas det hela klarnat lite.

/assman.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma