Man får ju inte vilja döda, men ibland hoppas man att springa på ett sånt kräk!

Dubbelmoralens högborg. Fortfarande barn vi snackar om. Kraftigt våld/handbojor/tvättmaskiner är inte okej. Det finns andra sätt utan att vara mesig.

Jag tycker fortfarande att om man är vuxen nog att bruka våld får man leva med att ett visst mått av våld används för att avvärja det hotet som man utgör.

En treåring som använder våld utgör inget hot, alltså behövs inget våld för att handskas med dem. Allteftersom att föräldrarna skiter i att lära ungen att man inte ska hota, använda våld och dylikt för att få sin vilja igenom, eller för att man känner för det, och ungen blir större behövs ett allt större mått av våld för att hantera hotet. En tonåring som hotar och försöker sparkas är ett reellt hot mot andras hälsa för ingen bättre anledning än att tonåringen känner för det. Det är inte ett straff att brotta ner den tonåringen och invänta polis. Det är hotbildshantering.
Det är helt enkelt en flytande skala. Försök själv att prata en våldsam och hotfull 13-åring till sans. För extra bonus kan du ju hitta en med kniv.

I mitt fall är det inte dubbelmoral, det är relativt väl underbyggda åsikter. Jag tycker däremot att det är en jävla underlig moral att säga att tills någon fyllt 15/18 är de fullkomligt fredade och får inte hanteras så som situationen kräver när de beter sig hotfullt och använder våld.

Korvgubbe, du verkar ha tukt av barn som en hjärtefråga. Hur gör du när du tuktar nyanserat?.

En bra början i sin strävan att bli nyanserad är att kunna se skillnad på att mörda eller grov misshandla väldigt små barn och ordningsmaktens befogenheter när det gäller att hantera ungdomar som härjar och hotar på stan.

Innan du lyckats se att dessa saker inte är samma sak eller ens jämställda känns det rätt meningslöst att ge sig ut i en ny diskussion om barnuppfostran med dig eftersom jag har svårt att se att du skulle kunna ta till dig något av det som sägs.

Själv skulle jag aldrig drömma om att slå min son men har ändå lyckats ge honom väldigt tydliga ramar och regler och en klar uppfattning om rätt och fel.

Jag förstår att det förvirrar dig att det finns uppfostringsmetoder som hamnar mittemellan torktumlare och blockflöjtskväll i velourdräkt.

Hur gör du själv? Mjäkar och låter dig hunsas tills barnet fyllt 15 då du plötsligt tycker att de är stora nog att ta emot en lavett som straff för att de blivit så odrägliga som din silkesvantesuppfostran gjort dem under alla åren fram tills de blivit stora nog att bestraffas för första gången?

Gött o se att SH-kollektivet har ändrat sin uppfattning i överdrivet tuktande av barn sedan tunnelbanetråden. :tummenupp

Hade gärna använt pappans huvud som fotboll om jag hade sett detta.

ps. Hade det varit okej att istället bara handfängsla treåringen, kasta ner honom på marken och satt sig en längre stund med ett knä i ryggen på honom? Vad tycker ni?

Haha jösses, driver du? Jämför du en 3-åring som mördas i en tvättmaskin med en 12-åring som ställt till fanskap men klarar sig utan bestående men?

Snacka om att gräva ner sig i ett djupt hål :rofl

Haha jösses, driver du? Jämför du en 3-åring som mördas i en tvättmaskin med en 12-åring som ställt till fanskap men klarar sig utan bestående men?

Snacka om att gräva ner sig i ett djupt hål :rofl

Jag tror nog snarare han är ute och trollar lite. Och ibland måste man ju mata trollen. :hihi

Men visst är det intressant att någon kan lyckas med konststycket att se dessa händelser som jämförbara, oder?

Hade han använt torktummlaren istället så hade det gått bättre.

Edit: Fy fan vad en del människor kan spåra ur i hjärnan.

Men visst är det intressant att någon kan lyckas med konststycket att se dessa händelser som jämförbara, oder?

Ulvhamne skrev:
Jag tror nog snarare han är ute och trollar lite.

Jag tror han har försökt axla manteln efter sin store idol utan att inse att han saknar den talang och finess hans gamle husgud besatt i denna konstart.
2hhehjt.gif

Jag tycker fortfarande att om man är vuxen nog att bruka våld får man leva med att ett visst mått av våld används för att avvärja det hotet som man utgör.

En treåring som använder våld utgör inget hot, alltså behövs inget våld för att handskas med dem. Allteftersom att föräldrarna skiter i att lära ungen att man inte ska hota, använda våld och dylikt för att få sin vilja igenom, eller för att man känner för det, och ungen blir större behövs ett allt större mått av våld för att hantera hotet. En tonåring som hotar och försöker sparkas är ett reellt hot mot andras hälsa för ingen bättre anledning än att tonåringen känner för det. Det är inte ett straff att brotta ner den tonåringen och invänta polis. Det är hotbildshantering.
Det är helt enkelt en flytande skala. Försök själv att prata en våldsam och hotfull 13-åring till sans. För extra bonus kan du ju hitta en med kniv.

I mitt fall är det inte dubbelmoral, det är relativt väl underbyggda åsikter. Jag tycker däremot att det är en jävla underlig moral att säga att tills någon fyllt 15/18 är de fullkomligt fredade och får inte hanteras så som situationen kräver när de beter sig hotfullt och använder våld.

Jag håller med dig. Självklart tycker även jag att det är en enorm skillnad. Men jag kunde inte undvika att provocera lite. Det är så roande att se hur vissa går på det gång på gång och framförallt hur en viss person alltid ska komma till allas räddning då han inte verkar tycka att de kan argumentera på egen hand. Inga namn ;)

Skalan var man kan bruka våld är självklart flytande och olika från fall till fall. Ett gäng tonåringar, säg 15-16år, med gangsta-uppsynen ska självklart ha stryk om de är kaxiga och man vågar. De utgör ett reellt hot och hotet kan absolut tas på allvar. Enligt min mening händer jäkligt mycket med kids på bara ett par år i just den åldern. Jag har sett många gubbar åka på stryk av 15-åringar när man själv var tonåring. De är potentiella våldtäktsmän, rånare, you name it. 12-åringar - njae.

Visa mig gärna var jag har sagt att någon ska vara fredad upp till 15-18 år så får du en medalj ;) Visa mig gärna också var jag har skrivit att man inte ska läxa upp tolvåringar eller yngre för den delen. Det enda jag har skrivit är att den vakten i tunnelbanan måste ha varit jävligt räddhågsen av sig med tanke på det sätt han agerade. Läsförståelsen i tunnelbanetråden var inte på topp om man säger så. Allt ligger kvar, varsågod och leta. :tummenupp

Det jag också ställer mig lite frågande till, med tanke på hur det dras upp gång på gång, är hur allvarligt en ovanligt liten och spinkig 12-årings sk "mordhot" kan tas. Visst är han farligare än en 3-åring men inte fan är han farlig. De får allt ha lite mörkare röst än så för att jag ska ta av mina silkesvantar.

Last edited:
... men har ändå lyckats ge honom väldigt tydliga ramar och regler och en klar uppfattning om rätt och fel.

:rofl :rofl Jag tror jag skrattar ihjäl mig! Jag hade gett mycket för att se dig försöka dig på att vara auktoritär. Hotar du med att ta ner Nalle Puh-solskyddet i Skodakombin då eller? Jag har genomskådat dig för länge sen vännen. Varför inte bara ta och spela WoW istället? Du förstår säkert vad jag menar.

Det jag också ställer mig lite frågande till, med tanke på hur det dras upp gång på gång, är hur allvarligt en ovanligt liten och spinkig 12-årings sk "mordhot" kan tas. Visst är han farligare än en 3-åring men inte fan är han farlig. De får allt ha lite mörkare röst än så för att jag ska ta av mina silkesvantar.

Och du tyckte seriöst att ordningsvakterna i tunnelbanefilmen tog av silkesvantarna? :lol

Jag håller med dig. Självklart tycker även jag att det är en enorm skillnad. Men jag kunde inte undvika att provocera lite. Det är så roande att se hur vissa går på det gång på gång och framförallt hur en viss person alltid ska komma till allas räddning då han inte verkar tycka att de kan argumentera på egen hand. Inga namn ;)

Skalan var man kan bruka våld är självklart flytande och olika från fall till fall. Ett gäng tonåringar, säg 15-16år, med gangsta-uppsynen ska självklart ha stryk om de är kaxiga och man vågar. De utgör ett reellt hot och hotet kan absolut tas på allvar. Enligt min mening händer jäkligt mycket med kids på bara ett par år i just den åldern. Jag har sett många gubbar åka på stryk av 15-åringar när man själv var tonåring. De är potentiella våldtäktsmän, rånare, you name it. 12-åringar - njae.

Visa mig gärna var jag har sagt att någon ska vara fredad upp till 15-18 år så får du en medalj ;) Visa mig gärna också var jag har skrivit att man inte ska läxa upp tolvåringar eller yngre för den delen. Det enda jag har skrivit är att den vakten i tunnelbanan måste ha varit jävligt räddhågsen av sig med tanke på det sätt han agerade. Läsförståelsen i tunnelbanetråden var inte på topp om man säger så. Allt ligger kvar, varsågod och leta. :tummenupp

Heh, jag förstod att du antagligen trollade lite.

Men, du förespråkade att våld inte ska användas på barn, på ett absolut sätt. Drar man det argumentet till sin spets betyder det att man är fredad tills man är 18, eftersom att man räknas som barn tills dess. 15 tog jag med för att man blir straffmyndig då.

Och barn inte farliga?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonesboromassakern

Finns många andra exempel.

Jag hade gett mycket för att se dig försöka dig på att vara auktoritär.

Min auktoritet är helt och hållet baserad på att jag på ett nätforum, så ofta som möjligt, i hårda ordalag, berättar om de jag slagit ner och hur tuff jag är f.ö...
Min son, som förvisso inte kan läsa, brukar då få sätta sig bredvid och lyssna när jag läser upp dessa inlägg. Efter ett par inlägg tittar han på mig med stora ögon fulla av respekt och beundran och inser att hans pappa är en väldigt hård och tuff man, nästan en superhjälte, som kan slå ner vem som helst,allt från fyllon i korvkön till fotbollshuliganer och 15-åriga "gangstas".
....alla snorisar som är yngre än 15 brukar jag dock dalta med och ge helt fria tyglar, utan att göra så mycket som ett försök att lära dem rätt och fel eftersom de är för små. Så istället för att ge dem ramar och regler under deras uppväxt så spöar man dem när de fyllt femton för då är de stora nog att få ett rejält kok stryk.

Jag tycker det är oerhört underhållande när småbarnsföräldrar kivas om barnuppfostran på ett forum, särskilt en fredag :hihi

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!