Malmö samåkning

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag vågade mig inte utanför malmö i går .. och jäkla johan ringde och nästan släpade ut mig, fast jag hade bestämt mig att inte köra. Tack Johan ;)
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Tack själv! Sååå svårövertalad var du inte :)
Riktigt nice att ta en sväng, dricka kaffe o snacka goja.
Enligt prognoserna ska det bli lite fler dagar med plusgrader denna veckan...:D
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Aha, det är så man gör.
Lite hederlig telefonterror :)

Ser ut att bli mycket bra på onsdag men då kan jag inte.
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Någon som vill busa lite ikväll? Tänkte plocka ut Kawan på en tur :yoparty
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nja, förutom att man inte ser så mycket när det är mörkt så blir det regn oxå.
Och blir det som igår så är det underkylt :crash

b21f72e2-625f-8c11.jpg
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Ingen halka, men lite småblött :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_0897.jpg
    IMG_0897.jpg
    236 KB · Visningar: 72

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Frun har satt stövlar och handskar i skotorken för att få upp lite värme. Om en stund gäller det! +7 grader i Hörby och torra (hyfsat i alla fall) vägen. Börjar lite lugnt...
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
+7 i Hörby?:confused: man blir inte annat än avundsjuk, själv har man ju 0 till minus 1 på sydkusten med friska till måttliga vindar som dom säger i tv:huvet. när fan kommer våren???:confused:
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Temperaturen hade sjunkit till mellan 4-5 grader +. Men med förvärmda kängor och handskar (Outlast is great!) höll man sig riktigt varm i de 40 min och 3 mil som premiärturen för året tog. Skönt att komma igång igen!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Temperaturen hade sjunkit till mellan 4-5 grader +. Men med förvärmda kängor och handskar (Outlast is great!) höll man sig riktigt varm i de 40 min och 3 mil som premiärturen för året tog. Skönt att komma igång igen!

Nu får du förklara det här med Outlast. Jag har sett lite reklam, men är det bra då ? Hur e det meningen det ska funka, och hur funkar det i verkligheten ?
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Outlast är som en tunnt foder med små "paraffinploppar" över hela ytan. Enklast att förklara funktionen så är det vanlig fysik i grunden - att alla temperatur vill jämna ut sig. Men det är här Outlast-fodret träder in som en sorts buffert. Är du varmare på ryggen (exempelvis om du kör med en ryggsäck) så är ju framsidan kallare pga fartvinden. Värmen från ryggen kommer då att sprida sig framåt mot dom paraffinploppar som har en lägre temperatur. På sommaren blir det då givetvis tvärtom så att framsidan "kyler" ryggen.

Då jag köpte full utrustning förra året (Lindstrands rakt igenom) och kommer att pendla till jobb med MC så valde jag att lyxa till det lite med sådana här tekniska plagg (mina har även Hi-art och Dryway+) för att få en skönare upplevelse.

Men att "förvärma" kängor och handskar med skotorken gjorde mer till än vad jag trodde att det skulle göra.

Handskar: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=167&cid=1)
Kängor: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=112&cid=13
Jacka: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=62&cid=4
Byxor: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=63&cid=8

Just det - hur fungerar det då i verkligenheten. Faktiskt bättre än vad jag hade trott. Har provat brorsans jacka under liknande tillfällen och man känner skillnad.

Det här systemet kallat Dryway+ funkar också. Körde 12 mil i riktigt ösregn i höstas (sånt regn där dropparna studsar upp 5-10 cm från marken igen). Trodde man skulle bli genomsur. Men när jag kom hem var det bara att ta av sig kläderna och man var torr till 95%. Händerna var inte blöta, endast lite fuktiga. Blötast var man väl i ansiktet för visiret håller mindre tätt.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hmmm, intressant. ..måste testa en dån outkast tröja. Handskar hade varit intressant med. . Hur varma e de/?
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Som sagt. Helt ok i 40 min min vid +4 grader. Räcker i min värld... Ska man köra längre tid (eller snabbare är lagligt med mer kyleffekt) så får man nog inrikta sig på ett par vinterhandskar eller om man får plats, ett par tunna under. Som ett "ull-underställ" fast för händerna.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top