Maiers tio budord, softa på jobbet

RoLLER skrev:
Hur tjänar du ditt uppehälle?

Jag jobbar på ett stort IT-företag.. världens största. Jag har samma arbetsmiljö som Dilbert. Antar att det är svårt för en småföretagare att föreställa sig hur det är på stora företag men kvinnan som tråden handlar om har helt rätt. Varför skulle dom annars stämma henne om hon bara pratar nonsens?

KawaChris skrev:
Jag jobbar på ett stort IT-företag.. världens största. Jag har samma arbetsmiljö som Dilbert. Antar att det är svårt för en småföretagare att föreställa sig hur det är på stora företag men kvinnan som tråden handlar om har helt rätt. Varför skulle dom annars stämma henne om hon bara pratar nonsens?

Och du sitter där och känner dig meningslös? Byt jobb då och gör något som du känner har någon betydelse. Vad är alternativet? Som jag skrev innan: att leva på oss andra?

Herman skrev:
Eller är det dax att byta jobb, och sluta gnälla....

Vem fan gnäller?
Jag älskar ungdomlig tvärsäkerhet...
Vi som blivit äldre ser inte världen i svart och vitt längre
utan allt har blivit en stor gråskala. Det blir svårare att
vara tvärsäker då.

Diskutionen pekar ett problem med stora organisationer som
lätt blir byråkratiserade, och det gäller inte minst storföretag.
Det är så att en engagerad medarbetare också blir betraktad
som besvärlig eftersom han/hon kan ha svårt att acceptera en
byråkrati som ofta är ett hinder i arbetet.

Man kan välja olika vägar i den situationen:
1. fortsätt vara engagerad och skit i att du besvärar byråkraterna
du försörjer med ditt arbete.
2. Gör karriär gm att spela politik och bli byråkrat själv.
3. Glid med, du förargar ingen och utmärker dig inte heller.

Sen vid personalnedskärningar så är det så att den som sticker
ut har närmare till galgbacken än den som ligger lågt även om
"utstickaren" drar in mer pengar till firman.

Med den bakgrunden så ser man boken på ett annat sätt
(med reservation för att jag inte heller läst den), som en
handbok i överlevnad gm att spela med i de mekanismer
som byråkratiserade organisationer skapar.

Personligen är jag mest typ 1,
men det är förmodligen korkat som f-n. :kocko

gthyni skrev:
Det är så att en engagerad medarbetare också blir betraktad
som besvärlig eftersom han/hon kan ha svårt att acceptera en
byråkrati som ofta är ett hinder i arbetet.

...men det verkar inte ha med åldern att göra. De flesta rebeller på min arbetsplats är gamla uvar som vägrar finna sig i vad finniga flashiga slipsar hittar på typ omorganisera 2 ggr per år och prata ihjäl sig på eländigt långa möten trots att stora högteknologiska projekt tar flera år på sig innan underhållsfasen.

Jag själv har märkt en markant förändring på bara 20 år. Största boven är enligt min mening en överambitiös tro på att vi ska frälsas av ISO-9000 och säkrar upp oss med livrem, hängslen och efter-dagen-piller så att ingen vågar göra något på egen hand utan allt ska förankras 100 uppåt, nedåt och åt sidorna. Lixom, saker blir inte bättre än vad man gör dem till. Lägga energi på rätt saker är väldigt sällsynt numera. Bara att jämföra med UD, regeringen, räddningsverket och katastrofen. Hur många personer fanns tillgängliga? Hur många ville göra något? Hur många av dem kunde göra något? Varför gjorde ingen något? Förmodligen satt man och läste Maiers Tio Budord istället. Italien däremot, med "icke-fri" televison, fick tummen ur röven på tre röda och skickade iväg folk.

Bara som en liten reflektion...

Usch nej, gäller att hitta något jobb som man trivs med istället. Var förresten på anställningsintervju i förrgår och inväntar nu besked om ifall jag får jobbet eller inte (doktorand i ekologi vid Umeå universitet). Verkar vara ett jobb där man har stort inflytande över sitt arbete och har goda utvecklingsmöjligheter. Dessutom känner jag, som MW sade, att jag skulle kunna göra nytta i de sammanhangen.

Last edited:
Att man gör nytta när man utför sina tilldelade arbetsuppgifter förstår jag inte varför man måste känna. Maximera lönen och minimera tråkighet är väl det man eftersträvar.
Angående att jobb är mer eller mindre tråkigt, det är väl därför det kallas jobb och man får ersättning.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år