Maiers tio budord, softa på jobbet

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Bok om hur man latar sig på sitt jobbB :trött :hihi

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,612332,00.html

1. Lönarbete är modernt slaveri. Du arbetar inte för personlig utveckling utan för lönen i slutet av månaden.
2. Att vilja förändra systemet gör det bara starkare.
3. Arbeta så lite som möjligt - det spelar ingen roll vad du gör - du kan ersättas av första bästa dumskalle.
4. Du bedöms inte efter ditt arbete utan efter hur bra du är på att snällt anpassa dig.
5. Acceptera aldrig en tjänst med stort ansvar. Du måste bara arbeta mer för en futtig extraersättning.
6. Välj en onyttig, improduktiv tjänst. Jobba aldrig på fältet. Ju onyttigare jobb, desto lättare och bekvämare liv.
7. Undvik exponering när du lyckats gömma dig. Bara de som syns får sparken.
8. Behandla vikarier och visstidsanställda med värme eftersom de är de enda som verkligen jobbar.
9. Lär känna igen den som liksom du själv genomskådat systemet och upptäckt hur absurt det är.
10. Inse att näringslivets ideologi inte är sannare än kommunismens trossatser. För som Stalin sa: "Döden vinner alltid till sist. Problemet är att veta när."

Verkar vara en handbok i hur man slipper oroa sig över saker som "arbetskamrater", "referenser" och "god inkomst".

Men "praktarsel" kan man vara säker på att vara.

Chrille skrev:
Verkar vara en handbok i hur man slipper oroa sig över saker som "arbetskamrater", "referenser" och "god inkomst".

Jomen Chrille, förstår du inte. Det gäller att hitta en plats i livet som du känner dig tvingad att gå till, men som du hatar intensivt. Sen kan man leva i detta tillstånd tills man pensionerar sig eller att döden befriar en. En riktigt toppenideologi.

Ovanstående kan vara befläckat av ironi

Chrille skrev:

Nepp, jag instämmer faktiskt lite i vad hon säger, även om det är ganska tillspetsat. På ett (well, många) företag är man bara en bricka, en duktig idiot. Men visst finns det olika typer av företag.

Boken är beställd :tummenupp

Den heter "Hello Laziness" om någon letar efter den engelska versionen

benrangel skrev:
Jomen Chrille, förstår du inte. Det gäller att hitta en plats i livet som du känner dig tvingad att gå till, men som du hatar intensivt. Sen kan man leva i detta tillstånd tills man pensionerar sig eller att döden befriar en. En riktigt toppenideologi.

...

Det är just det jag inte fattar. Jag kan utan problem komma på tio-tjugo olika yrken jag skulle kunna trivas med och jag vägrar sitta på röven och gnälla.

Hur i h-e står man ut med sig själv när man stannar på ett ställe, vantrivs och GNÄLLER?!?

Och hur många arbetsplatser finns det som är helt outhärdliga??

Lösningen ligger i att hitta ett jobb där man känner att man gör nytta. Har man lite samhällssamvete som jag, så jobbar man gärna på ett ställe där man känner att man verkligen bidrar med något. Vad det är du ska bidra med dock, det är en väldigt personlig fråga. Allting handlar om inställning. Du kan ju känna att du bidrar när du står och packar grejer på ett lager, eftersom du vet att någon får en tröja att värma sig med t.ex. Att leva med den inställningen som kvinnan i boken förespråkar kommer bara att göra dig mer trött på livet, eftersom du då känner att du slösar bort åtta timmar varje dag.

Abloy skrev:
Bok om hur man latar sig på sitt jobbB :trött :hihi

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,612332,00.html

1. Lönarbete är modernt slaveri. Du arbetar inte för personlig utveckling utan för lönen i slutet av månaden.
2. Att vilja förändra systemet gör det bara starkare.
3. Arbeta så lite som möjligt - det spelar ingen roll vad du gör - du kan ersättas av första bästa dumskalle.
4. Du bedöms inte efter ditt arbete utan efter hur bra du är på att snällt anpassa dig.
5. Acceptera aldrig en tjänst med stort ansvar. Du måste bara arbeta mer för en futtig extraersättning.
6. Välj en onyttig, improduktiv tjänst. Jobba aldrig på fältet. Ju onyttigare jobb, desto lättare och bekvämare liv.
7. Undvik exponering när du lyckats gömma dig. Bara de som syns får sparken.
8. Behandla vikarier och visstidsanställda med värme eftersom de är de enda som verkligen jobbar.
9. Lär känna igen den som liksom du själv genomskådat systemet och upptäckt hur absurt det är.
10. Inse att näringslivets ideologi inte är sannare än kommunismens trossatser. För som Stalin sa: "Döden vinner alltid till sist. Problemet är att veta när."

Tippar på att hon är helt jäv*a dum i skallen.... Det är min uppfattning!

Herman skrev:
Tippar på att hon är helt jäv*a dum i skallen.... Det är min uppfattning!

Agree. Fy fan vilket synsätt på icke utförda arbeten som någon ska betala för.

Vilket fånigt plagiat. Dilberts "The joy of work" eller "The way of the weasel" rekommenderar jag istället. De ä bra stuff. :tummenupp

Ni som spyr galla över hennes åsikter: hennes grundtanke är att vi är alla ersättningsbara brickor som inte har någonting att vinna på att jobba hårt. Har hon fel eller? Enligt mig har hon helt rätt. Om vi bara är ersättningsbara brickor och om det inte existerar någon koppling mellan möda och belöning/arbetstrygghet så återstår frågan: varför anstränga sig?

Svara på den frågan moralkärringar :tungan .

KawaChris skrev:
Ni som spyr galla över hennes åsikter: hennes grundtanke är att vi är alla ersättningsbara brickor som inte har någonting att vinna på att jobba hårt. Har hon fel eller? Enligt mig har hon helt rätt. Om vi bara är ersättningsbara brickor och om det inte existerar någon koppling mellan möda och belöning/arbetstrygghet så återstår frågan: varför anstränga sig?

Svara på den frågan moralkärringar :tungan .

Med tanke på att beräknad anställningstid är 12-18 mån för mitt jobb så ser jag hur rätt hon har för vissa yrken.

Chrille skrev:
Hur i h-e står man ut med sig själv när man stannar på ett ställe, vantrivs och GNÄLLER?!?

Det ligger väl i den svenska mentaliteten, man ska dra sitt strå till stacken utan att klaga... eller ja, klaga får man göra, men inte fly ifrån det :tummenupp

KawaChris skrev:
Om vi bara är ersättningsbara brickor och om det inte existerar någon koppling mellan möda och belöning/arbetstrygghet så återstår frågan: varför anstränga sig?
Konstig fråga, jag har aldrig haft ett jobb där det inte lönat sig att anstränga sig.

Anledningen till varför många, framförallt unga, svenskar blivit bidragsberoende,
arbetsskygga, snyltare är mer intressant.

/A

Rundningsmärke skrev:
Konstig fråga, jag har aldrig haft ett jobb där det inte lönat sig att anstränga sig.

Anledningen till varför många, framförallt unga, svenskar blivit bidragsberoende,
arbetsskygga, snyltare är mer intressant.

/A

Exakt! Vad ska pengarna och medlen för överlevnad komma ifrån om Du nu inte vill bidra? Någon måste ju se till att vi alla får mat och någonstans att bo. Allt vi gör är ju just att se till att vi får medel till det. Om inte Du bidrar, lever du på någon annan. Ni som har åsikten att det är okej att lata sig borde fundera lite mer över vilken obegriplig lyxtillvaro vi i västvärlden lever i och åtminstone se till att ni gör ert bästa de få timmarna ni faktiskt behöver jobba. :3freak

På arbetet kan man inte ha roligt.
Själva definitionen av arbete är att man hellre skulle göra nåt annat.
Citat: "Mannen från Malmberget"s pappa

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...