Magura blood (kopplingsolja)

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Var till min lokala ktm återförsäljare och köpte dyr kopplingsolja.
Det är magura blood. (Jag vet att det finns billigare)

Hur som helst så sa han.. det är bara att ta flaskan och sätta den på "ventilen"? nertill och fylla på där och samtidigt ha kopplingslocket öppet. För då luftade man samtidigt.

Nu när jag kommer hem så ser jag i manualen att man ska använda sig av ett specialverktyg.. en spruta som man ska fästa vid ventilen.

Man ska alltså inte sätta flaskan på ventilen å fylla på direkt som han sa till mig?

Jag har inte crossen här så har inte möjlighet att kolla om man kan fylla på det sättet som handlaren sa till mig.

Är det någon som kan bekräfta att jag klarar mig utan sprutan?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Om de går å få fast flaskan på luftnippeln nere vid slavcylindern med t.ex en lagom slang så ska de funka...
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
dom e ju skitlätta att lufta på vanligt vis....pumpa öpnna stäng pumpa öppna stäng.......

Funkar rätt bra på min iaf...så länge man inte tömt hela systemet..
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Nu är det problem för mig igen :/
Jag luftade som vanligt eftersom jag inte hade någon spruta.. körde så ett tag och det funkade fint. Tills idag!

Är på väg hem från skogen så slutar kopplingen ta helt och hållet.
Kommer hem och öppnar för att kolla om det är slut på olja men det är det inte?

Olja kvar uppe vid handtaget men ändå inget tryck.. så plockar isär delarna på handtaget och sätter ihop igen för att kolla så att inget kommit snett eller så.

Luftar som jag gjorde sist..
1.pumpar ett par ggr med handtaget,
2.håller handtaget intryckt.
3. öppnar muttern nertill
4. drar åt muttern
5. pumpar med handtaget...

Men inget tryck får jag upp? Det är fortfarande olja kvar uppe vid handtaget.. och pumpar jag medans muttern är "lös" så rinner det ut olja..

Vad är fel? Måste jag ha hojjen igång medans jag gör detta för att få upp nåt tryck eller har något gått sönder tror ni ? ISf vad?
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har alltid gjort den manuella pumpningen och det funkar alldeles utmärkt.

1. Pumpa upp tryck (typ två-tre pump)
2. Håll inne handtaget
3. Öppna mutter nertill och stänger innan allt tryck försvinner
4. Släpp handtaget och pumpa upp tryck igen, dvs gör om från steg 1

Tappar man tryck så har man haft för lite olja eller lyckats få in luft genom att koppla när den ligger ner. Det är inga problem att få bromsen vid handtaget luftfri.

Det enda som jag tycker är konstigt är att hela kopplingshandtaget är lackat, även inuti, och det slits ju ut efter ett tag. Då kommer kopplingen kunna nypa små små luftbubblor.
Har pillat ganska mycket med min koppling då jag trodde det var fel på cylindern vid handtaget. Men självklart var det fel på lamellerna (nyare ktm från 2007 = underdimensionerad koppling för motardkörning). Så dessa små bubblor påverkar inte kopplingens verkan.

Not:
Använder biltemas lhm hydraulolja istället för magura blood (69kr/L). Har "hört" att det är samma så självklart var jag tvungen att byta :) . Men har jag märkt nån skillnad mot vanlig hydraul olja eller "magura blood" ? Nope :D
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag har alltid gjort den manuella pumpningen och det funkar alldeles utmärkt.

1. Pumpa upp tryck (typ två-tre pump)
2. Håll inne handtaget
3. Öppna mutter nertill och stänger innan allt tryck försvinner
4. Släpp handtaget och pumpa upp tryck igen, dvs gör om från steg 1

Tappar man tryck så har man haft för lite olja eller lyckats få in luft genom att koppla när den ligger ner. Det är inga problem att få bromsen vid handtaget luftfri.

Det enda som jag tycker är konstigt är att hela kopplingshandtaget är lackat, även inuti, och det slits ju ut efter ett tag. Då kommer kopplingen kunna nypa små små luftbubblor.
Har pillat ganska mycket med min koppling då jag trodde det var fel på cylindern vid handtaget. Men självklart var det fel på lamellerna (nyare ktm från 2007 = underdimensionerad koppling för motardkörning). Så dessa små bubblor påverkar inte kopplingens verkan.

Not:
Använder biltemas lhm hydraulolja istället för magura blood (69kr/L). Har "hört" att det är samma så självklart var jag tvungen att byta :) . Men har jag märkt nån skillnad mot vanlig hydraul olja eller "magura blood" ? Nope :D

Rätt bra trådlyft men jag testar ändå!

Har lite brådis och vet inte ÅF som säljer Magura blood på en söndag i Malmö/Lund.

Såg dock denna på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/LHM-36987/

Kanske funkar om du testat LHM innan?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top