Magura 190 Radial

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kan man på något sätt se vilken storlek det är på en Magura 190 Radial M/C?
Borde det inte vara stansat någonstans på cylinderhuset?

Jag har en på hojen, men har glömt om det var en 16mm, eller vilken storlek det var som jag köpte...
Och, innan alla kommer med sina smarta kommentarer, så är det så att jag vill ha den på en annan hoj och går från enkel-ok till dubbel-ok system.


Alt, om han Halmstad killen som jag köpte den av kommer ihåg vilken det är. Tyvärr har jag glömt ditt namn... :gnissla
Men vi bytte Magura mot pengar utaför Halmstad Gustav för "ett par år sedan eller så". :va


Fråga två.

Är det någon som kan rekomendationerna för enkel ok, och dubbel ok system?
(förslagsvis då för en Magura 190 Radial M/C)
 
Kan det kanske vara 19 ? Då den heter 190... retorisk fråga (kanske).
 
Last edited:
Nej

190 är en serie, finns i ett gäng olika storlekar.

Och så här ser de ut.

Fekmunka%20190.jpg
 
Last edited:
En fråga, vad är det för skillnad på radial bromspump och vanlig? :)
 
Man kan skryta mer vid korvmojen om man har radial. :tummenupp

(Radial / vanlig - enda skillnaden är i vilken längsled som cylindern ligger.)

Jämför bilden på Maguran (min förra post) och följande bild:

5-950.jpg


Denna ovan är "icke radial" (aka vanlig / old style / etc...)
 
Finns det ingen som helst märkning på den? Så borde väl CC Products, Duells eller Jofrab kunna svara på det. Annars får du väl plocka isär och mäta. :)

Ladda ner applikationslistan på http://www.motorrad.magura.com/english/onroad/onroad.htm så kan du nog lista ut vilken pump som passar ditt ändamål bäst.
 
Last edited:
Man kan skryta mer vid korvmojen om man har radial. :tummenupp

(Radial / vanlig - enda skillnaden är i vilken längsled som cylindern ligger.)

Jämför bilden på Maguran (min förra post) och följande bild:

5-950.jpg


Denna ovan är "icke radial" (aka vanlig / old style / etc...)

Tänkte mest på funktionsskillnaden :tungan

lyckades få med denna till mitt motardkit och har funderat lite på varför man har radiellt, teoretiskt i mitt huvud ser jag ingen funktionsskillnad, fast de ser ju lite racigare ut :)
 

Bifogat

  • P4130021 [].JPG
    P4130021 [].JPG
    63.5 KB · Visningar: 74
Fräckt lånar jag tråden och frågar rakt ut om någon har en pump av något slag att sälja till mig?:rolleyes:
 
Ska du ha dubbel ok så måste du nästan ha 19mm, och har du haft 19mm på enkel oket så skulle du knappt kalarat av att bromsa... Vanligast är väll nånstans mellan 12-16mm på enkel.
 
En fråga, vad är det för skillnad på radial bromspump och vanlig? :)

Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...
 
Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...

Inte för att jag fattar hur men de låter ju bra! :)
 
Tänkte mest på funktionsskillnaden :tungan

lyckades få med denna till mitt motardkit och har funderat lite på varför man har radiellt, teoretiskt i mitt huvud ser jag ingen funktionsskillnad, fast de ser ju lite racigare ut :)

Nej, radialpump är värdelöst. Kan erbjuda mig att ta hand om skräpet.


Radial borde teoretiskt vara mer "effektiv" iom att du har cylindern rakt mot den led som bromsrörelsen med handtaget. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...

Borde vara att en vanlig har olinjär, dvs en x^2 kurva, medan radial har en linjär kurva.

Borde ha med mitt flummande ovan att göra. Dvs att en vanlig kräver ngn form av länkage som ger en progressiv verkan medan en radiell pump verkar "direkt" och utan progressiv verkan.
 
Last edited:
Nej, radialpump är värdelöst. Kan erbjuda mig att ta hand om skräpet.


Radial borde teoretiskt vara mer effektiv iom att du har cylindern rakt mot den led som bromsrörelsen med handtaget. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

För rätt summa pengar (enligt mig) kan du väl få göra det, men du kommer nog inte tycka om rätt summa pengar :tungan

Det är bara mitt huvud som vägrar inse att det borde vara någon skillnad, fattar helt enkelt inte varför det spelar roll...
 
För rätt summa pengar (enligt mig) kan du väl få göra det, men du kommer nog inte tycka om rätt summa pengar :tungan

Det är bara mitt huvud som vägrar inse att det borde vara någon skillnad, fattar helt enkelt inte varför det spelar roll...

Hehe, må nog ha rätt. Gillar köpa billigt och sälja dyrt så du får nog leka själv med pumpen :kinky

Rita upp en enkel skiss över hur de olika pumparna verkar. Gör sedan olika utslag med hur mycket man behöver trycka in bromsgreppet mot hur mycket cylinder/pumpen trycks in.

Eller ta vanliga och radiella och mät så ser du hur stor skillnad det blir.

Skillnaden borde ligga i hur länkaget/växlingen mellan greppet och cylindern/pumpen ser ut.
 
Här är jag! :hej

Men har ju minne som en guldfisk. Är ganska säker på att det är en 16mm pump dock
 
:hej

Där är du ju. :)

Jo, det stämmer nog då. Jag har för mig att det var något sådant oxå, men ville kolla innan jag börjar skifta saker fram och tillbaka. :)

Flyttat lite norrut ser jag :tungan

Ladda ner applikationslistan på http://www.motorrad.magura.com/english/onroad/onroad.htm så kan du nog lista ut vilken pump som passar ditt ändamål bäst.

:tummenupp

Tackar :)


(Ser att 16 nog skulle funka i alla fall!! :) )

Ska du ha dubbel ok så måste du nästan ha 19mm, och har du haft 19mm på enkel oket så skulle du knappt kalarat av att bromsa... Vanligast är väll nånstans mellan 12-16mm på enkel.

:hihi

Anledningen till att jag funderar på att flytta den är just pga att dne är rätt trög. Även om jag är 99% säker på att det är 16mm som jag har.
Det är trögt, men inte tok trögt.

Trista är ju att om jag flyttar den från motarden har jag ju ingen broms alls på motarden... :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top