Magura 190 Radial

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Kan man på något sätt se vilken storlek det är på en Magura 190 Radial M/C?
Borde det inte vara stansat någonstans på cylinderhuset?

Jag har en på hojen, men har glömt om det var en 16mm, eller vilken storlek det var som jag köpte...
Och, innan alla kommer med sina smarta kommentarer, så är det så att jag vill ha den på en annan hoj och går från enkel-ok till dubbel-ok system.


Alt, om han Halmstad killen som jag köpte den av kommer ihåg vilken det är. Tyvärr har jag glömt ditt namn... :gnissla
Men vi bytte Magura mot pengar utaför Halmstad Gustav för "ett par år sedan eller så". :va


Fråga två.

Är det någon som kan rekomendationerna för enkel ok, och dubbel ok system?
(förslagsvis då för en Magura 190 Radial M/C)
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Kan det kanske vara 19 ? Då den heter 190... retorisk fråga (kanske).
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nej

190 är en serie, finns i ett gäng olika storlekar.

Och så här ser de ut.

Fekmunka%20190.jpg
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
En fråga, vad är det för skillnad på radial bromspump och vanlig? :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Man kan skryta mer vid korvmojen om man har radial. :tummenupp

(Radial / vanlig - enda skillnaden är i vilken längsled som cylindern ligger.)

Jämför bilden på Maguran (min förra post) och följande bild:

5-950.jpg


Denna ovan är "icke radial" (aka vanlig / old style / etc...)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Finns det ingen som helst märkning på den? Så borde väl CC Products, Duells eller Jofrab kunna svara på det. Annars får du väl plocka isär och mäta. :)

Ladda ner applikationslistan på http://www.motorrad.magura.com/english/onroad/onroad.htm så kan du nog lista ut vilken pump som passar ditt ändamål bäst.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Man kan skryta mer vid korvmojen om man har radial. :tummenupp

(Radial / vanlig - enda skillnaden är i vilken längsled som cylindern ligger.)

Jämför bilden på Maguran (min förra post) och följande bild:

5-950.jpg


Denna ovan är "icke radial" (aka vanlig / old style / etc...)

Tänkte mest på funktionsskillnaden :tungan

lyckades få med denna till mitt motardkit och har funderat lite på varför man har radiellt, teoretiskt i mitt huvud ser jag ingen funktionsskillnad, fast de ser ju lite racigare ut :)
 

Bifogat

  • P4130021 [].JPG
    P4130021 [].JPG
    63.5 KB · Visningar: 74

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Fräckt lånar jag tråden och frågar rakt ut om någon har en pump av något slag att sälja till mig?:rolleyes:
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Ska du ha dubbel ok så måste du nästan ha 19mm, och har du haft 19mm på enkel oket så skulle du knappt kalarat av att bromsa... Vanligast är väll nånstans mellan 12-16mm på enkel.
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
En fråga, vad är det för skillnad på radial bromspump och vanlig? :)

Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...

Inte för att jag fattar hur men de låter ju bra! :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tänkte mest på funktionsskillnaden :tungan

lyckades få med denna till mitt motardkit och har funderat lite på varför man har radiellt, teoretiskt i mitt huvud ser jag ingen funktionsskillnad, fast de ser ju lite racigare ut :)

Nej, radialpump är värdelöst. Kan erbjuda mig att ta hand om skräpet.


Radial borde teoretiskt vara mer "effektiv" iom att du har cylindern rakt mot den led som bromsrörelsen med handtaget. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

Skillnaden är väll att en "vanlig" bromspump har en linjär bromsverkan. Alltså för varje mm du trycker in ökar trycket på oket dubblet upp alltså 1-2-4-8-16 osv. Medans en radial bromspump ökar radiellt 1-2-3-4-5-6-7. Detta ger då en bättre kontrollbarhet av trycket på frambromsen, mer känsla med andra ord...

Borde vara att en vanlig har olinjär, dvs en x^2 kurva, medan radial har en linjär kurva.

Borde ha med mitt flummande ovan att göra. Dvs att en vanlig kräver ngn form av länkage som ger en progressiv verkan medan en radiell pump verkar "direkt" och utan progressiv verkan.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nej, radialpump är värdelöst. Kan erbjuda mig att ta hand om skräpet.


Radial borde teoretiskt vara mer effektiv iom att du har cylindern rakt mot den led som bromsrörelsen med handtaget. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

För rätt summa pengar (enligt mig) kan du väl få göra det, men du kommer nog inte tycka om rätt summa pengar :tungan

Det är bara mitt huvud som vägrar inse att det borde vara någon skillnad, fattar helt enkelt inte varför det spelar roll...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
För rätt summa pengar (enligt mig) kan du väl få göra det, men du kommer nog inte tycka om rätt summa pengar :tungan

Det är bara mitt huvud som vägrar inse att det borde vara någon skillnad, fattar helt enkelt inte varför det spelar roll...

Hehe, må nog ha rätt. Gillar köpa billigt och sälja dyrt så du får nog leka själv med pumpen :kinky

Rita upp en enkel skiss över hur de olika pumparna verkar. Gör sedan olika utslag med hur mycket man behöver trycka in bromsgreppet mot hur mycket cylinder/pumpen trycks in.

Eller ta vanliga och radiella och mät så ser du hur stor skillnad det blir.

Skillnaden borde ligga i hur länkaget/växlingen mellan greppet och cylindern/pumpen ser ut.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Här är jag! :hej

Men har ju minne som en guldfisk. Är ganska säker på att det är en 16mm pump dock
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hej

Där är du ju. :)

Jo, det stämmer nog då. Jag har för mig att det var något sådant oxå, men ville kolla innan jag börjar skifta saker fram och tillbaka. :)

Flyttat lite norrut ser jag :tungan

Ladda ner applikationslistan på http://www.motorrad.magura.com/english/onroad/onroad.htm så kan du nog lista ut vilken pump som passar ditt ändamål bäst.

:tummenupp

Tackar :)


(Ser att 16 nog skulle funka i alla fall!! :) )

Ska du ha dubbel ok så måste du nästan ha 19mm, och har du haft 19mm på enkel oket så skulle du knappt kalarat av att bromsa... Vanligast är väll nånstans mellan 12-16mm på enkel.

:hihi

Anledningen till att jag funderar på att flytta den är just pga att dne är rätt trög. Även om jag är 99% säker på att det är 16mm som jag har.
Det är trögt, men inte tok trögt.

Trista är ju att om jag flyttar den från motarden har jag ju ingen broms alls på motarden... :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top