magnesiumfälgar på gatan...

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
e' det så lämpligt med tanke på våran vägstandard?
hade tänkt mig Marvic mag. fälgar eftersom jag behöver 2 nya till duccen.
orginal kostar ju ungefär lika mycket så...
 
Marvic själva säger väl att de är för "closed circuit use only" sen Robert Dunlops IoM-krasch. Jag skulle nog inte våga.
 
Kanske har lust att förklara för nötter som mig vad som är dåligt med magnesiumfäljar på gata?
 
BillSkullman skrev:
Kanske har lust att förklara för nötter som mig vad som är dåligt med magnesiumfäljar på gata?
magnesium ska väl vara känsligare för typ tjälskott od om jag inte har
helt fel för mig.
jag undrar mest hur känsliga de e', orginalfälgarna kostar ju som om de
var gjorda i guld och e' ungefär lika starka som en tub varm räkost
 
mio cervello skrev:
orginalfälgarna kostar ju som om de
var gjorda i guld och e' ungefär lika starka som en tub varm räkost
Att dom är dyra stämmer ju, men "tub varm räkost"?
Vad gör du/tänk att göra med fälgarna eftersom du anser att dom är klena.
:confused:
 
När jag köpte min senste hoj en Honda RS250R följde det med två stycken bakfälgar i magnesium av märket Marvick, efter en närmare inspektion upptäckte jag att båda var trasiga. I samband med det lärde jag mig en del om magnesiumfälgar. Med min nyvunna kunskap skulle jag själv aldrig sätta ett par magnesiumfälgar på en gathoj. Läs hela tråden här --> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29693
 
Mattias skrev:
Marvic själva säger väl att de är för "closed circuit use only" sen Robert Dunlops IoM-krasch. Jag skulle nog inte våga.

Sorry Mat.
Du är antagligen för ung; dessa fälgar du refererar till var i kulfiber.

mio cervello skrev:
magnesium ska väl vara känsligare för typ tjälskott od om jag inte har helt fel för mig.
jag undrar mest hur känsliga de e', orginalfälgarna kostar ju som om de
var gjorda i guld och e' ungefär lika starka som en tub varm räkost

Japp känsligare e' dom!
När man t.o.m. kan få "bula" i originalfälgen på en Ducce (alu) så är det ännu lättare med en mag-dito.

Men... [som alltid finns ett men]
Kör du bara på hyffsat fina 70-vägar och krämar...
Tittar över fälgarna efter varje körning...
Röntgar fälgarna varje år...
Kör aldrig med framhjuls- o bakhjulskörningar....

Lite överdrivet men kan som exempel dra MV Agusta - som med deras 'Oro-cyklar som har mag-fälgar - skall in på översyn, verkstad var 500-mil....
Visserligen är all denna försiktighet från MV-fabriken p.g.a Amerikanska marknad där man lätt kan dra på sig en stämning.
 
med en mag-dito.

Men... [som alltid finns ett men]
Kör du bara på hyffsat fina 70-vägar och krämar...
Tittar över fälgarna efter varje körning...
Röntgar fälgarna varje år...
Kör aldrig med framhjuls- o bakhjulskörningar....

kör alltid försiktigt, som en gammal tant du vet...
förutom när jag kör på skräp på vägen till biscaya och slår hål avgassystemet
framhjulskörning verkar onödigt eftersom duccen bara driver på
bakhjulet och bakhjulskörning e' mest ofrivilligt .
saknar du inte något med större hjul än 6.5"???
 
Bosco skrev:
Sorry Mat.
Du är antagligen för ung; dessa fälgar du refererar till var i kulfiber.

Åh, tack! Du är den första på länge som sagt "för ung" om mig. :)

Jag var förvisso inte på plats, men inte är det här kulfiber?
 

Bifogat

  • feljpaj.jpg
    feljpaj.jpg
    102.3 KB · Visningar: 248
Marvic

mio cervello skrev:
e' det så lämpligt med tanke på våran vägstandard?
hade tänkt mig Marvic mag. fälgar eftersom jag behöver 2 nya till duccen.
orginal kostar ju ungefär lika mycket så...
Tja! jag har marvic penta på min r1 och inte har jag några problem med dom.
Ring till kk-racing och prata med kjell om du har frågor kring marvic fälgar. :banana
 
Mattias skrev:
Åh, tack! Du är den första på länge som sagt "för ung" om mig.

Du vet, man kommer långt med att smickra - tänkte minska fokus på frågan...
[_och_ hur gammal i gatan jag själv e']

Mattias skrev:
Jag var förvisso inte på plats, men inte är det här kulfiber?

Visst håller jag med. Då har det isf hänt flera gånger på IoM och just för Mr Dunlop.
Men håller med dig att det ser "kritvitt" ut i kanterna...
Och inte som en PVM-fälg som det handlade i kulfiber-fallet. Tyvärr har jag inget bildbevis i burken (för många virus och formateringar) men ngn gammal tidning på utedasset finns nog....
 
Jag har magnesiumfälgar på min racehoj, men på en gathoj så är det overkill.
 
Bosco skrev:
Sorry Mat.
Du är antagligen för ung; dessa fälgar du refererar till var i kulfiber.



Japp känsligare e' dom!
När man t.o.m. kan få "bula" i originalfälgen på en Ducce (alu) så är det ännu lättare med en mag-dito.

Men... [som alltid finns ett men]
Kör du bara på hyffsat fina 70-vägar och krämar...
Tittar över fälgarna efter varje körning...
Röntgar fälgarna varje år...
Kör aldrig med framhjuls- o bakhjulskörningar....

Lite överdrivet men kan som exempel dra MV Agusta - som med deras 'Oro-cyklar som har mag-fälgar - skall in på översyn, verkstad var 500-mil....
Visserligen är all denna försiktighet från MV-fabriken p.g.a Amerikanska marknad där man lätt kan dra på sig en stämning.
Det jag vet från flygindustrin är att magnesium är mycket känsligt för
korrosion. Om det blir en skada på ytbehandlingen är det inte bra, måste åtgärdas omgående!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top