MacOS X på pc?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Well...det är ju numera mer eller mindre samma hårdvara i en överprissatt crapintosh som i en winblows-maskin. Kan man dra in MacOS X på en PC på samma sätt som man kan dra in winxp på en mac?

Ja, det funkar. Det kan vara lite lurigt ibland med viss hårdvara, men generellt sett så är det ganska smärtfritt.

*Vet du om den finns till "rabatterat pris" på TBP eller nån annan tracker? Länka inte dit bara, då blir du modererad 8) (av dig själv kanske :p)

Det kan man, men kolla så du har rätt chipset i maskinen. Det går inte och installera OSX på en maskin med amd-cpu. Ja OSX finns "rabatterat" Optimalt är en Intel 975 chippad pc med dualcore.

Jag har relativt nya grejer i burken, ett ASUS mobo som kostade 2100 pix :näsblod med en massa gadgets jag inte använder (wlan+2gbit lan, fjärrkontroll till multimedia osv) med 975x chipset. Min bootdrive är en scsi-disk, men har precis köpt en sata2-disk som jag tänkte partitionera upp och prova macosx på (i bios kan jag ställa om den ska boota på scsi eller sata-n). Tänkte alltså inte ha dualboot, utan tänkte fippla med bios när jag vill "macca".

Antar att man måste ha macos-et på första partitionen på disken?

Vilken version ska man ha? Funkar Leopard (10.5) eller ska man satsa på säkra kort (10.4)?

Det verkar dessutom finnas Mac os X86 versioner? :va

Det verkar som om OS-djungeln är likadan på mac som för pc/linux/whatevah.

Last edited:
Gööött!

Då ska jag tanka och se om det lever upp till hypen :hihi

För att få den rätta upplevelsen ska man nog hålla sig till Apples egna prylar. Risk för att man annars får samma kaotiska tillvaro som PC:n normalt erbjuder.

För att få den rätta upplevelsen ska man nog hålla sig till Apples egna prylar. Risk för att man annars får samma kaotiska tillvaro som PC:n normalt erbjuder.

Det är inte hårdvaran som skapar kaoset hos en PC, det är pyttemjuks programvaror.

Det är inte hårdvaran som skapar kaoset hos en PC, det är pyttemjuks programvaror.

Jag är inte direkt känd som någon supporter av Microsoft men faktum är att det nog inte är helt enkelt att få det att fungera med de oändliga kombinationer av hårdvara som finns på marknaden, se bara på (Hasta la) Vista - sämre stöd av mjuk- och hårdvara har väl aldrig kommit från Microsoft.

En stor fördel för Apple (och t ex Sun) är att de kontrollerar båda delarna. Mycket mindre variation ger mindre att testa och bättre kvalitet.

Att du ska köra en piratversion av Mac OS X på en bland-PC det är väl sisådär troligt att det blir problemfritt men uppdatera gärna med hur det går.

Jag är inte direkt känd som någon supporter av Microsoft men faktum är att det nog inte är helt enkelt att få det att fungera med de oändliga kombinationer av hårdvara som finns på marknaden, se bara på (Hasta la) Vista - sämre stöd av mjuk- och hårdvara har väl aldrig kommit från Microsoft.

En stor fördel för Apple (och t ex Sun) är att de kontrollerar båda delarna. Mycket mindre variation ger mindre att testa och bättre kvalitet.

Att du ska köra en piratversion av Mac OS X på en bland-PC det är väl sisådär troligt att det blir problemfritt men uppdatera gärna med hur det går.

Pirat och pirat...officiell version, skapad för x86, samt hårdvara motsvarande vad som sitter i en iCRAP (förutom moderkortet då). Nerladdad - visst. Men verkar inte behöva cracks eller nåt sånt.

Men det sitter ju samma skit i apple som pc nuförtiden. Borde funka om man hittar drivisar, vilket man säkert inte gör.

Men det ska provas iaf :)

Är det bukten och liknande som gäller? För det finns väl ingen laglig testversion eller liknande man kan prova?

Men det sitter ju samma skit i apple som pc nuförtiden. Borde funka om man hittar drivisar, vilket man säkert inte gör.

Men det ska provas iaf :)

Är det bukten och liknande som gäller? För det finns väl ingen laglig testversion eller liknande man kan prova?

Håller på att dra ner 10.4.8 från bukten, samt 10.5 (verkar vara beta) från samma ställe. Fast kom precis på att jag inte har nån dvd-brännare då jag brukar köra allt i daemon-tools....det lär ju inte funka :p

jag tar hem 10.4.5. Verkar som om många har fått den att funka så : )

Kommer med rapport senare om det funkar :hihi

Har kört osx x86 på min P4 3,4 HT med ATI x800 graffe och 1024mb minne.
Tror ATI är att föredra före Nvidia i detta fallet.
Alla grafiska utsmyckningar funkade inte med mitt grafikkort men bortsett från det funkade det bra.
Blåtandsstickan som jag aldrig fick att funka i windows hoppade igång klockrent i osx.
Min nästa burk/bärbara blir nog en mac.

Här kan du nog få lite hjälp:
http://www.osx86project.org/

hmm...brände en dvd med 10.4.8 at boota med. Får "/com.apple.boot.plist not found" direkt. Betyder det att imagen är kass eller vad fasiken behöver jag göra? Andra på TPB säger att den funkar (det är x86-versionen).

Edit: Satte DVD:n på pri IDE istället för Jmicron IDE-emulatorn på moderkortet och då hittade den DVD:n med alla mac-filer. Så nu har jag både winxp och MacosX installerat :) Det som inte funkar ännu är SCSI-kortet med tillhörande hårddisk (spelar mindre roll eftersom det är windows-systemdisken) samt ljudet (inbyggt AC97). Får väl försöka hitta drivisar till det på nåt sätt....finns inte på ASUS hemsida dock.

Last edited:
update: ljud+bild (divx) funkar klockrent nu, fick installera nån driver package för mitt moderkort samt xvid för quicktime.

Är lite ovan vid OS-et dock, men det kommer väl (skriver i det just nu). Verkar vara bra mycket snabbare/smidigare än winXP, det kan iofs bero på att jag inte har några program installerade utöver firefox....Men chess har crashat ett par gånger :(

Det kanske t.o.m. funkar i en Virtual Machine? Kolla in VMware.

Provade det lite innan, men det blev så jäkla slött. Mycket snabbare att ha det direkt på hårddisken och boota det "clean". Mitt moderkort har en egen inbyggd "bootselector" (press f8 for boot menu) dä jag kan välja vilken hårddisk jag ska boota från. Smidigt som fan. Så om jag vill in och rota i Mac OSX kör jag bara F8 och väljer den disken vid omstart :)

Back