View attachment 512865
En klassiker. Här stod Sveriges första bensinpump och det är därifrån namnet mack kommer. Wikipedia har säkert en sida om det.
Hägersten, Vattenledningsvägen.
Så här såg den ut.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
View attachment 512865
En klassiker. Här stod Sveriges första bensinpump och det är därifrån namnet mack kommer. Wikipedia har säkert en sida om det.
Hägersten, Vattenledningsvägen.

Ja, den macken (korsningen Johan Skyttes Väg - Segervägen) kör jag förbi ofta när jag har det 'området' i jobbet. Alltid lika underbart. Idag verkar det vara nån som har sitt lager där, tror nån slags plåtfirma eller nåt med rör. Man har hägnat in allt också vilket känns lite tråkigt.I Älvsjö däremot, där kan man i alla fall se den nerlagda macken. I ett villaområde, några kvarter från genomfartsleden. Inte det bästa läget. Har aldrig tankat där tidigare och inte idag heller.
Kanske dags att läsa att lite nostalgi på Readly, det finns 19 utgåvor mellan 2013 och 2016.En bra och läsvärd artikel även om den är gammal. Körde förbi och morsade på både Jonas och Mattias.
![]()
Riksväg 6 - Slingerormen
Text: Göran Willis Den oansenliga macken på Utflyktsvägen i Turinge ser inte ut att ruva p...www.riksettan.net

Det ligger ett Hemköp ett stenkast därifrån. Vi kallade det Kött-Hemköp för att de hade så bra kött. Polare åkte dit enkom för köttet.Ja, den macken (korsningen Johan Skyttes Väg - Segervägen) kör jag förbi ofta när jag har det 'området' i jobbet. Alltid lika underbart. Idag verkar det vara nån som har sitt lager där, tror nån slags plåtfirma eller nåt med rör. Man har hägnat in allt också vilket känns lite tråkigt.
Finns lite att läsa på internet, ser jag: http://modernisma.blogspot.com/2011/06/gulf-moter-gluff-gluff.html

Men var köper man bra kött nuförtiden då?Vi kallade det Kött-Hemköp för att de hade så bra kött.
.. ja, mums på gifflar, men vad är det där för hoj?? Den är grym, jag vill ha den.massproducerade kanelgifflar
Vilken jäkla hoj. Som ett vildsvin nästan. Vilken årsmodell? Var hittar man en sån idag?Suzuki DR600

.. wow. Den är motardad också. En sån kanske man skulle ha, eller?Det ligger en på blocket.
Drygt 50 färgblinda har sparat annonsen.
Ja 24 när jag skärmdumpade.
Lackad plast brukar inte hålla i längden. Endast tanken är i plåt.
Troligen 17” fram, att använda en bakfälg är vanligt.
Jag har 18” beställd från England och borrad för att passa navet. ISR-skiva.
21 literstank original.
View attachment 513271
.Men var köper man bra kött nuförtiden då?
Tackar för tips. Jag förstår, .. ser inget /kg-pris eller annat. Det kanske varierar med Vattenfalls dagspriser? Jag ska nog åka dit och prova några bitar nötkött.Har fått bra recensioner iaf. Jag jobbar i Älvsjö och ska nog slira förbi..

Stannade till vid "Macken på backen" idag.
Det var ett "vattenhål" för oss "back in the days" när man körde snöskoter från centralorten, till en skidanläggning som hade restaurang.
Vet inte när den sista droppen rann ur pumpmunstycket, men dom verkar ha haft alternativen med både "riktig" bensin (96 &98), men även blyfri både 95 och 98.
Senast jag tankade där var slutet på 80-talet, och i modern tid har affären/kiosken varit en lagerlokal för bärplockning.
View attachment 516625
Stannade till vid "Macken på backen" idag.
Där har jag varit för en femton år sedan och intervjuat en rolig man som byggde veteran-dubbelbandare med hiskliga motorer i lokalerna där…
Wtf, där var det inte hysteriskt länge sen jag tankade, trodde jag iaf... Låg en burgarbar på vänstra änden av kåken på bilden som alltid verkade ha mycket folk men den är stängd sen ett par år tillbaka.
Snyggt - tack!![]()
Macken på backen stänger
Från och med 1 april är det sluthandlat i Svartlå. Då stänger byns lanthandel, Macken på backen. - Helt förskräckligt. Man går hit för att handla med...www.kuriren.nu

|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |