Mackar i Sverige

I Älvsjö däremot, där kan man i alla fall se den nerlagda macken. I ett villaområde, några kvarter från genomfartsleden. Inte det bästa läget. Har aldrig tankat där tidigare och inte idag heller.
Ja, den macken (korsningen Johan Skyttes Väg - Segervägen) kör jag förbi ofta när jag har det 'området' i jobbet. Alltid lika underbart. Idag verkar det vara nån som har sitt lager där, tror nån slags plåtfirma eller nåt med rör. Man har hägnat in allt också vilket känns lite tråkigt.

Finns lite att läsa på internet, ser jag: http://modernisma.blogspot.com/2011/06/gulf-moter-gluff-gluff.html

Last edited:
En bra och läsvärd artikel även om den är gammal. Körde förbi och morsade på både Jonas och Mattias.

Kanske dags att läsa att lite nostalgi på Readly, det finns 19 utgåvor mellan 2013 och 2016.

IMG_0873.png

Ja, den macken (korsningen Johan Skyttes Väg - Segervägen) kör jag förbi ofta när jag har det 'området' i jobbet. Alltid lika underbart. Idag verkar det vara nån som har sitt lager där, tror nån slags plåtfirma eller nåt med rör. Man har hägnat in allt också vilket känns lite tråkigt.

Finns lite att läsa på internet, ser jag: http://modernisma.blogspot.com/2011/06/gulf-moter-gluff-gluff.html
Det ligger ett Hemköp ett stenkast därifrån. Vi kallade det Kött-Hemköp för att de hade så bra kött. Polare åkte dit enkom för köttet.
Det var flera år sedan nu. Inte värt ett besök längre.
Från macken och ett tjejkast neråt låg en kinarestaurang med uteservering. Dit har vi åkt många gånger. Den slog igen såg jag förrförra(?) sommaren. Nästa gång jag åkte förbi var det bara en stor grop! Nu står det ett stort flerfamiljshus där.

Några massproducerade kanelgifflar kan man dock fortfarande handla i affären.
IMG_1956.jpeg

Några år senare, samma gata som hojen står på, så var jag och kollade på en blå TRX850. Tveksamt skick så jag backade.

Last edited:
Vilken jäkla hoj. Som ett vildsvin nästan. Vilken årsmodell? Var hittar man en sån idag?

Hittade precis en trå här:

Det ligger en på blocket.
Drygt 50 färgblinda har sparat annonsen.
Ja 24 när jag skärmdumpade.
Lackad plast brukar inte hålla i längden. Endast tanken är i plåt.

Troligen 17” fram, att använda en bakfälg är vanligt.
Jag har 18” beställd från England och borrad för att passa navet. ISR-skiva.
21 literstank original.

IMG_1553.jpeg

Det ligger en på blocket.
Drygt 50 färgblinda har sparat annonsen.
Ja 24 när jag skärmdumpade.
Lackad plast brukar inte hålla i längden. Endast tanken är i plåt.

Troligen 17” fram, att använda en bakfälg är vanligt.
Jag har 18” beställd från England och borrad för att passa navet. ISR-skiva.
21 literstank original.

View attachment 513271
.. wow. Den är motardad också. En sån kanske man skulle ha, eller?

Jag hoppar till DR600-tråden.

Stannade till vid "Macken på backen" idag.
Det var ett "vattenhål" för oss "back in the days" när man körde snöskoter från centralorten, till en skidanläggning som hade restaurang.
Vet inte när den sista droppen rann ur pumpmunstycket, men dom verkar ha haft alternativen med både "riktig" bensin (96 &98), men även blyfri både 95 och 98.
Senast jag tankade där var slutet på 80-talet, och i modern tid har affären/kiosken varit en lagerlokal för bärplockning.

IMG_3589_resize.jpg

Stannade till vid "Macken på backen" idag.
Det var ett "vattenhål" för oss "back in the days" när man körde snöskoter från centralorten, till en skidanläggning som hade restaurang.
Vet inte när den sista droppen rann ur pumpmunstycket, men dom verkar ha haft alternativen med både "riktig" bensin (96 &98), men även blyfri både 95 och 98.
Senast jag tankade där var slutet på 80-talet, och i modern tid har affären/kiosken varit en lagerlokal för bärplockning.

View attachment 516625

Där har jag varit för en femton år sedan och intervjuat en rolig man som byggde veteran-dubbelbandare med hiskliga motorer i lokalerna där… minns inte om det publicerades eller om det bara var på kul. För kul var det.

Med vänlig hälsning,

När jag var barn drömde jag om att ha en liten mack, med sån där amerikansk plinga när bilarna svängde in, så jag på amerikanskt vis kunde sitta och sova i en gungstol utanför, sen att klimatet skiljer sig lite, det tänkte man inte så mycket på

Sedan hade vi en mysig liten mack på väg till sommarstugan där vi alltid stannade, farbrorn i macken gav alltid oss ungar något, ofta såna där papperstunna reklamkepsar med genomskinlig grön skärm, han bodde mittemot macken så ibland fick man tuta så kom han lufsandes över vägen med en av frugans bullar och en kaffemugg som nog aldrig diskades.

Skulle man köpa motorolja så pumpade han upp den i ett rostfritt mått direkt ur fatet, oljemåtter var renare än kaffemuggen, en gång blev jag kraftigt åksjuk just innan vi stannade där, och farbrorn sa "Pojken behöver salt och vätska" och gick hem och hämtade en flaska hemkokt saft och en halv falukorv och mycket riktigt så piggnade jag till och klarade resten av resan utan problem.

Snacka om fullservice mack!

Här stannade farsan och jag en gång och bytte ett knutkors på Amazonen, på väg mot Kainulasjärvi.
Jag bedömer att det var i början av 80-talet, och före 85.
Det lät illa, men vi hade kanske klarat oss hem om inte räddningen funnits tillhands.
Knutkorset fanns på på hyllan, innan korvarnas tid.
Och han bytte det naturligvis inte själv, det fanns en anställd mekaniker, som även bytte oljan i bakaxeln.
Nu verkar det faktiskt fortfarande gå att tanka här, men inte mycket mer.

OK.jpg

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...