M90 kläder (Gävleborg)

*Hugo*

öka takten sista kvarten.......... :-)
Gick med
7 Jul 2004
Hoj
meanstreak 02
Tjena ... :tungan

Är det någon här som vet om man kan köpa M90 kläder
I närheten???

Mvh.Peter

*Hugo* skrev:
Tjena ... :tungan

Är det någon här som vet om man kan köpa M90 kläder
I närheten???

Mvh.Peter
Kolla med någon av de återförsäljare som listas här: http://www.fmlog.mil.se/article.php?id=11432

http://www.militaryshop.se är en av de återförsäljare som säljer överskottsmaterial, de har en butik i Göteborg. Om de har "äkta" M/90 beror nog till stor del på om FMLOG och/eller FMV har haft några batch-utförsäljningar av just detta uniformssystem på senare tid. Det tillverkas även M/90 "civilt", eller gjordes åtminstone förut.

Edit: oops, nu såg jag att du skrivit Gävleborg och inte Göteborg :rodnar Sorry :). Men det går säkert att beställa över postorder om du inte hittar någon butik. Kolla med jakt/fiske-butiker, jag har sett flera som sålt M/90.

Last edited:
Markus skrev:
De verkar ha brallor uppsydda i M/90-tyg, dock inte orginal-modellen.

Sen har de M/90-kängan för det facila priset 1395 kr (!). Fyfan, den kängan är inte värd det priset, för 1400 kr får man ju nästan en billig Lundhags-känga som är bättre på alla punkter. Överskotts-surplys-armyfreak-butiker har en tendens att prissätta sina grejor lite väl högt ibland..

hållundan skrev:
Notera min lilla smiley. Jag har då inte betalt för nåt :näsblod
Har du snott en hel M/90-uniform då? Det är regelrätt stöld med tanke på priset.

Visst norpade man en och annan M/59-skjorta, M/90-undertröja och en olles brorsa med mera, men en M/90-uniform känns lite som att gå över gränsen för vad som är ärlig payback för allt slit i lumpen och vad som är stöld av statlig egendom.

sgtpepper skrev:
Har du snott en hel M/90-uniform då? Det är regelrätt stöld med tanke på priset.

Visst norpade man en och annan M/59-skjorta, M/90-undertröja och en olles brorsa med mera, men en M/90-uniform känns lite som att gå över gränsen för vad som är ärlig payback för allt slit i lumpen och vad som är stöld av statlig egendom.
Visst låter 5000 mycket, vad tror du staten betalar för det. Skulle inte tro ens en gång 1/3, nånstans runt 1000-1500 och det borde man vara värd efter 10 månaders slit!

sgtpepper skrev:

Nej det har jag inte sagt. Och det har jag inte gjort. Men andra pinaler har väl råkat hänga med efter muck. Strumpor å annat... Typ.

hållundan skrev:
Nej det har jag inte sagt. Och det har jag inte gjort. Men andra pinaler har väl råkat hänga med efter muck. Strumpor å annat... Typ.
Ja, men sånt är ju standard att de "råkar" hänga med :). Fast trådskaparen var väl mest ute efter själva fältuniformen, antog jag i vart fall.

I går när jag stod och tvättade så kom jag att tänka på lumpen-kalsongerna, idag skulle det kännas ganska märkligt att dra på sig någon annans kallingar, men då klädde man glatt på sig kalsonger som burits av X antal andra lumpare... Iofs var de väl tvättade i 100 grader eller liknande, men ändå.. Bara en liten reflektion :)

sgtpepper skrev:
Ja, men sånt är ju standard att de "råkar" hänga med :). Fast trådskaparen var väl mest ute efter själva fältuniformen, antog jag i vart fall.

I går när jag stod och tvättade så kom jag att tänka på lumpen-kalsongerna, idag skulle det kännas ganska märkligt att dra på sig någon annans kallingar, men då klädde man glatt på sig kalsonger som burits av X antal andra lumpare... Iofs var de väl tvättade i 100 grader eller liknande, men ändå.. Bara en liten reflektion :)
Hahah, visst är det så.... Dom har man ett antal alltså. Så jävla goa ändå. Trots många användare. Mmmm, frågan är bara vad man ska med en M/90-uniform till?

hållundan skrev:
Hahah, visst är det så.... Dom har man ett antal alltså. Så jävla goa ändå. Trots många användare. Mmmm, frågan är bara vad man ska med en M/90-uniform till?
Kanske finns några som är lite mer skogsmulle än vad du och jag är. Inte bara jagar brudar utan även annat vilt :hihi

sportarn skrev:
Kanske finns några som är lite mer skogsmulle än vad du och jag är. Inte bara jagar brudar utan även annat vilt :hihi
Ha, måste vara så... Hade jag vart i skogen hade jag klätt på mig orangea lyskläder, man vill ju inte försvinna.

Jag ville f.ö "kroma" min AK5 i lumpen, det fick jag inte :)

sportarn skrev:
Visst låter 5000 mycket, vad tror du staten betalar för det. Skulle inte tro ens en gång 1/3, nånstans runt 1000-1500 och det borde man vara värd efter 10 månaders slit!
Staten har en kuslig förmåga att betala överpriser. Särskilt försvaret. :gnissla

Får M/90-byxor säljas hur som helst? Måste de inte ha annorlunda benslut för att få sälja civilt? Har för mig att det var något med några nassar som varit ute och varit lite patriotiska i M/90 och militären felaktigt fick skit för det...

*/ ?>
Back