M unplugged

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett par kommuner i Blekinge styrs och kommer styras av en ohelig allians som vi kan kalla ”SocialModeraterna”. Benämningen är inte helt ny, den började användas mer efter moderaternas kupp i Sölvesborg då Kith Mårtensson, omedelbart efter att hon gått till val(seger) med Samstyret, klev fram med sossarna. Jag använde den föga smickrande titeln långt före Louise Erixon, men då som kritik mot M:s sillmjölkighet, nu kuppar de helt flagrant in sossarna.

Nu är det Ronneby som blir föremål för en likartad kupp och för oss i Blekinge är det ingen överraskning att den moderate överlöparen i Sölvesborg är med och petar också i Ronneby, från regionnivå.

Jag blir inte förvånad om samma sak sker i Olofström, Karlshamn och Karlskrona.

Hur är det i era kommuner, är socialmoderaterna på frammarsch?

Här de, som i en buskis man aldrig borde gjort:

Också ett bra exempel på varför SD skall ha vilka konton de vill, behövde bara in och vända i en sekund på SVT artikeln för att förstå journalistens trevliga anslag.

Vissa saker är alltid bra, tex socialdemokrati.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Också ett bra exempel på varför SD skall ha vilka konton de vill, behövde bara in och vända i en sekund på SVT artikeln för att förstå journalistens trevliga anslag.

Vissa saker är alltid bra, tex socialdemokrati.
Frågan är varför moderaterna vill i säng med sossarna när de redan har styret? Individen på filmen har dessutom mycket annat på sin CV av mobbing, fylleri och brott mot policy han själv implementerat. Finns mer, risken för jäv t ex.
Från högsta nivå inom M uppmanades han att avgå, men icke.
Ska bli intressant att se om det här är moderaternas nya strategi. Använda SD och andra som språngbräda för att sen gå ihop med sossar och liknande.

En företagare och moderat i Sölvesborg sa att inom näringslivet är detta att betrakta som trolöshet mot huvudman. Håller med om det.

Dessa maktfullkomliga individer betraktar rösterna som sina egna, utan förpliktelser mot dem som valt dem och på vilka löften.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Frågan är varför moderaterna vill i säng med sossarna när de redan har styret? Individen på filmen har dessutom mycket annat på sin CV av mobbing, fylleri och brott mot policy han själv implementerat. Finns mer, risken för jäv t ex.
Från högsta nivå inom M uppmanades han att avgå, men icke.
Ska bli intressant att se om det här är moderaternas nya strategi. Använda SD och andra som språngbräda för att sen gå ihop med sossar och liknande.

En företagare och moderat i Sölvesborg sa att inom näringslivet är detta att betrakta som trolöshet mot huvudman. Håller med om det.

Dessa maktfullkomliga individer betraktar rösterna som sina egna, utan förpliktelser mot dem som valt dem och på vilka löften.
Är inte insatt i det här konkreta exemplet, men sett mer i stort tycker jag man lika gärna kan vända på det, iaf på riksplanet. Hur stor lojalitet har egentligen SD gentemot M? Det verkar enbart vara SD:s mest lojala kärnväljare som uppskattar deras sätt att nätkriga, medan det tagits emot väldigt negativt av väljare till övriga Tidöpartier. Samtidigt fortsätter SD att försvara det. Det ger intrycket av att SD värderar denna fråga betydligt högre än Tidösamarbetet.

Det skulle inte förvåna mig om detta till och med skulle kunna få samarbetet att spricka (t ex om L åker ur EU-parlamentet). Får känslan av att SD i såna fall inte skulle ha något emot det eller att de rentav tänker att de skulle gynnas av att gå i opposition ett par år före nästa val - antingen för att de då skulle kunna driva M in i famnen på S (vilket skulle decimera båda) eller tro sig kunna utnyttja sin position och driva sina förslag mer fritt om det blir en minoritetsregering, vilket möjligen också skulle gynna dem, på övriga partiers bekostnad. Kanske till och med samarbeta med S i vissa frågor (efter ett kommande partiledarbyte i S).

För mig är det iaf tydligt att SD inte ser Tidösamarbetet som långsiktigt överordnat. Den överordnade frågan för dem är att nå minst 50% eller åtminstone ett tillräckligt starkt stöd för att ha statsministerposten och sätta agendan.

Sedan tror jag inte man skall underskatta betydelsen av personkemi. I den kommun jag bor i styr SD (som har ordförandeklubban) tillsammans med M och KD och det funkar utomordentligt väl - bästa politiska styret på decennier. De får saker gjorda, medborgarna verkar uppskatta det och det är väldigt tydligt att det finns ett stort förtroende mellan SD:s och M:s främsta företrädare som inte lär raseras i första taget.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är inte insatt i det här konkreta exemplet, men sett mer i stort tycker jag man lika gärna kan vända på det, iaf på riksplanet. Hur stor lojalitet har egentligen SD gentemot M? Det verkar enbart vara SD:s mest lojala kärnväljare som uppskattar deras sätt att nätkriga, medan det tagits emot väldigt negativt av väljare till övriga Tidöpartier. Samtidigt fortsätter SD att försvara det. Det ger intrycket av att SD värderar denna fråga betydligt högre än Tidösamarbetet.

Det skulle inte förvåna mig om detta till och med skulle kunna få samarbetet att spricka (t ex om L åker ur EU-parlamentet). Får känslan av att SD i såna fall inte skulle ha något emot det eller att de rentav tänker att de skulle gynnas av att gå i opposition ett par år före nästa val - antingen för att de då skulle kunna driva M in i famnen på S (vilket skulle decimera båda) eller tro sig kunna utnyttja sin position och driva sina förslag mer fritt om det blir en minoritetsregering, vilket möjligen också skulle gynna dem, på övriga partiers bekostnad. Kanske till och med samarbeta med S i vissa frågor (efter ett kommande partiledarbyte i S).

För mig är det iaf tydligt att SD inte ser Tidösamarbetet som långsiktigt överordnat. Den överordnade frågan för dem är att nå minst 50% eller åtminstone ett tillräckligt starkt stöd för att ha statsministerposten och sätta agendan.

Sedan tror jag inte man skall underskatta betydelsen av personkemi. I den kommun jag bor i styr SD (som har ordförandeklubban) tillsammans med M och KD och det funkar utomordentligt väl - bästa politiska styret på decennier. De får saker gjorda, medborgarna verkar uppskatta det och det är väldigt tydligt att det finns ett stort förtroende mellan SD:s och M:s främsta företrädare som inte lär raseras i första taget.
Är väl inte så konstigt att L och SD utnyttjar varandra. De har inget i samma konstellation att göra.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är väl inte så konstigt att L och SD utnyttjar varandra. De har inget i samma konstellation att göra.
Kan man tycka, men nu är ju denna regering helt beroende av att de är det och faller regeringen skulle jag tro att det innebär en S-ledd regering med allt vad det innebär. Jag tror inte heller man skall underskatta hur denna fråga tas emot internt inom M, liksom bland deras väljare, vilket bl.a. GP:s opinionsundersökning idag vittnar om. SD och M har helt olika partikultur och jag skulle tro att det finns en hel del ilska inom M just nu som de inte visar utåt. M har sett Tidösamarbetet som en långsiktig plattform och de är väldigt måna om att bygga upp ett förtroende hos en bred allmänhet kring detta och där de inte minst behövt balansera frågan i förhållande till hur de skall få tillräckligt stort förtroende bland kvinnliga väljare. Den fasaden är på väg att rämna nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan man tycka, men nu är ju denna regering helt beroende av att de är det och faller regeringen skulle jag tro att det innebär en S-ledd regering med allt vad det innebär. Jag tror inte heller man skall underskatta hur denna fråga tas emot internt inom M, liksom bland deras väljare, vilket bl.a. GP:s opinionsundersökning idag vittnar om. SD och M har helt olika partikultur och jag skulle tro att det finns en hel del ilska inom M just nu som de inte visar utåt. M har sett Tidösamarbetet som en långsiktig plattform och de är väldigt måna om att bygga upp ett förtroende hos en bred allmänhet kring detta. Den fasaden är på väg att rämna nu.
Vad framkommer i den då?

Ja det är helt olika partier, det är gal/tan och allt möjligt men i sak är de överens, numera.

Med FP är inte SD överens om något alls av vikt skulle jag tro. Kolla vad vi fick för samhälle med FolkpartieT vid rodret, tack men nej tack.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad framkommer i den då?

Ja det är helt olika partier, det är gal/tan och allt möjligt men i sak är de överens, numera.

Med FP är inte SD överens om något alls av vikt skulle jag tro. Kolla vad vi fick för samhälle med FolkpartieT vid rodret, tack men nej tack.

En fråga jag tror att man inte skall underskatta är reaktionen hos kvinnliga väljare. Dessa har SD prioriterat ner på senare år, medan de fortfarande är väldigt viktiga för M och ett problem de kämpar med.

– Det är inte ofta man ser en så här tydlig reaktion, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus och konstaterar att ovanligt få svarat ”vet ej”.

Samtidigt tycker bara sju procent att det är mycket positivt, eller ganska positivt att SD har anonyma konton. I praktiken är det SD:s kärnväljare som ser positivt på SD:s agerande, enligt Torbjörn Sjöström.

Om man bryter ned siffrorna och kikar på dem utifrån partisympati visar det sig att även de svenskar som sympatiserar med SD:s samarbetspartier Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna är kritiska. 71 procent av M, L, KD-sympatisörerna, tycker att det är ganska negativt eller mycket negativt att SD använder anonyma konton.

Inte oväntat blir bilden en annan om man tittar på hur SD:s sympatisörer ser på saken.

– Men inte ens inom SD har vi en överväldigande stor grupp som tycker att det är bra. Det är ju lika många som tycker att det är bra som dåligt, säger han.

23 procent tycker att det är mycket eller ganska positivt, medan lika många av SD-sympatisörerna tycker att det är ganska eller mycket negativt.

En majoritet av SD-sympatisörerna är istället neutrala, och tycker varken att det är positivt eller negativt.

– Det ger Sverigedemokraternas partiledning något att fundera över, säger Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

– Det är en varningssignal att det är så pass tunga negativa uppfattningar hos gruppen kvinnor, kanske särskilt för Moderaterna som talat om vikten av att minska könsgapet, och få fler kvinnor att rösta på dem, säger han.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2024-05-23 kl. 08.27.38.png
    Skärmavbild 2024-05-23 kl. 08.27.38.png
    42 KB · Visningar: 4
  • Skärmavbild 2024-05-23 kl. 08.35.14.png
    Skärmavbild 2024-05-23 kl. 08.35.14.png
    34 KB · Visningar: 4

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ska man blanda in vad kvinnor tycker så kommer man ingenstans, det vet alla som lever i ett heterosexuellt parförhållande.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ska man blanda in vad kvinnor tycker så kommer man ingenstans, det vet alla som lever i ett heterosexuellt parförhållande.
Den linjen övergav Sverige lyckligtvis 1919 och lär åtminstone inte återkomma före nästa riksdagsval.

Alla män som lever i ett heterosexuellt parförhållande vet också att man kan tycka vad man vill om saken - i slutändan är det ändå kvinnan som bestämmer.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top