Möte med en pensionär

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
När jag skulle starta min hoj igår såg jag att det stod en pensionär men en liten trasselsnudd i koppel och tittade mot mig en bit bort. Eftersom jag har ett Devil system på XJR:en som genererar en hel del trevligt ljud var jag beredd på att gubben skulle komma fram och gnälla på mig.
Vred om nyckeln och startade hojjen. Mycket riktigt kommer mannen fram och börjar prata.
-Oh vilket härligt ljud.
-Ehh ja visst är det svarade jag förvånat.
-En motorcykel ska låta lite, det är roligare.
-Ehhh ja det tycker jag med.
Hunden tyckte inte likadant. Den skällde och hoppade runt som en tennisboll fastknuten i ett gummiband.
-Hur fort kan du köra med den på autostradan? (inte världens vanligaste ord)
-Jag vet inte, har aldrig provat max, host harkel.
-Jo det hör jag på dig att du har, klarar den 200?
-Ja det gör den nog, fast det blåser en del när man inte har kåpor. Jag har tyvärr lite bråttom och hinner inte prata så mycket mer. (skulle hem och kolla på ”morden i midsomer”, ja sätt igång och dissa mig. )
-Kör försiktigt och ta det lugnt på autostradorna.

Inte direkt sådana här samtal jag brukar ha med pensionärer när jag ska iväg med hojjen.

Alla människor är inte lika, men det är lätt att vi stirrar oss blind och "stereotypar" folk....
Vi kommer väl också blir som den gubben om si så där 40år? :-)

(skulle hem och kolla på ”morden i midsomer”, ja sätt igång och dissa mig. )

vafan min morsa på snart 50bast kikar på sånt :D

flåt va bara tvungen du skrev ju "sätt igång å dissa mig." :)

Jag hade också ett roligt samtal med en äldre herre när jag stod och väntade på färjan över Bråviken. Gubben, som säkert var i 80-årsåldern, klev ur sin Toyota Starlet tillsammans med frugan och kom fram till mig medan frun stod avvaktande ett par meter bort.
Gubben: -Det var en fin motorcykel du har, hur många hästkrafter är det i den? Säkert minst 120 va?
Jag: -Jo, någonstans däromkring är det nog...
Gubben: -Jag hade en Jawa med 14 hästar när jag var ung, när man kom upp över 60 slutade den nästan skaka... Men med den där vill du väl helst köra i 200?
Jag: -Nä, det blir lite för blåsigt då, men runt 120 är det trevligt.

Gubben pekar på en Kawasaki VN1500 som står en bit bort.
-Men såna där tycker jag inte om. De ställer om tändningen så det skall smälla så mycket så möjligt, sedan åker de omkring och låter illa...

Jag hade en aning svårt att hålla mig för skratt :tummenupp
Det finns folk över 50 som inte har fastnat i kromträsket :)

Finns nog gått om öldre människor son tycker om motorcyklar. Jag har en farbror i grannhuset som jag hade ett långt samtal med förra året där han berättade vilken fröjd han tyckte det är när vi kommer med våra motorcyklar. Han sitter ofta och läser på gräset utanför huset och vinkar glatt var gång vi kommer (jag och sambon). Dom drömmer sig säkert tillbaka till den tiden då dom eventuellt körde hoj själva skulle jag tro:tummenupp

Gubben pekar på en Kawasaki VN1500 som står en bit bort.
-Men såna där tycker jag inte om. De ställer om tändningen så det skall smälla så mycket så möjligt, sedan åker de omkring och låter illa...

Jag hade en aning svårt att hålla mig för skratt :tummenupp
Det finns folk över 50 som inte har fastnat i kromträsket :)

i love that kinda ppl :D

Det är inte så många som känner till det, men en gång i tiden, förut, för ganska länge sedan var pensionärerna människor de med, de har lixom förvandlats till pensionärer efter ett tag. Lite som typ Gremlins fast jag tror inte det är nattmackor som gjort dem till pensionärer och de förökar sig inte heller om de får vatten på sig.

Det är inte så många som känner till det, men en gång i tiden, förut, för ganska länge sedan var pensionärerna människor de med, de har lixom förvandlats till pensionärer efter ett tag. Lite som typ Gremlins fast jag tror inte det är nattmackor som gjort dem till pensionärer och de förökar sig inte heller om de får vatten på sig.

Fel! Jag sprutade vatten på en pensionär en gång och det började ryka och bubbla om han och strax efter ploppade det ut närmare 10 st pensionärer!

Härligt när det är så! Har berättat förr här på sporthoj om en äldre farbror som berättade att de "renasade" ur rören, de varskodde varandra om landsfiskalen i byn, stod han ute och skulle stoppa dem så körde de på varsin sida om gubben, och åkte ut och " gömde" sig ett tag tills det fick lugna ner sig..

Man är ALLTID den person man är! oavsett ålder, man har ungerfär samma värderingar hela sitt vuxna liv, man är samma personlighet, DET ändras inte med ålder. Det måste vara en av nackdelarna med att blir riktigt gammal om man har krämpor, men ett ungt vitalt inre(som jag ungefär:D :D )

Last edited:
Även ungarna kan :)

Skulle täcka över hojen igår, och när jag var klar såg jag två småkillar som nyfiket kollade på.
- Ååh, vilken snygg hoj
- Tack, sa jag. Skall du ha en sådan när du blir stor?
- Umm.... näe, jag skall nog ha en volvo !

:)

Skaffa en Triumph så får du hur många pensionärs-kompisar som helst! "Jasså, bygger de motorcyklar fortfarande, en såndär hade jag också när jag var grabb..bla bla bla" :)

Kommer ihåg en gång när jag skulle besikta min Vfr.
Ut ur hallen kommer en "guube" som ser ut att vara minst 90(ser ut som ett troll),kallar in mig i hallen och kollar igenom hojen sen rullar jag ut den och jag blir rätt nervös för jag har ett Yoshimura kolfiber system på.
Gubben kliver stelt upp på hojen och startar,nu blir det gnäll tänker jag. :gnissla
Trot eller ej gubben får världens smile och sitter säkert i 2-3 minuter och bara gasar och ler !
Efter ett tag tystnar hojen och gubben utbrister: FAN VILLKET HÄFTIGT LJUD ! :rolleyes:

Tänk va´goa gamlingar det finns. Tror säkert du hade fått höra om hans hoj som ung om du hade haft tid.
En väldigt liten uppoffring att stanna ett par minuter och få de gamla att se lite positivare på oss som åker på två hjul.
Vi är där oxå en dag, om vi tar det lugnt på autostradan... :tummenupp

Min mormor på 85 år gör alltid tummen upp när jag drar iväg...:tummenupp
Och kallar den moped...:tungan

Det räcker med att putsa lite på hojen så har man garanterat träffat en gubbe inom 15 minuter som säger:
Är det en 125? 750? Jasså 900, oj, själv hade jag en norton men det vet väl inte du vad det är...

Det är en av de saker som jag älskar med motorcyklar. Det är en språngbräda till kontakter med människor jag inte skulle ha talat med annars. Dessa möten som uppstår här och var. Det är helt underbart att låta någon äldre människa få prata av sig lite om sina minnen, han/hon har ett behov av det, och jag lyssnar mer än gärna.

/perris

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...