Mörkt visir endast för tävlingsbruk?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
erik skrev:
2238706 Visst är det korkat, oavsett om regeln finns kvar eller ej så har den i alla fall inte tillämpats vad jag vet.

En förklaring jag hört är att regeln fanns för att funktionärerna skulle kunna få ögonkontakt med förarna men om det stämmer har jag ingen aning om.

Heheh, dom ska man ju inte titta på. Man ska titta dit man kör och jag vill inte hamna utanför och brevid funkisarna.

MrRoadSnail skrev:
2238375 Mackägare kan bli sura om man glömmer att ta av sig hjälmen däremot. :lol

Inte så konstigt att dom blir det heller. får nämligen inte gå in med hjälm på besinstation lr butik oavsett vilket visir man har..
Tror till och med att det är nån form av lag på det, men vill man vara säker så bör man höra med sin lokala bensinkrängare..

/Budde

Budde skrev:
2239086 Inte så konstigt att dom blir det heller. får nämligen inte gå in med hjälm på besinstation lr butik oavsett vilket visir man har..
Tror till och med att det är nån form av lag på det, men vill man vara säker så bör man höra med sin lokala bensinkrängare..

/Budde

När jag var på banken för ett par veckor sedan så knallade det in en tomte med krukan på. Som gjort för att personalen ska trycka på larmknappen... :eek:

Jag vet att det finns förbud mot tonade (vet dock inte vart gränsen går, vid rökfärgat kanske?) visir i England.
Och att står en sak i reglementen och en annan sak gäller stör mig mycket, hur svårt ska det vara att ändra?

Det verkar vara fullt lagligt. Hade mitt spegelvisir på när jag blev stoppad i alkoholkontroll i måndags och då sa inte snuten något om det.

Budde skrev:
2239086 Inte så konstigt att dom blir det heller. får nämligen inte gå in med hjälm på besinstation lr butik oavsett vilket visir man har..
Låter minst sagt otroligt att det skulle finnas en sådan lag.

Om en mackägare blir orolig när jag stannar min hoj, tankar den, går in och ställer mig kön för att betala med uppfällt visir, handskarna i ena handen och plånboken i den andra bör denne nog söka hjälp...

Dominator-Rocks skrev:
2238772 Orkar inte ta den visiret igen men det stod nått liknande som jag skrev, alt.. Only for use on circuits.

Det är en Airoh Warrior 2 inköpt på Beviks i lkpg, visiret inhandlades idag på Motoro i mjölby

:tuttar Gött när det är så varmt ute dels för motorcykelåkandet dels för att det är så mycke lättklädda damer ute :tuttar !!

OT
Är det inte mkt vindbrus i den hjälmen?
Fick en själv i present men den var för liten och företaget gick i konkurs :huvet
Så nu får tjejen ha den på de mindre turer som hon följer med

Maciej EVO VI skrev:
2238355 jepp men det står ingenting om solglasögon. Tror faktist inte det är olagligt i Sverige.

Om man kör med öppen hjälm (inte integral) så måste man väll ha solglasögon eller andra glasögon? Har för mig att det är någon lag på det..

i vissa kretsar klassas man som rockie om man kör med otonat visir (snälla klaga om jag har stavat fel eller sär----skrivit)(moraltaner)

Det kan ju vara så att han blivit robbad 3ggr av precis sådana som ser ut att vilja betala ,,
ja har en polare som varit med om 2st värdetransportrån ,, han e nervis som fan ibland i vissa situationer,, och ,, ja han har bytt jobb åxå ,, inte kul o ha en hagelbrak i fejjan om man vill behålla livet ,,

dessutom så tror jag det står "daylight use only" på visiren ,, :rofl

sandstream skrev:
2239696 Låter minst sagt otroligt att det skulle finnas en sådan lag.

Om en mackägare blir orolig när jag stannar min hoj, tankar den, går in och ställer mig kön för att betala med uppfällt visir, handskarna i ena handen och plånboken i den andra bör denne nog söka hjälp...

Last edited:
fleshgear skrev:
2239829 i vissa kretsar klassas man som rockie om man kör med otonat visir (snälla klaga om jag har stavat fel eller sär----skrivit)(moraltaner)

I vissa kretsar klassas man som idiot om man tror att endast "proffsen" använder tonade visir.

Xyron skrev:
2239810 OT
Är det inte mkt vindbrus i den hjälmen?
Fick en själv i present men den var för liten och företaget gick i konkurs :huvet
Så nu får tjejen ha den på de mindre turer som hon följer med

Japp alot of vindbrus jag är inte nöjd med den :huvet har lite ont om cash just nu :huvet så jag får väll ploppa in öron proppar om jag skall längre sträckor :huvet så går det när man köper en billig skit hjälm :huvet 1500:- kostade den och nu visiret me´300:- :huvet

Ja ja men proppar duger den nog till nästa season.

erik skrev:
2238814 Det är nog snarare tvärtom, funktionären ska söka ögonkontakt med föraren för att se om de uppfattat flaggor m.m. Huruvida detta är den korrekta förklaringen eller ej vet jag inte, det är bara vad jag hört. Dock spelar det midnre roll eftersom reglen (om den ens finns kvar) inte tillämpas i praktiken. Jag kollade lite i reglerna och hittade bara att hjälmen ska vara godkänd av svemo.

Edit: Hittade enbart att visir eller glasögon skall vara av splitterfritt materiel.

Jo, jag utryckte mig kanske lite kortfattat. :)

Ögonkontakt är ju en två personers grej, det går ju inte att få ögonkontakt om föraren inte tittar på funktionären. Och det har jag aldrig gjort under någon bankörning. Flaggor tittar jag på, vem som viftar den bryr jag mig inte om... :tungan

Som sagt, en skrivbordsregel som inte funkade och inte tillämpas. :)

:hej

Dominator-Rocks skrev:
2240116 Japp alot of vindbrus jag är inte nöjd med den :huvet har lite ont om cash just nu :huvet så jag får väll ploppa in öron proppar om jag skall längre sträckor :huvet så går det när man köper en billig skit hjälm :huvet 1500:- kostade den och nu visiret me´300:- :huvet

Min hjälm kostade 5700 kr och jag kan inte köra utan öronproppar i den ändå... :rolleyes:
Och en liten sketen böjd plast bit kostar 6-700 till den... :huvet

Men ventilationen är suuuupernajs :lol
(Jag är supernöjd med min Arai - lite dyr dock...)

sandstream skrev:
2239696 Låter minst sagt otroligt att det skulle finnas en sådan lag.

I just ditt fall blir nog mackägaren mindre orolig om du har hjälmen på och det tonade visiret nere :hihi
*Skämt*

Är det bara jag som inte bryr mig om att ens kolla upp ifall det är lagligt eller inte lagligt med mörkt visir?
Vill jag ha ett sådant monterat så skaffar jag ett sådant. Fan om man skulle ta hänsyn till allt här i livet så skulle man fan gå på nålar hela tiden.
Det enda tillfälle jag kan tänka mig att man får synpunkter på ett mörkt visir är om det används på natten och man blir stoppad.
Min ljuddämpare är förresten inte heller laglig att använda på landsväg om man ska gå efter vad som står på själva slutburken, fan jag e en riktig outlaw :tungan

speedhunter skrev:
2239677 Det verkar vara fullt lagligt. Hade mitt spegelvisir på när jag blev stoppad i alkoholkontroll i måndags och då sa inte snuten något om det.

Lät du polisen stoppa in plaströret under hjälmen med visiret nerfält när du skulle blåsa.......? ;)

MrRoadSnail skrev:
2238375 Mackägare kan bli sura om man glömmer att ta av sig hjälmen däremot. :lol

Ja och BARA mackägare!
Sedan dekalerna om hjälmförbud kommit upp på drivmedelsanhalterna har de plötsligt blivit livrädda för hjälmförsedda människor.

Pressbyrå, 7-eleven och andra verar inte bry sig.

Sist jag blev pågapad om hjälmen (Rissnemacken) så tog jag av hjälmen men behöll "rånarluvan" på! :)

Detta var i januari med fullt snöväder och elände. Ett typiskt tillfälle för en rånare att välja hojen som flyktmedel... :rolleyes:

/Henning!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back