Mörkt visir endast för tävlingsbruk?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Var och tjackade ett mörkt visir till min hjälm idag.. Vart lite förvånad när det satt en liten klisterlapp på med texten Only for competition on circuit.

Det har jag aldrig hört talas om, är det verkligen så att mörka visir endast är lagliga vid bankörning?? :confused:

Dominator-Rocks skrev:
2238327 Var och tjackade ett mörkt visir till min hjälm idag.. Vart lite förvånad när det satt en liten klisterlapp på med texten Only for competition on circuit.

Det har jag aldrig hört talas om, är det verkligen så att mörka visir endast är lagliga vid bankörning?? :confused:

Det har jag aldrig hört talas om heller, endast sett att det står "for day use only"
Även om det nu är så så tror jag inte en enda j*vel bryr sig :pannkyss

Har blivit stoppad ett antal gånger med mörkt visir och aldrig fått någon kommentar om det.

I UK är polisen jävligt kinkiga ang mörka visir men här i Sverige finns det nog ingen lag ang mörka visir.

Inga problem ..

När jag blev av med kortet förra året så var det inte en försvårande omständighet att jag hade mörkt visir.

Mackägare kan bli sura om man glömmer att ta av sig hjälmen däremot. :lol

slangarn skrev:
2238349 I UK är polisen jävligt kinkiga ang mörka visir men här i Sverige finns det nog ingen lag ang mörka visir.

Jag är rätt säker på att det är förbjudet med tonade visir i Storbrittanien. Det kan vara på grund av det som det sitter lappar på visiren.

Det står/stog i tävlingsreglementet att man inte får ha tonat visir (på nationell nivå alltså). Vi tog upp det på licenskursen för 3 år sedan, minns det speciellt eftersom blom då genast kontrade med att hålla upp Svemos kalender som hade Cralle MED tonat visir på omslaget... :D

Det verkar dock vara en regel som inte tillämpas, den kanske t.o.m är ändrad nu?

erik skrev:
2238530 Det står/stog i tävlingsreglementet att man inte får ha tonat visir (på nationell nivå alltså). Vi tog upp det på licenskursen för 3 år sedan, minns det speciellt eftersom blom då genast kontrade med att hålla upp Svemos kalender som hade Cralle MED tonat visir på omslaget... :D
Det verkar dock vara en regel som inte tillämpas, den kanske t.o.m är ändrad nu?

Låter korkat. Det är ju jobbigt när solen skiner och man vill kunna se bättre utan att kisa :) Hoppas det inte är så nu då.

Bikerbitch skrev:
2238548 Låter korkat. Det är ju jobbigt när solen skiner och man vill kunna se bättre utan att kisa :) Hoppas det inte är så nu då.

Visst är det korkat, oavsett om regeln finns kvar eller ej så har den i alla fall inte tillämpats vad jag vet.

En förklaring jag hört är att regeln fanns för att funktionärerna skulle kunna få ögonkontakt med förarna men om det stämmer har jag ingen aning om.

erik skrev:
2238706 Visst är det korkat, oavsett om regeln finns kvar eller ej så har den i alla fall inte tillämpats vad jag vet.

En förklaring jag hört är att regeln fanns för att funktionärerna skulle kunna få ögonkontakt med förarna men om det stämmer har jag ingen aning om.

Varför skulle en förare söka ögonkontakt med en funktionär?? :va

Låter som en "skrivbordsprodukt" :hihi

:hej

Only for day use står det..

Vad har du för hjälm å visir? Köpt utomlands?

Om det skulle vara olagligt med mörkt visir så borde dom inte få sälja hjälmar med inbyggda solvisir heller, tycker jag :)

Anderzzon skrev:
2238757 Only for day use står det..

Vad har du för hjälm å visir? Köpt utomlands?

Orkar inte ta den visiret igen men det stod nått liknande som jag skrev, alt.. Only for use on circuits.

Det är en Airoh Warrior 2 inköpt på Beviks i lkpg, visiret inhandlades idag på Motoro i mjölby

:tuttar Gött när det är så varmt ute dels för motorcykelåkandet dels för att det är så mycke lättklädda damer ute :tuttar !!

PutteLiten skrev:
2238743 Varför skulle en förare söka ögonkontakt med en funktionär?? :va

Låter som en "skrivbordsprodukt" :hihi

:hej

Det är nog snarare tvärtom, funktionären ska söka ögonkontakt med föraren för att se om de uppfattat flaggor m.m. Huruvida detta är den korrekta förklaringen eller ej vet jag inte, det är bara vad jag hört. Dock spelar det midnre roll eftersom reglen (om den ens finns kvar) inte tillämpas i praktiken. Jag kollade lite i reglerna och hittade bara att hjälmen ska vara godkänd av svemo.

Edit: Hittade enbart att visir eller glasögon skall vara av splitterfritt materiel.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back