Mörkrädd

Vilka sjuka människor! :kocko

Varför blir jag inte förvånad att de är präster..?
Och varför blir jag inte förvånad över muslimer som begår hedersmord och terrorhandlingar..?

Människor får ha vilken tro de vill, men jag tror inte på dem som har det!

Religion är för de svaga människorna, de som inte förstår att veta bättre och för de som har samvete att utnyttja dem för sin egen vinnings skull.

Ok, nu kan ni börja: :machinegu :finger

Zlide skrev:
Religion är för de svaga människorna, de som inte förstår att veta bättre och för de som har samvete att utnyttja dem för sin egen vinnings skull.

Eller för de som inte har nåt annat att hoppas på. De är ganska många.

Zlide skrev:

Majoriteten av världens befolkning är alltså antingen svaga, dumma eller samvetslösa.

Lika charmigt alltid med folk som egenmäktigt sätter sig i ubermenschen-sitsen....

Chris Ash skrev:
Majoriteten av världens befolkning är alltså antingen svaga, dumma eller samvetslösa.
Faktiskt, så ser jag det iallafall. Fast religion är bara en av anledningarna

Sen angående pedofili och katolism. Prästerna vet ju att gud förlåter allting så fort de har biktat. Kan ju ha nånting med det att göra men jag vet inte.

honkiie skrev:
Prästerna vet ju att gud förlåter allting så fort de har biktat.

Det var precis vad författaren av boken sagt:
" - Gud förlåter allt, men det gör inte samhället, därför måste man gå försiktigt tillväga, uppgav Spricigo under rättegången. "

:kocko

Helt galet är det iaf... 1700 efterlysta präster! :mad:

Man blir helt förstummad.
Hur i hela helvetet kan sådana där djur (för det är fanimej vad dom är) får vistas ute i samhället och dessutom som pricken över i:et bli präster :mad:

Undra hur man skulle reagera om prästen våldtog ens 5-årige son ?

Nu passar dessa två ord bättre än nånsin --> Fy fan !

Chris Ash skrev:

Lika charmigt alltid med folk som egenmäktigt sätter sig i ubermenschen-sitsen....

Jepp! Nu har du förstått... :tummenupp
// übermenschan

Edit: Tack förresten...jag ville ju inte att alla skulle hålla med mig... :D

Last edited:
Blanco skrev:
Ni som tänker döpa edra barn...... Tänk er för.... Tänk på vem som lägger handen på eran ögonsten....

Precis! Därför avstod jag. I alla fall från det ena barnet som jag fick vara med o bestämma om. Nä, det var inte därför. Men att döpa sitt barn när man helt ifrågasätter kyrkans nuvarande och historiska roll skulle ju vara ganska idiotiskt... "Bara för att de ska få presenter..." då eller?

Tänk.... Vad lite krig det skulle varit om inte religoner fanns....
Inga religoner = Fred :banana

Dom flesta skulle ju ha samma värderingar...

Blanco skrev:
Ni som tänker döpa edra barn...... Tänk er för.... Tänk på vem som lägger handen på eran ögonsten....

Nu är ju de flesta kyrkor här i sverige protestantiska och inte katolska, vilket innebär en viss skillnad...

btw jag orkar inte ens läsa vad som står i länkarna, det räcker att se era kommentarer för att jag ska må illa :död

Last edited:
Blanco skrev:
Tänk.... Vad lite krig det skulle varit om inte religoner fanns....
Inga religoner = Fred :banana
Dom flesta skulle ju ha samma värderingar...

Japp, både första och andra världskriget hade aldrig ägt rum, för att inte tala om de religiösa storkonflikterna i Korea och Vietnam.

Att krig beror på religion är ett påstående som totalt saknar grund.

Men som med alla andra fixeringar så är det förstås så att religionerna är roten till allt ont, och den övergripande och enda orsaken till problem?

Istället för att bara skylla på judarna, eller muslimerna så är det denna gången alla religiösa? Har jag fattat er rätt?

Kapten Blåskägg skrev:
Korrekt uppfattat :tummenupp

Men du är inte en av dem eller hur?

Chris Ash skrev:
Japp, både första och andra världskriget hade aldrig ägt rum, för att inte tala om de religiösa storkonflikterna i Korea och Vietnam.

Att krig beror på religion är ett påstående som totalt saknar grund.

Men som med alla andra fixeringar så är det förstås så att religionerna är roten till allt ont, och den övergripande och enda orsaken till problem?

Istället för att bara skylla på judarna, eller muslimerna så är det denna gången alla religiösa? Har jag fattat er rätt?

Men du är inte en av dem eller hur?

Nja, mitt inlägg var nog mer menat som en liten fackla i en, i mitt tycke, redan intressant diskussion.
Att alla troende människor skulle vara svaga är väl en lättare överdrift. Att fanatiskt troende människor i en del fall bidrar till konflikter/krig är en synpunkt som jag däremot står för sju dar i veckan.
Jag är medlem i Svenska Kyrkan, är jag då religös? Nej inte enligt mitt sätt att värdera ordet religös. För mig innebär religös att man kontinurligt går i kyrkan, har en djup tro till bibelns innehåll, låter sitt liv styras/påverkas av den tron, osv. Bland dessa människor är jag däremot rätt säker på att andelen med sämre självförtroende är större än hos icke troende människor.

Rätt eller fel?

Kapten Blåskägg skrev:
Att fanatiskt troende människor i en del fall bidrar till konflikter/krig är en synpunkt som jag däremot står för sju dar i veckan.

Det är sant, som tex i fallet Al-Qaida vars medlemmar säkert passar in i din definition på fanatiskt troende. Men att utifrån det dra slutsatsen att det är religionen det är fel på är ett farligt sätt att tänka.

Totalt ickreligiösa människor "bidrar" också till krig och konflikter, men det är ju för den sakens skull inte ickereligionen som är orsak till en massa krig.

Nu är kanske mitt svar lite felriktat iom att jag skriver det som respons till dig istället för Blanco som kom med påståendet om krig och religion, så ta inte det som helt riktat till dig.

Kapten Blåskägg skrev:
För mig innebär religös att man kontinurligt går i kyrkan

Jag tolkar det som att du begränsar "religiös" till att omfatta endast kristendomen. Att gå i kyrkan är dock inget krav.

Kapten Blåskägg skrev:
Har en djup tro till bibelns innehåll

Japp det har de, eftersom det är guds ord. Här finns emellertid problemet med hur bibeln ska tolkas och det är just det som är orsaken till många fördomar folk har angående religiösa människor. Folk som inte hyser någon större kunskap om religioner tror att religiösa tolkar sina skrifter utifrån deras egna amatörtolkningar som de gör första gången de läser en sida i dessa eller ser ett lösryckt citat. För att ta ett aktuellt exempel så tror folk ofta att det föreligger en konfliktsituation mellan tex den moderna vetenskapen och den kristna teologin.

Kapten Blåskägg skrev:
låter sitt liv styras/påverkas av den tron.

Absolut, konstigt vore det annars.

Kapten Blåskägg skrev:
Bland dessa människor är jag däremot rätt säker på att andelen med sämre självförtroende är större än hos icke troende människor.

Rätt eller fel?

Tja det är dina spekulationer. Jag kan inte säga annat än att jag inte kan se den ofta påstådda(av ickreligiösa personer oftast, konstigt nog) kopplingen mellan dåligt självförtroende-religion och på vilken grund detta påstående vilar.

Hade för övrigt varit intressant om någon religiös SH-are kunde ta sig tid att diskutera lite i religionstrådarna(så länge ni avhåller er från ensidiga predikanden och/eller missionerande inlägg ;)), även om jag förstår att man blir bortskrämd av den totala respektlöshet inför andras tro som vissa medlemmar visar prov på.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det är sant, som tex i fallet Al-Qaida vars medlemmar säkert passar in i din definition på fanatiskt troende. Men att utifrån det dra slutsatsen att det är religionen det är fel på är ett farligt sätt att tänka.

Totalt ickreligiösa människor "bidrar" också till krig och konflikter, men det är ju för den sakens skull inte ickereligionen som är orsak till en massa krig.

Nu är kanske mitt svar lite felriktat iom att jag skriver det som respons till dig istället för Blanco som kom med påståendet om krig och religion, så ta inte det som helt riktat till dig.

Jag tolkar det som att du begränsar "religiös" till att omfatta endast kristendomen. Att gå i kyrkan är dock inget krav.

Japp det har de, eftersom det är guds ord. Här finns emellertid problemet med hur bibeln ska tolkas och det är just det som är orsaken till många fördomar folk har angående religiösa människor. Folk som inte hyser någon större kunskap om religioner tror att religiösa tolkar sina skrifter utifrån deras egna amatörtolkningar som de gör första gången de läser en sida i dessa eller ser ett lösryckt citat. För att ta ett aktuellt exempel så tror folk ofta att det föreligger en konfliktsituation mellan tex den moderna vetenskapen och den kristna teologin.

Absolut, konstigt vore det annars.

Tja det är dina spekulationer. Jag kan inte säga annat än att jag inte kan se den ofta påstådda(av ickreligiösa personer oftast, konstigt nog) kopplingen mellan dåligt självförtroende-religion och på vilken grund detta påstående vilar.

Hade för övrigt varit intressant om någon religiös SH-are kunde ta sig tid att diskutera lite i religionstrådarna(så länge ni avhåller er från ensidiga predikanden och/eller missionerande inlägg ;)), även om jag förstår att man blir bortskrämd av den totala respektlöshet inför andras tro som vissa medlemmar visar prov på.

OT: Hur göra när jag vill delkommentera din text, som du just gjorde?

Menade nog inte att det skulle vara något fel på Islam, även om jag tycker det om valda delar, utan kanske mer att den bidrog till instabilitet på sina håll i våran värld. Självklart bidrar även ickereligiösa men de är ju på nåt sätt svårare att kategorisera i något särskilt fack.
Nej religiös innefattar betydligt mer än Kristendomen men Kristendomen är min referens, ligger så att säga närmast till hands om jag själv skulle bli troende någon dag.
Noterar att någon av oss stavade fel på "religiös", tar mig friheten att använda din stavning då den troligen är den korrekta :hihi

Viktigt att tänka på när man blir förbannad på tex Islam, vilket en del blir inkl jag ibland, är ju att vår(svennens) bild av Islam bygger en del på hur den beskrivs i västvärldens media....kanske inte alltid 100% sanning.
Men vad är det som gör att den hårt troende Araben blir självmordsbombare men inte den hårt troende Pingstvännen i Jönköping? Valet av religon? Graden av troende? Graden av USA-hat? Kanske är det andra faktorer?
Har du något klokt svar?

Men så är det väl med det mesta i våran tillvaro? Vi gör våran amatörtolkning av något som vi inte kan eller förstår oss på, trots detta så har vi många gånger en ganska klar uppfattning i frågan. Jag tycker tex att spådom/astrologi är mest skit och hokus pokus, den uppfattningen är relativt stark hos mig trots att jag inte vet ett dugg om det.....mysko?

Håller med dig, hade varit mycket intressant att höra vad en troende hade att tillföra tråden.

BTW, grymt kul att diskutera med folk som har rörligt intellekt :tummenupp
Sug i dig, du får inga mer komplimanger av mig :tungan

Kapten Blåskägg skrev:
OT: Hur göra när jag vill delkommentera din text, som du just gjorde?

Det finns kanske nåt bättre sätt men jag klipper och klistrar "quote"-markeringarna som finns i början och slutet av varje inlägg.

Kapten Blåskägg skrev:
Menade nog inte att det skulle vara något fel på Islam, även om jag tycker det om valda delar.

Vilket det givetvis står dig fritt att tycka. Det jag dock tycker är det tråkigaste, och det gäller inte bara islam, är när man ska smutskasta religioner på felaktiga grunder. tex "Enligt religion XXXXX så ska man bita huvudet av barn för det står i XXXXX i kap XXX" trots att ingen som bekänner sig till religion X tolkar kapitlet som sådant att de uppmanar folk att bita huvudet av barn.

Kapten Blåskägg skrev:
Självklart bidrar även ickereligiösa men de är ju på nåt sätt svårare att kategorisera i något särskilt fack.

Det är ett väldigt mänskligt drag, att vilja sätta etiketter på folk, det gör vår tillvaro enklare och vi slipper fundera lika mycket. Vi gör det allihop i större eller mindre utsträckning.:)

Kapten Blåskägg skrev:
Viktigt att tänka på när man blir förbannad på tex Islam, vilket en del blir inkl jag ibland, är ju att vår(svennens) bild av Islam bygger en del på hur den beskrivs i västvärldens media....kanske inte alltid 100% sanning.

Det återkopplar lite till vad jag skrev innan. I media är det oftast de olika grupperingarna av fundamentalister och extremister som ges utrymme, trots att det finns 1 miljard muslimer i världen, varav den övervägande majoriteten inte hyser några blodtörstiga eller aggressiva tankar mot sin omvärld. Det är viktigt att man inte klumpar ihop dessa grupper med majoriteten.

Kapten Blåskägg skrev:
Men vad är det som gör att den hårt troende Araben blir självmordsbombare men inte den hårt troende Pingstvännen i Jönköping? Valet av religon? Graden av troende? Graden av USA-hat? Kanske är det andra faktorer?
Har du något klokt svar?

Nej men jag kan säga vad jag tror, efter att ha läst lite i ämnet.:)

Graden av troende och graden av USA-hat spelar roll. Det är ofta vad vi kallar fanatism och den benhårda tron på sin sak och att ens liv endast är ett av många som tjänar ett högre syfte. Det finns en jättebra bok som heter "Med livet som vapen" av Christoph Reuter som handlar om varför folk offrar sina liv i självmordsattacker.

Valet av religion spelar ingen roll. Japanska kamikazepiloter, tamilska tigrar, tyska SS-män, soldater ur röda armén. En del källor hävdar tom att amerikanska soldater genomförde självmordsattacker under Stilla havskampanjen. Jag har dock inte kollat upp detta närmare. Men detta visar att när desperationen eller tron på ett högre syfte blir så stark så verkar det som att de flesta faktiskt är beredda att offra sina liv.

Kapten Blåskägg skrev:
Men så är det väl med det mesta i våran tillvaro? Vi gör våran amatörtolkning av något som vi inte kan eller förstår oss på, trots detta så har vi många gånger en ganska klar uppfattning i frågan. Jag tycker tex att spådom/astrologi är mest skit och hokus pokus, den uppfattningen är relativt stark hos mig trots att jag inte vet ett dugg om det.....mysko?

Jo absolut, så är det ju och det är inte speciellt mysko tror jag. Fast det finns ju olika förhållningssätt man kan anta. Jag är till exempel totalt okunnig i astrologi och hur man spår, och jag hyser ingen större tilltro till att man kan få ut något vettigt utav det. Men man kan ju fortfarande behandla spågummorna och astrologerna med respekt för det, och kanske vara försiktig med att dra förhastade slutsatser om deras verksamhet innan man har torrt på fötterna och även kanske förhålla sig kritisk till uppgifter som kommer både från "Hata alla astrologer-sällskapet" och "Militanta extremastrologerna":)

Kapten Blåskägg skrev:
BTW, grymt kul att diskutera med folk som har rörligt intellekt :tummenupp
Sug i dig, du får inga mer komplimanger av mig :tungan

Grymt kul att diskutera med dig med! Jag uppskattar att dina inlägg är fria från otrevligheter och polariserande lustigheter....

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...