Det är sant, som tex i fallet Al-Qaida vars medlemmar säkert passar in i din definition på fanatiskt troende. Men att utifrån det dra slutsatsen att det är religionen det är fel på är ett farligt sätt att tänka.
Totalt ickreligiösa människor "bidrar" också till krig och konflikter, men det är ju för den sakens skull inte ickereligionen som är orsak till en massa krig.
Nu är kanske mitt svar lite felriktat iom att jag skriver det som respons till dig istället för Blanco som kom med påståendet om krig och religion, så ta inte det som helt riktat till dig.
Jag tolkar det som att du begränsar "religiös" till att omfatta endast kristendomen. Att gå i kyrkan är dock inget krav.
Japp det har de, eftersom det är guds ord. Här finns emellertid problemet med hur bibeln ska tolkas och det är just det som är orsaken till många fördomar folk har angående religiösa människor. Folk som inte hyser någon större kunskap om religioner tror att religiösa tolkar sina skrifter utifrån deras egna amatörtolkningar som de gör första gången de läser en sida i dessa eller ser ett lösryckt citat. För att ta ett aktuellt exempel så tror folk ofta att det föreligger en konfliktsituation mellan tex den moderna vetenskapen och den kristna teologin.
Absolut, konstigt vore det annars.
Tja det är dina spekulationer. Jag kan inte säga annat än att jag inte kan se den ofta påstådda(av ickreligiösa personer oftast, konstigt nog) kopplingen mellan dåligt självförtroende-religion och på vilken grund detta påstående vilar.
Hade för övrigt varit intressant om någon religiös SH-are kunde ta sig tid att diskutera lite i religionstrådarna(så länge ni avhåller er från ensidiga predikanden och/eller missionerande inlägg

), även om jag förstår att man blir bortskrämd av den totala respektlöshet inför andras tro som vissa medlemmar visar prov på.