Mördarspindel gick till attack mot mig!

sEiKo skrev:
Plockar du med henne nånting?
Isåfall hur gör du när du tar upp henne?
Näe.. hon är inte handtam på det sättet, men annars tar man mitt över kroppen och lyfter bara, eller håller ner handen och petar på lite bakom..
Oftast använder jag mig av träpinnen i terrariet och låter henne krypa upp på när jag ska lyfta ut henne för att städa till exempel.

Bifogat

• Nyömsad.JPG
    Nyömsad.JPG
    39.2 KB · Visningar: 85
Last edited:
Minimorran skrev:
Näe.. hon är inte handtam på det sättet, men annars tar man mitt över kroppen och lyfter bara, eller håller ner handen och petar på lite bakom..
Oftast använder jag mig av träpinnen i terrariet och låter henne krypa upp på när jag ska lyfta ut henne för att städa till exempel.

Man ska väl alltid ta mellan andra och tredje benparet? Samt vara väldigt försiktigt med bakkroppen som är ömtålig.

Det beror nog lite på hur tam den är.
Jag fick tipset att låta den krypa upp på en skiva som man tar ut för att vänja den vid lukten av en.
Att bara greppa tag i den vågar jag inte, det känns som om jag skulle "ha sönder den"
Men att sätta handen framför vågar jag inte heller, då bits den nog.
Men jag antar att det kommer med tiden att våga handskas med den, just nu så matvägrar den.

Swedie skrev:
Ja det var iaf känslan när den kom lunkandes mot mig från under TVn. Länge sedan jag blev så vettskrämd. Faktiskt aldrig sett en sådan stor spindel i Sverige som inte finns i bur :eek:

Spana in storleken på den. Nu är den ihjälklubbad med först en kudde för o hålla den kvar, men den levde fast med brutna ben. Sen så blev det förlängt golvmopp att ta hand om sista mosaren.

Denna spindel gjorde mig genast mindre maskulin. Usch för spindlar! :fatta!

spindel.jpg
Men för fan grabbar skärp er... Kom till mitt garage nån gång. Bebis-spindlarna ser ut som Swedies "Mördarspindel". Jag ser sånna varje gång jag ska hämta hojen...

Kärrspindel är en svensk spindelart som kan stämma in på beskrivningen 5kronas kropp bla bla. Sveriges giftigaste spindel, motsvarar ett getingstick. Ser ut som en liten fågelspindel. Lekte med dem som liten vid en sjö här hemma. Tills morsan fick reda på det.

(Markus, de finns i Lillsjön och Storsjön)

Det blir 3:e gången sen i vintras när jag köpte den isf.
Den har växt kanske 50% sen dess.
Men den tog en skalbagge jag fångat åt den igårkväll efter lite trugande.
Men jag såg att den gick vingligt så det är nog dags för en ömsning till kanske.
Helt sjukt vad den växer.
Den är antingen på väg att ömsa eller på väg att återhämta sig från ömsning hela tiden=)
Men den har gått i ett par år i en jätteliten petbox innan jag köpte den av en polare som hade kanske 15st i olika storlekar efter en kull.
Nu bor den i ett stort terrarrium så det är väl därför.

Något att gosa med.

Här Swedie
Tog lite tid men nu har jag fixat bild på sällskapsdjuret.

Bifogat

• SPINDEL_00.jpg
    SPINDEL_00.jpg
    84.3 KB · Visningar: 80
Den här bodde i vårt kök för en halvtimme sedan... :skrämd :skrämd

Bifogat

• spindel.jpg
    spindel.jpg
    73.1 KB · Visningar: 102
Jag bodde i en källarlägenhet för nåt år sen och där fanns det en hel del sådana där stora spindlar så man blev ganska van med dom. För det mesta höll de sig på golvet och när jag lyckades fånga dom åkte dom ut.

Däremot var det en gång när jag hade duschat och började torka håret och fick se en riktigt stor en sittandes inuti handuken 15cm framför näsan på mig. Då var det snudd på att grannarna fått se en naken blöt karl springa skrikandes över gården, var mindre macho då. Gillar inte kryp så nära.

visste ni att man sväljer ca 11 spindlar i sömnen under en hel livstid :näsblod

sov så sött ;) o tänk efter noga om ni inte är hungriga imon till frukost :rofl :hihi

trodde jag skulle dö igår! dehär är nog världens största spindel, dendär kamelspindeln är ju bara en bråkdel av denna.. :skrämd
dock så vägrade jag sätta dit något att jämföra med den var ju alldeles för stor MAN SER JU TILLOMED HUGGTÄNDERNA!!! men kan nog utan att överdriva säga att den är likastor som min knytnäve :rolleyes: :nicka

Bifogat

• P1010020liten.jpg
    P1010020liten.jpg
    103.8 KB · Visningar: 83
Vart jagad av en kackerlacka på fyllan i spanien. Det var efter en blöt kväll då jag skulle gå igenom loftgången för att komma till mitt hotellrum. Svär på att den var stor som en skogaholms limpa (eller nästan lika stor iallafall) Man borde förbjuda alla ruskiga kryp och brännässlor. ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing