Mått på vevpartijigg

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
Jordfräs
Hej!

Har en fråga här. Håller på och renoverar motorn på en KX85:a och måste pressa i vevpartiet. Vill inte gärna få det helt skevt och undrar därför om någon här råkar veta måtten på en vevpartijigg som passar mellan vevhalvorna på en KX85? Om inte annat, nåt bra tips som funkar likvärdigt vore väldigt uppskattat! :tummenupp

Tack på förhand!

Last edited:
Det blir gärna skevt ändå, använd en omvänd avdragare och dra in den istället.

Du kan rätt lätt göra en själv av lite rörbitar och muttrar och tålamod :)

/Fredde

Det blir gärna skevt ändå, använd en omvänd avdragare och dra in den istället.

Du kan rätt lätt göra en själv av lite rörbitar och muttrar och tålamod :)

/Fredde

Hej!

Jag har ett riktigt sånt specialverktyg som du nämner. Problemet är att KX85:an inte har gängor på högersidan, utan där låses drevet fast med låsring istället. Annars hade jag använt verktyget direkt. :)

kan du inte bara sätta ett mothåll av tex 6 mm plåt och sätta de i pressbordet emellan halvorna,tappen sitter ju ändå ocentrerat så då ska det gå lätt at pressa in det utan att rubba vevaxeln

kan du inte bara sätta ett mothåll av tex 6 mm plåt och sätta de i pressbordet emellan halvorna,tappen sitter ju ändå ocentrerat så då ska det gå lätt at pressa in det utan att rubba vevaxeln

Hej!

Ja, det skulle nog kunna fungera också i nödfall. :) Hur brett är det mellan vevhalvorna på en KX85:a? Om jag bara vet mått och så kan jag få verktyget utskuret med laser nämligen. :tummenupp

Hej!

Jag har ett riktigt sånt specialverktyg som du nämner. Problemet är att KX85:an inte har gängor på högersidan, utan där låses drevet fast med låsring istället. Annars hade jag använt verktyget direkt. :)

Ajfan Danne, det var typiskt! Blockhalva i ugnen några timmar och sen pressen, går det så sätt en bult och en mutter mellan skinorna(?) och skruva ut de lite lite så de spänner när du pressar i skiten.

/Fredde

Ajfan Danne, det var typiskt! Blockhalva i ugnen några timmar och sen pressen, går det så sätt en bult och en mutter mellan skinorna(?) och skruva ut de lite lite så de spänner när du pressar i skiten.

/Fredde
Hej och tack för tipset! Det borde nog fungera finfint tror jag! :)

Ja precis, det är hur typiskt som helst. Hade tänkt att använda ugn eller värmepistol till blocken. Vet inte riktigt hur packboxarna kommer att gilla det bara. De ska väl monteras först på denna hojen om jag inte minns helt fel. :va

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage