Mått på vevpartijigg

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Hej!

Har en fråga här. Håller på och renoverar motorn på en KX85:a och måste pressa i vevpartiet. Vill inte gärna få det helt skevt och undrar därför om någon här råkar veta måtten på en vevpartijigg som passar mellan vevhalvorna på en KX85? Om inte annat, nåt bra tips som funkar likvärdigt vore väldigt uppskattat! :tummenupp

Tack på förhand!
 
Last edited:
Det blir gärna skevt ändå, använd en omvänd avdragare och dra in den istället.

Du kan rätt lätt göra en själv av lite rörbitar och muttrar och tålamod :)

/Fredde
 
Det blir gärna skevt ändå, använd en omvänd avdragare och dra in den istället.

Du kan rätt lätt göra en själv av lite rörbitar och muttrar och tålamod :)

/Fredde

Hej!

Jag har ett riktigt sånt specialverktyg som du nämner. Problemet är att KX85:an inte har gängor på högersidan, utan där låses drevet fast med låsring istället. Annars hade jag använt verktyget direkt. :)
 
kan du inte bara sätta ett mothåll av tex 6 mm plåt och sätta de i pressbordet emellan halvorna,tappen sitter ju ändå ocentrerat så då ska det gå lätt at pressa in det utan att rubba vevaxeln
 
kan du inte bara sätta ett mothåll av tex 6 mm plåt och sätta de i pressbordet emellan halvorna,tappen sitter ju ändå ocentrerat så då ska det gå lätt at pressa in det utan att rubba vevaxeln

Hej!

Ja, det skulle nog kunna fungera också i nödfall. :) Hur brett är det mellan vevhalvorna på en KX85:a? Om jag bara vet mått och så kan jag få verktyget utskuret med laser nämligen. :tummenupp
 
Hej!

Jag har ett riktigt sånt specialverktyg som du nämner. Problemet är att KX85:an inte har gängor på högersidan, utan där låses drevet fast med låsring istället. Annars hade jag använt verktyget direkt. :)

Ajfan Danne, det var typiskt! Blockhalva i ugnen några timmar och sen pressen, går det så sätt en bult och en mutter mellan skinorna(?) och skruva ut de lite lite så de spänner när du pressar i skiten.

/Fredde
 
Ajfan Danne, det var typiskt! Blockhalva i ugnen några timmar och sen pressen, går det så sätt en bult och en mutter mellan skinorna(?) och skruva ut de lite lite så de spänner när du pressar i skiten.

/Fredde
Hej och tack för tipset! Det borde nog fungera finfint tror jag! :)

Ja precis, det är hur typiskt som helst. Hade tänkt att använda ugn eller värmepistol till blocken. Vet inte riktigt hur packboxarna kommer att gilla det bara. De ska väl monteras först på denna hojen om jag inte minns helt fel. :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top